Cissi said:
Elmrig said:
Cissi said:
Det jag tänker mest på är fantasi och inlevelseförmåga. För att på riktigt kunna leva ut och leva med det som rollspel är behöver man besitta en viss grad av inlevelseförmåga och fantasi. Många jag testat rollspel med och som sedan inte fallit för hobbyn har sagt att de inte klarade av att leva sig in i scenariorna eller sin karaktär och därför missade hela upplägget.
Om mina iakttagelser stämmer så är rollspelare över lag mer kreativa och fantasifulla än befolkningen i övrigt. Men det är ju bara mina egna upplevelser.
"Rollspelare" är precis som "rollspel" ett väldigt brett och inkluderande uttryck och tar med en massa människor som jag helst slipper rollspela med. Jag vill sedan inbilla mig att "vi" är ganska toleranta vad gäller skiftande nivå av förmåga, socialt och annars, och "originalitet" relativt andra grupperingar. Om detta sänker snittet hos rollspelare ska jag inte svära på men min erfarenhet går tvärs emot din: 75% av icke-rollspelare är i rollspelssammanhang mycket mer kreativa och inlevande än 75% av rollspelarna.
Intressant. Utveckla gärna det här. Jag begriper inte riktigt vad du menar.
Följande gör inte anspråk på att vara någon form av bevisad sanning, endast min egen uppfattning:
Min erfarenhet är att de allra nördigaste nördarna är sämre på det de håller på med än mainstreamfolk. Magic the Gathering var, iaf när jag spelade SM, ett bra exempel: under gruppspel och kval var det merparten svettiga, associala och illa klädda människor men under top 64-draften eller vad det nu var spelade jag plötsligt med hela, rena och sociala människor som skulle kunnat vara hämtade från random klick av mainstreamfolk (ja, "mainstream" är ett dåligt ord i det här fallet men jag vill försöka undvika nedsättande termer åt båda håll). Min personliga erfarenhet som jag sedan tycker går igen i andra sammanhang: Toppskiktet är inte uppenbara nördar utifrån hur de beter sig, luktar eller klär sig.
I många mainstreamsammanhang är det viktigt hur man klär sig och beter sig för att bli inkluderad. Rollspel är en smal hobby, vilket gör urvalet mindre, och samtidigt en hårt nördstämplad sådan vilket gör det accepterat att mer närma sig det "nördiga" än det "normala". Inkluderandet gör att vi inte exkluderar de som inte helt "passar in" i vårat samhälle.
Kreativitet i rollspel är, trots att rollspel är frukten av rollspelshobbyn, något jag känner är definierat efter mainstreamsamhällets normer: man ska vara en konversatör, kvicktänkt, skicklig skådespelare, bra på att anpassa sig och ta in information, etc. Om vi är en grupp som till lägre grad än genomsnittet "passar in" ser jag det inte som konstigt om vi i lägre grad än genomsnittet uppfyller krav på skicklighet som är definierade utifrån samhället.
Mer tydligt så?