Nekromanti Är WoW ett rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Lite definitioner här:

Fast det påverkar ju inte det faktum att de alla är rollspel.
Fast det vi snackade om i tråden tidigare var ju inte egentligen huruvida WoW är rollspel sådär i största allmänhet; det jag tyckte var att om Disciples of Shagul ska få vara med så bör vi rimligen också ha med ett forum för terapeutiskt rollspel och ett för sexuellt. Om vi nu menar allvar med det här med "rollspel, och endast rollspel", liksom.

Att WoW är ett datorrollspel har jag redan gått med på. Däremot är inte datorrollspel bordsrollspel, och har inte så mycket med bordsrollspel att göra.

Och det är väl ändå bordsrollspel den här hemsidan primärt handlar om?

Feliath

Swashbuckler
Re: Fast...

Först vill jag påpeka att jag skulle uppskatta om du slutade kalla användare för imbecilla.
It was that or perjure myself. Det var det snällaste jag kunde komma på som fortfarande var sant.
(Jag försöker faktiskt vara god; jag har aldrig såvitt jag kan minnas svarat på något av Kranks... inlägg, så redan där inser du rimligen hur mycket flamande jag besparat forumet.)

Vilket ju också stämmer – om man utgår från kranks snävare-än-dessa-byxor-definition av »rollspel«.
I och för sig, men det är ett resultat av det andra felet; det blir med nödvändighet sant om man begår fel 4. Så om man skulle räkna som du gör skulle Edwards uppställning bli ganska konstig. Jag antar därför att han räknar in de logiska följderna av fel 4 i felet självt.
Och, tja, jag tycker att det är rätt uppenbart från argumentationen i det här fallet att det är det fjärde felet som föreligger. Inte för att det spelar någon större roll.

/Feliath — P.S.: Aiiigh!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Terminologi ...

Jag kan däremot säga, att jag är helt allergisk mot forge och edwards. Och den von open-attityd som tycks finnas hos folk som gillar dem.
Om du börjar anklaga Dante av alla människor för von oben-attityd är du verkligen ute och cyklar. Visst finns det många Forgefanatiker med otrevlig attityd, men de är rätt få av alla som gillar Forgespel även om de är högröstade. Det blir lätt så i allmänhet, att det inte direkt är de vettigaste inom en viss riktning som hörs mest. :gremsuck:

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind

Här har du till stor del rätt. Anledningen till att Disciples of Shagul har ett forum här beror, vad jag förstått, dock inte på hururvida WoW är att räknas som rollspel eller ej och, om nu så är fallet, vilken underkategori det då tillhör, utan att dess medlemmar alla är forumiter.

Så om du nu lyckas dra ihop ett gäng forumiter till regelbundna sessioner av terapuetiskt rollspel, alternativt avancerade sexlekar med rollspelsinslag, så tror jag nog att det inte skulle vara omöjligt för er att få ett forum att skriva om det på.

/Anders

krank

Om du börjar anklaga Dante av alla människor för von oben-attityd är du verkligen ute och cyklar.
I det här fallet tyckte jag att han hade det; hela jag-har-en-bredare-definition-så-jag-är-bättre-grejen blir gammal ganska fort, och avslutar man med "free your mind" känner jag mig verkligen nerpratad till.

Genesis

Ni dés ni maître

Här har du till stor del rätt. Anledningen till att Disciples of Shagul har ett forum här beror, vad jag förstått, dock inte på hururvida WoW är att räknas som rollspel eller ej och, om nu så är fallet, vilken underkategori det då tillhör, utan att dess medlemmar alla är forumiter.
Precis. Jag för min del skulle inte bli ledsen om såväl OT-forumet som kultur, övriga spel och WoW-forumen försvann. Men det är en annan diskussion.

Så om du nu lyckas dra ihop ett gäng forumiter till regelbundna sessioner av (...) avancerade sexlekar med rollspelsinslag, så tror jag nog att det inte skulle vara omöjligt för er att få ett forum att skriva om det på.
Jag är på. Tyvärr har vi ju, vad, fyra kvinnliga forumiter?

//Genesis svänger tyvärr bara åt ett håll ännu så länge.

Genesis

Ni dés ni maître

Fast det vi snackade om i tråden tidigare var ju inte egentligen huruvida WoW är rollspel sådär i största allmänhet
Fast det vi snackar om i den här tråden är ju just det.

Att WoW är ett datorrollspel har jag redan gått med på. Däremot är inte datorrollspel bordsrollspel, och har inte så mycket med bordsrollspel att göra.

