Det här är ju intressant, eftersom det för in en annan premiss, nämligen att Äventyrarna är 16-20 år gamla.Hmmm. Rent regelmekaniskt så skulle jag säga att det är vad min äventyrare gjorde innan hen tog upp äventyrarmanteln då det oftast inte ens finns regler för att utöva sitt "yrke" med i dom flesta rollspel . Det är inget som läggs vikt vid.
Sedan kan jag tycka att det är lite absurt att om vi tex tar spel som KH eller HT där man kan starta med ofantligt höga siffror i en färdighet att en ung äventyrare har hunnit skaffa sig denna yrkesskicklighet innan hen började äventyra. Säg piratankan Agnes kvacklund hen är 20 år och är äventyrare men har 95 i sjöfart som är relaterat till hens piratande Säg att hen började pirata vid 16 års ålder hen är nu 20 och har 95% i sjöfart är hen nån sorts pirat Savant ?
Jag brukar lägga mina äventyrare på åldersskala av 16-25 för människor när det kommer till fantasy . Jag tänker mig att i en värld som bygger på fiktivt pseudo europeisk medeltid så är man pensionär vid 40-45 och glad om man lever till 65Det här är ju intressant, eftersom det för in en annan premiss, nämligen att Äventyrarna är 16-20 år gamla.
Vilket gör "tidigare syssla" upplägget ganska konstigt...
Men i ett förmodernt / tidigmodernt samhälle är det väl då den syssla som dina föräldrar ägnat sig åt och som du under din uppväxt fått grundläggande träning i.Det här är ju intressant, eftersom det för in en annan premiss, nämligen att Äventyrarna är 16-20 år gamla.
Vilket gör "tidigare syssla" upplägget ganska konstigt...
Grundskola och sen obligatorisk 3-årig jägarlinje (yrkesutbildning). Efter examen finns så klart inga riktiga jobb att få så man får hanka sig fram på låtsasjobb som narr, brevduvesäljare, äventyrare eller influencer.Ja, det är lätt att man ser Yrke från något sorts 1900-talsperspektiv här, som en anställning. Det är ju knappast fallet för Jägare, Stråtrövare och Riddare, utan det är snarare social ställning och kall. Och går ganska bra att kombinera med äventyrande.
Klockrent detta!Äventyrare är inte ett yrke utan ett kall.
Man är en jägare, som under en fylla på en taverna i skogen träffar en schysst gammal gubbe, en kriminell ung tjej på flykt undan baronens män och en ovanligt glad kortväxt krigare från bergen och kommer överens med dem att utforska en slottsruin i närheten, för det kan finnas en vit hjort där.
Mina rollpersoner är oftast i min egen ålder(Molok är 50 och han har gjort massor innan han började äventyra).
I stort sett hela Ringens Brödraskap (utom möjligen Gandalf och Aragorn) - de är inte äventyrare till yrket, de blev bara tvungna att följa med på en Quest i alla fall.Frodo och Bilbo är bra exempel tycker jag. Dom är små sköna hober bara och sen händer något som slungar dem ut i världen på äventyr.
Men Bilbo är intressant i sammanhanget eftersom han blir anställd som tjuv utan att ha någon bakgrund som sådan (eller minns jag fel?). Det är alltså tvärtemot det återkommande exemplet att rollpersonen är sitt yrke innan hen blir äventyrare.Frodo och Bilbo är bra exempel tycker jag. Dom är små sköna hober bara och sen händer något som slungar dem ut i världen på äventyr.
Så är det, men på rekommendation av en väldigt inflytande head hunterMen Bilbo är intressant i sammanhanget eftersom han blir anställd som tjuv utan att ha någon bakgrund som sådan (eller minns jag fel?).
Mindre av en syssla, och mer en beskrivning av en uppsättning färdigheter. Dvs det handlar inte om vad du faktiskt gör för något, utan om vad du kan. Så jag antar att det kan falla in under "nuvarande syssla". Jägaren kommer ju antagligen förväntas fortsätta jaga även i rollen som äventyrare. De är gruppens matförsörjare. Liksom handelsmannens roll är att sälja allt loot de kommer över.är Jägare din tidigare eller nuvarande syssla.