(Försöker) svara alla
lexx said:
Alltså DoD är väl ett bra spel i sig, men det är lite omodernt... Riot försökte. Skapade ett buggigt system. DoD förlorade många spelare och där är vi nu...
Utveckligen går vidare, så är det..
Omodernt...
Jag vet inte om jag någonsin kommer att kalla BRP-systemet för omodernt. Visst, det är gammalt, men snarare mer
antikt än omodernt. För många vill ha det och det kommer alltid att göra sin funktion och fungera lika väl nu som då.
Min åsikt är att det hade varit bättre om man hade behållt det, än det system som idag pryder DoDT, vilket jag tycker är krångligt, dumt på många punkter och inte alls speglar tjusningen av det enkla men så underbara och äventyrsfulla rollspelet som DoD var innan.
DoD skall ju vara enkelt regelmässigt (så tycker jag), ha en ganska så god framarbetad värld för att vara ett fartfyllt äventyrsspel.
Jag känner mer igen mig i Neotechs Viking när jag kikar på DoDT, än vad jag vill koppla det till DoD.
Det skall vara enkelt regelmässigt, episk fantasy till den grad som det alltid varit, och det skall komma i små fina häften av format G5 (tror att bokstorleken till det gamla heter så).
Now thats DoD... Så var det, så har det alltid varit, och det är så sådana nostalgiska själar som jag identifierar det. Alltså, allt detta nya kan jag inte indentifiera som DoD, det är inte ens
nära!
Krille said:
Jag tänkte iofs på 91an, som du verkar vara storförtjust i. Men 25 år istället för 16 år gör liksom inte saken bättre.
Ja du Krille, jag säger som jag sade förut:
Men jag skulle fortfarande vilja påstå detta, då jag inte upplevt att det blivit lite mindre och lite mindre intresse för varje år, utan jag tycker det är just under de senare (allra sista) åren som folk tröttnat.
Han said:
Nu kanske jag var ful och bröt ut något ur sitt sammanhang, men vad krånglades egentligen till i DDT?
Låt mig svara dig som jag svarade lexx:
Min åsikt är att det hade varit bättre om man hade behållt det, än det system som idag pryder DoDT, vilket jag tycker är krångligt, dumt på många punkter och inte alls speglar tjusningen av det enkla men så underbara och äventyrsfulla rollspelet som DoD var innan.
DoD skall ju vara enkelt regelmässigt (så tycker jag), ha en ganska så god framarbetad värld för att vara ett fartfyllt äventyrsspel.
Jag känner mer igen mig i Neotechs Viking när jag kikar på DoDT, än vad jag vill koppla det till DoD.
Det skall vara enkelt regelmässigt, episk fantasy till den grad som det alltid varit, och det skall komma i små fina häften av format G5 (tror att bokstorleken till det gamla heter så).
Now thats DoD... Så var det, så har det alltid varit, och det är så sådana nostalgiska själar som jag identifierar det. Alltså, allt detta nya kan jag inte indentifiera som DoD, det är inte ens nära!
Kort sagt: DoD skall vara DoD.
Att man sågat sönder hela den typiska DoDfantasy-känslan, bundit ihop detta med något som känns något Viking, gjort magisystemet och t.ex. religion så förgjordat onödigt nyskapande, snott halva den nordiska mytologin för att ha en skapelseberättelse att förtälja - ett försök att ge en knuff till det bättre som enligt mig inte gjort annat än att misslyckas.
Nå... Yrkena till DoD6 är ganska intressanta, en del av dem i alla fall, speciellt ifrån expert, men annars - det är INTE DoD i mina ögon, man borde byta namn på spelet säger jag.
Visst jag har gjort försök, och kommer väl att göra fler försök, att frilansa åt Riotminds till deras DoD, men det är för att jag vill gynna resterna av vad som finns kvar av det rollspel jag älskar, och för att jag vill gynna de unga spelare som i sin generation hittat ett spel de älskar - men klart önskar jag alltid att jag finge plottra äventyr till gamla DoD och kunna skicka in det till Sinkadus.
Men jag föddes för sent...
Jag kan gärna hylla Riotminds till ett bra spel, jag skriver gärna prylar till det och ger lite äventyrskänsla ut kidsen där ute, men det kommer inte att vara den version jag värljer att spela, och det kommer aldrig kännas DoD i mina ögon.
Spelet borde heta
Nordland eller något sådant tycker jag.
Nåväl, låt mig nu sluta vara så gråtmild över svuna tider - jag tycker inte det är det DoD som man kan känna igen sig i, i de sex föregångarna...
Det är bara inte DoD i Adus ögon, därför anser jag att de krånglat till det. Varför inte bygga en egen värld, köra fler yrken och kanske göra delar av systemet mer detaljerade, men behålla allt det som är - DoD! Istället för att kapa allt och göra ett helt nytt spel?
Det tycker jag är synd. Men jag kommer inte att säga att Riotminds gjort ett dåligt arbete, missförstå mig inte, men de lyckades inte göra ett bra DoD - men de gjorde ett väldigt bra lowfantasy-rollspel fyllt av nordisk folklore.