Och det är väl ändå bordsrollspel den här hemsidan primärt handlar om?
Precis min åsikt.

krank

Det är bara för att du inte träffat en riktig man ännu... =)

Organ

Out of time, out of mind

Fast med risk att gå väl nära hobbynoderingsgränsen så vill jag bara påpeka att det knappast handlade om hururvida du, krank, Dante eller Ron Edwards har rätt eller ej, utan att det är dumt att kalla folk imbecilla. Eller har jag missuppfattat vad du försöker säga?

/Anders

Genesis

Ni dés ni maître

Först vill jag påpeka att jag skulle uppskatta om du slutade kalla användare för imbecilla.
It was that or perjure myself. Det var det snällaste jag kunde komma på som fortfarande var sant.
Vad sägs om "krank"?

//Genesis tycker att namn är praktiska i och med de väldigt sällan är offensiva mot personen som bär dem.

Organ

Out of time, out of mind

"Fruntimmer? Äh, sånt frikyrkligt skit!"
(100 nördpoäng till den som identiferar varifrån det ovan kommer.) :gremtongue:

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

krank said:
I det här fallet tyckte jag att han hade det; hela jag-har-en-bredare-definition-så-jag-är-bättre-grejen blir gammal ganska fort, och avslutar man med "free your mind" känner jag mig verkligen nerpratad till.
Se det som moteld mot att du i tid och otid känner dig tvingad att påpeka att vissa spelstilar eller rollspel minsann inte alls är rollspel utan bara »glorifierade brädspel« – något som jag uppfattar som tråkigt och elitistiskt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Men grabbar

Inte ska ni väl lägga ner en massa tid och energi på att klanka ned på varandra? Låt oss undvika ännu en tråd som urartar till personangrepp och förolämpningar.

Dr_Graevling

Veteran

Greger i porrbutiken. NileCity 105.6

"Häng med här till gaaaaaaay-hyllan istället."

(Yes! 100 nördpoäng!)

Rickard

Urverk speldesign
Grejen med dator-RPG är att de är närmare grottröjsäventyren som man spelade förr.

Exakt.

Du får jävligt svårt att övertyga mig om att jag inte spelade rollspel anno 1982. WoW är i princip samma sak. Var DoDs blå box ett rollspel så är WoW ett rollspel.
Bra argument, men du missar några saker. Bland annat att jag skrev "närmare" och inte "likställt med". Även om exempelvis ett av Döda skogens deläventyr går ut på att hacka orcher som vägrar ge upp i en grotta, så behöver man inte gå in i grottan för att göra det. Man kan lika gärna försöka rökfylla grottan, försöka hitta någon bakväg in, snara orcher i skogen, bla, bla, bla. Mycket beror på spelarnas uppfinningsrikedom. I datorspel så begränsas man till speldesignerns uppfinnsingsrikedom. Det är för mig inte tillräckligt interaktivt för att vara rollspel.

Nu har jag inte spelat WoW och har man de där möjligheterna så tar jag av mig hatten. Den andra saken du missade var att du kapade du bort den nästföljande meningen som i princip hörde ihop med med den meningen som du citerade. Men, men. Lätt hänt.

/Han som gärna hade velat att någon skulle klura på det

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Lite av mina funderingar gäller just detta. När kommer utvecklingen så långt att de två medierna flyter in i varandra? Om du frågar mig så har äldre datorrollspel, t.ex. Neverwinter Nights eller Baldurs Gate, ganska få gemensamma beröringspunkter med bordsrollspel. MMORPG:er tänjer dock mer på gränserna, då man inför "riktig" interaktion mellan spelarna.

När vi spelar D&D hemma hos mig upplever jag ofta att WoW på en rollspelsserver och vår spelstil ibland är ganska lika varandra. Således mina funderingar på om det inte är dags att börja erkänna de gemensamma drag bordsrollspel och vissa modernare datorrollspel delar.

Lindenius

Swashbuckler

När kommer utvecklingen så långt att de två medierna flyter in i varandra?
I'd say när MMORPGDSOFTSTsssssss börjar bli icke-statiska. D v s där en enstaka rollpersons handligar får direkta och pårmanenta effekter i spelet. Typ om man befriat staden från den hemska vampyren så har staden förändrats nästa gång man kommer tillbaka. Husen är upprustade, folk är glada och vampyren går inte att döda igen för andra karaktärer.

Då.

//erik. nu

Krille

Super Moderator
Man kan lika gärna försöka rökfylla grottan, försöka hitta någon bakväg in, snara orcher i skogen, bla, bla, bla. Mycket beror på spelarnas uppfinningsrikedom. I datorspel så begränsas man till speldesignerns uppfinnsingsrikedom. Det är för mig inte tillräckligt interaktivt för att vara rollspel.
För det första tror jag inte så mycket på att de därna spelarna i Döda skogen gjorde annat än att banka rum efter rum i grottan. Det finns en orsak till att Power Kill finns.

