Mångfald
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>
Jo, fast det kan ju vara ett problem om alla äventyrsskribenter skriver en och samma sorts äventyr <p><hr></blockquote><p>
Som till exempel? Det finns ju tiotusentals rollspelsäventyr ute på nätet (om man inte bara begränsar sig till DoD). Mångfalden av infall och upplägg i dessa är troligen oändlig. Jag menar, ett Kult-äventyr av en författare skiljer sig från ett Kult-äventyr från en annan författare, som i sin tur skiljer sig från D&D-äventyr, som skiljer sig från andra D&D-äventyr, som skiljer sig från ett Nobilis-äventyr, som skiljer sig från CoC-äventyr som också skiljer sig från andra CoC-äventyr, och så vidare i all oändligthet. Och sen har vi alla köpeäventyr.
Om du vill hävda att i stort sett alla rollspelsäventyr uppmuntrar till samma typ av spelande, vill jag gärna ha ett statistikt bevis för att detta är fallet, och inte en svepande, och i mitt tycke grundlös, generalisering. Vad är urvalet? Vilka äventyr är det som är samma lika hela tiden? Vem är det som skriver dem? Vilka är det som ger ut dem?
Säg så här... läs Vinterskogens Hemlighet till DoD6. Läs sedan Det sista Hoppet, eller Gallery of Souls, till Kult, och Mexican Connection: Prologen till Western, och sen Dödspatrullen till Mutant, och kanske sist Hårda Bud till Mutant. Och avrunda med European Graffitti till Cyberpunk 2020 (i EuroTour-boken).
Alla skrivna av mig, och alla officiellt material. Kom sen tillbaks och berätta för mig om du tycker att alla dessa olika äventyr uppmuntrar samma typ av spelande, och är samma sorts äventyr.
MVH
Magnus