Nekromanti Är friform rollspel?

Möller

Hubert Hortlax
Det är bra om vi kan skilja på regler hämtade hur en rollspelsbok och alla andra regler.

Jag vidhåller alltså att regler inte behöver vara nedskrivna för att vara just regler. Det sociala kontraktet är ett regelverk.

Regelmekanik är nog ett bra ord för de regler vi hämtar ur en regelbok. Friform har, enligt mig då, regler med inte regelmekanik.

Genesis

Ni dés ni maître
Forgeskolan har ju kämpat för att termen "system" skall bli accepterad som mer än bara regelmekanik. Så du kan gärna använda den. Så försöker jag att uttrycka mig. "System" betecknar metoden genom vilken saker etableras som sant i spel. "Regelmekanik" betecknar nedskrivna regler med tärningar eller kort eller kryssrutor eller liknande. "Regler" är ett mer flytande begrepp och jag tycker gott att det kan användas så, för att innefatta lite allt möjligt som annars kan hamna vid sidan av, som till exempel Town Creation i Dogs.

Alltså: Friform har "system", men inte "regelmekanik".

Ram

Skev
Jag förstår vad du säger och har som sagt en annan åsikt. Jag väljer att skilja på game rules (spelregler) och social rules (sociala regler) då jag tycker att skillnaden är för stor mellan dem (de ena är (svepande generaliserande) absoluta/deterministiska, de andra är bedömningsbaserade). Att sitta och hitta på tillsammans är inget spel enligt min åsikt. Jag väljer att upprepa mig lite här när jag än en gång förtydligar att det fortfarande är rollspel (som i sig är en dålig term i mitt tycke, jämfört med roleplay och roleplaying game) och det är absolut något man skall diskutera på rollspel.nu.

Därmed tackar jag för mig i denna diskussion.

Genesis

Ni dés ni maître
Ram said:
Jag väljer att skilja på game rules (spelregler) och social rules (sociala regler) då jag tycker att skillnaden är för stor mellan dem (de ena är (svepande generaliserande) absoluta/deterministiska, de andra är bedömningsbaserade).
Alltså, de allra flesta rollspel har en riktigt fet hög med bedömningsbaserade regler. "+2 anfall om du står på högre mark" eller "Smyga/gömma sig används för att unvika upptäckt" till exempel.

Recca

Femme Fatale
Hahaha. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på det där äventyret. Jag läste inte hela men det jag läste var helt underbart. :gremsmile:

Ram

Skev
Ja. Det var därför jag skrev "(svepande generaliserande)". Men de samlar in data på ett någorlunda strukturerat sätt för att överlämna till systemet att leverera ett resultat.