Sen ska du inte underskatta kluriga spelare bara för att de spelar datorspel. De har en tendens att utnyttja saker på sätt som de inte var avsedda att användas på. Ibland resulterar det i att utvecklare (av datorspel då) panikpatchar spelet.

Några exempel från City of-spelen, som är det onlinespel jag känner till bäst:

Ouroboros-portalen: Ouroboros-portalen infördes med senaste innehållspaketet. Det är en portal till en annan zon där man kan leka tidsreseuppdrag. Grejen var att portalen i sig aktiverades som ett immobilt spelarvänligt husdjur som tålde oändligt mycket stryk och hade en begränsad livstid tills den aktiverande spelaren lämnade zonen eller i femton minuter.

På grund av att det var ett husdjur, rent kodmässigt, så drog det åt sig aggro från fiender, så spelare upptäckte snart att om man släppte en portal i en hop fiender så blev fienderna mer förbannade på portalen och började slå på den istället för spelarna. Skitbra taktik om man saknade tank eller hade extremt jobbiga fiender. Det var aldrig designat så, så den grejen patchades snabbt.

Oljefläck-pilen plus Howling Twilight: En oljefläck var även det rent kodmässigt ett orörligt kritter, fast fientligt. Tanken var att om man slog på oljefläcken så fattade den eld och blev en brinnande oljefläck, som brände ihjäl fienderna istället för att fienderna halkade i oljan.

Howling Twilight är en förmåga som återupplivar en hel klase kamrater. Nackdelen är att den kräver livskraft från en fiende.

Ni ser vart det här leder, va? Om man inte har lust att skada en fiende eftersom fienden blir förbannad om man skadar honom och därmed börjar slå tillbaks, så kan man istället skicka iväg en oljefläckpil och använda den att dra livskraft ifrån för att dra igång Howling Twilight.

Den här patchades inte. Där sa utvecklarna snarare "coolt, det hade vi ingen aning om!"

Motsvarande trick finns garanterat i WoW. De var inte heller designade att vara så. Det är samma sorts klurighet, fast med en mycket mer inflexibel spelledare och regler.

Den andra saken du missade var att du kapade du bort den nästföljande meningen som i princip hörde ihop med med den meningen som du citerade.
Jag sket i den avsiktligt.

Ymir

Liten kantbaron
Fast jag tycker folk har framför en rätt intressant poäng här. Oavsett vilken nivå eller stil man spelar rollspel på, så involverar det väl nån slags element av att man agerar ut en roll (vilket folk då inte verkar göra i WoW, av tex Fogges uttalanden att döma)? Eller finns det seriöst folk som spelar rollspel helt utan det elementet? Jag hade nog inte varit helt villig att kalla det rollspel då.

- Ymir, undrar

krank

Lite av mina funderingar gäller just detta. När kommer utvecklingen så långt att de två medierna flyter in i varandra? Om du frågar mig så har äldre datorrollspel, t.ex. Neverwinter Nights eller Baldurs Gate, ganska få gemensamma beröringspunkter med bordsrollspel. MMORPG:er tänjer dock mer på gränserna, då man inför "riktig" interaktion mellan spelarna.
Och i mina ögon är Fallout etc mer leka bordsrollspel än vad WoW är, just för att Fallout är mer responsivt till spelarens sätt att definiera sin karaktär, göra aktiva val, och så vidare.

Den dag MMORPG-spelen faktiskt arbetar med spelaren i upprättandet av en fiktiv persona (snarare än bara en spelpjäs), dvs det finns stöd för t.ex att man skriver in bakgrund eller personlighet (och spelet inte bestraffar en för att man vill ha sånt) och faktiskt infogar sin karaktär i spelvärlden, samt att de aktivt stödjer en nivåskillnad mellan OOC (som kan se i separat chatrum etc) och ena sidan och kommunikation mellan karaktärerna å andra sidan, kan jag börja fundera på saken.

Till saken hör att det finns MMO's jag tycker närmar sig saken mer. Det finns privatservrar för gamla UO som i princip är vanligt rollspel fast med ett grafiskt interface. Där spenderar spelledare enorma mängder tid med att följa med spelarnas visioner. En server som en kamrat till mig hänger på accepterar inte ens spelare som inte skriver ordentliga bakgrunder till sina karaktärer, och den som inte spelar sin karaktär åker ut.

Så; visst tycker jag att det finns MMO's som närmar sig bordsrollspelen. Det går jag med på. Men anser jag att WoW är ett sådant spel? Nej.