Nässe;n281642 said:
Det låter som en klok tanke men jag är samtidigt orolig att jag missförstår dig. Kan du utveckla lite eller ge ett exempel?
Jag testar lite utifrån några av dina inledande tankar:
Beskrivande ord:
Shoppingtur: Du kan besöka affärerna i vilken ordning du vill men alla måste besökas
Shoppingtur utan tur: Du måste besöka ett antal affärer men vissa av dem har inte din vara.
Pärlband: Enligt din definition, tycker verkligen om ordet
Fast inledning: Scenariot har en startscen som innehåller scecariobärande information. Tänk Tatters of the king
Öppen inledning: Någon ger ett uppdrag
Bombdrivet: Storyn styrs eller påverkas av större händelser som inte går att ignorera
RÖRIGT I MITTEN
Den här strukturen börjar med en fast inledning, sen kommer ett parti med platser som kan besökas i vilken ordning som helst, sen avslutas det med en eller flera fasta händelser eller platser (ett pärlband)
Exempel: Tatters of the King del 1, Mutant År Noll-kampanjen
Fast inledning till shoppingtur till pärlband
DUBBEL-DUNGEON
Först kommer man till en plats där man röjer runt, när man är klar forslas man vidare till en ny dungeon. Egentligen en typ av kort PÄRLBAND (se nedan)
Exempel: Mos Mosel
Öppen inledning till Pärlband till Pärlband
FINNS I SJÖN
Du får gå vart du vill, och någonstans finns det du letar efter. Äventyret kan bli jättelångt eller ganska kort.
Exempel: Marsklandet, Döda skogen
Shoppingtur utan tur
ÖPPNA I VALFRI ORDNING
Det finns olika platser eller dungeons som ska besökas. Du kan gå till vilken av dem som helst. Men alla ska avverkas.
Shoppingtur
PÄRLBANDET
Det finns en fast sekvens av händelser eller platser. Vad som händer i dem, eller hur du ska lösa de problem som uppstår kan vara styrt eller helt fritt.
Exempel: Den sista najaden, Svarta madonnan, Genlab Alpha
Pärlhalsband
FISKTANK MED MOTORBÅT
Det finns en röra av personer och platser med inbördes konflikter. Rollpersonerna har en agenda, en motorbåt, något som driver dem framåt. Vilka platser som besöks, vilka händelser som sker är upp till rollpersonerna. Troligtvis har spelledaren bomber, en nedräkning eller händelser som kan slängas in för att trappa upp konflikterna och spetsa till situationen. Det kan sluta hur som helst.
Exempel: Alla äventyr till Den yttersta domen, Första äventyret till Ulvriket
Fast inledning till Bombdrivet
Men jag är tveksam till att kalla detta ett äventyr...