Krille
Super Moderator
Re: Vad är egentligen high fantasy?
Observera att jag inte säger att den nya versionen skiljer sig från den tidigare versionen, utan från den egna versionen av den tidigare versionen. Den DoD som vi spelade en gång i tiden har inte något gemensamt med någon annans DoD som denne spelade: det är en syntes av det utgivna materialet och en klase egenpåhittade saker plus en klase med upplevelser i den gamla versionen. Även om det egentligen bara är namn som skiljer den nya versionen från den gamla versionen, så har den egna versionen helt enkelt vandrat iväg, så ingenting till den nya versionen kommer någonsin att passa in, såvida man inte tar sig tiden att göra om processen med den nya versionen och göra den till sin egen.
Sånt tar tid. Jag skulle gissa på att det tog Adus tio år (från 1991 till 2001) att genomgå den processen i hans DoD. Trudvang har haft sex år på sig, och därtill har Adus aldrig gett Trudvang chansen. Klart som fan att det skiljer sig.
Men skalar man bort det, och tittar på vad som faktiskt står i regelböckerna, så upptäcker man att DoD är ungefär samma sak som tidigare, fast orcherna heter troll, en klase namn är på fornnördiska och reglerna är halvsugiga på ett annat sätt än tidigare. Det är den egna investeringen som utgör den stora och avgörande skillnaden.
Jag tror faktiskt att det är det som är grejen. Det brukar vara så varje gång en ny versiion släpps av ett spel: i den tidigare versionen har man byggt upp en egen bild av hur spelet ska vara. Sen kommer någon tjomme och bygger en ny version, som skiljer sig från den egna versionen av den tidigare versionen.Så jag vet inte riktigt vad du har för bedömningsgrunder för att göra de påståenden du gör. Det är möjligt att det är just därför du känner dig så ensam i din tolkning av DoD.
Observera att jag inte säger att den nya versionen skiljer sig från den tidigare versionen, utan från den egna versionen av den tidigare versionen. Den DoD som vi spelade en gång i tiden har inte något gemensamt med någon annans DoD som denne spelade: det är en syntes av det utgivna materialet och en klase egenpåhittade saker plus en klase med upplevelser i den gamla versionen. Även om det egentligen bara är namn som skiljer den nya versionen från den gamla versionen, så har den egna versionen helt enkelt vandrat iväg, så ingenting till den nya versionen kommer någonsin att passa in, såvida man inte tar sig tiden att göra om processen med den nya versionen och göra den till sin egen.
Sånt tar tid. Jag skulle gissa på att det tog Adus tio år (från 1991 till 2001) att genomgå den processen i hans DoD. Trudvang har haft sex år på sig, och därtill har Adus aldrig gett Trudvang chansen. Klart som fan att det skiljer sig.
Men skalar man bort det, och tittar på vad som faktiskt står i regelböckerna, så upptäcker man att DoD är ungefär samma sak som tidigare, fast orcherna heter troll, en klase namn är på fornnördiska och reglerna är halvsugiga på ett annat sätt än tidigare. Det är den egna investeringen som utgör den stora och avgörande skillnaden.