Ålder bör komma först

stenhöna

tellstory
krank;n347211 said:
Överlag: är det inte mest i en ganska smal kategori av fantasy som man nödvändigtvis måste ha Äventyrare som ger sig ut på Äventyr?

Jag menar, även i fantasy kan jag absolut tänka mig till exempel en rätt fantastik-rik kampanj där man spelar medelmåttiga bönder vars ägor börjar terroriseras av konstiga väsen.

Överlag måste man ju inte följa hjälteresan bokstavligen – om inte huvudpersonen beger sig ut på äventyr, finns alltid sätt för äventyret att komma till den motvillige huvudpersonen…
Ja, jo. Börjar man på level 1 är man väl en medelmåtta på sätt och vis. :) Det här med character arc fungerar annorlunda i rollspel än i filmer och böcker. I rollspel går det typ alltid upp (beroende på trad eller indie, såklart).

Ymir

Liten kantbaron
Spel som använder lifepaths, tex The Burning Wheel och Neotech Edge, tenderar att lägga stor emfas på ålder. Dock inte så till vida att det bestäms först, tvunget, men i Neotech finns den medvetna designen att du hela tiden under karaktärsprocessen frestas att göra en lite äldre karaktär, så att du får fler karriärer och tabellslag (men sämre baseline stats). I Neotechs etniskt och genusmässigt jämnställda värld är det ålder och klass som kommer i första rummet, och detta genomsyrar också karaktärsskapandet.

Bifur

Veteran
När det gäller att sätta konceptet för karaktären tycker jag ålder väger tungt men jag skulle säga att det formas i interaktion med tankar om kön, klass, syssla och i förekommande fall folkslag. Det handlar för mig sällan om att göra val i en viss ordning inom ett system. När väl konceptet är klart görs de val som behövs för att fylla det.

Ålder som spelmekanisk faktor är sällan intressant även om en del system som slumpar ut delar av bakgrunden kan vara kul ibland. (Fast för mig handlar det om att inte ha koncept utan istället om charmen att göra vad som går av den RP man får. Warhammer är ett exempel på vad jag tänker på där.)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vad spel som tar hänsyn till ålder sällan gör, vilket de borde, är att knyta ålder till händelser i spelvärlden. Var det ett krig för tio år sedan? Vad gjorde din rollperson då? Är du gammal nog att minnas magikerkungarnas välde? Western gör det här till viss del, men tämligen löst hållet. Det känns som en bra möjlighet att knyta världsbygget till rollpersonsskapandet som sällan tas.

stenhöna

tellstory
Bifur;n347218 said:
När det gäller att sätta konceptet för karaktären tycker jag ålder väger tungt men jag skulle säga att det formas i interaktion med tankar om kön, klass, syssla och i förekommande fall folkslag. Det handlar för mig sällan om att göra val i en viss ordning inom ett system. När väl konceptet är klart görs de val som behövs för att fylla det.

Ålder som spelmekanisk faktor är sällan intressant även om en del system som slumpar ut delar av bakgrunden kan vara kul ibland. (Fast för mig handlar det om att inte ha koncept utan istället om charmen att göra vad som går av den RP man får. Warhammer är ett exempel på vad jag tänker på där.)
> Det handlar för mig sällan om att göra val i en viss ordning inom ett system.

Förmodligen för att du har lång erfarenhet? Reglerna måste ju ändå ange saker i en viss ordning. Eftersom ett yrke förutsätter en ålder (och klass (och kön?)), blir yrket ett "paket" med egenskaper. Svårt att tänka sig en tjuv från aristokratin, men inte omöjligt.

erikt

Hero
stenhöna;n347186 said:
För att då har du redan valt ålder omedveten eller implicit. Hm. Kanske ska diskussionen gälla mer att göra ålder explicit, istället för att komma först? Yrke och arketyper har oftast en underförstådd ålder där arketypen fungerar bäst. 30 för krigare, 60 för magiker, 25 för bard, etc. Men spelet blir givetvis mer intressant om man böjer lite på de gränserna. En pensionerad krigare, ett barn som är magiker eller bard. Om man sätter ålder först, kanske får man också högre variation, istället för att alla är "optimal ålder för givet yrke"?
Håller inte med om att alla rollspelsyrken har någon slags underförstådd ålder - och än mindre om att dina exempel skulle vara de mest lämpliga åldrarna för yrkena.
Vanligtvis när man konstruerar en rollperson så har man något slags koncept i bakhuvudet - där ålder är en del, men bara en del av många.
Sällan så gör man "en krigare", utan lite mer detaljerat koncept har nog de flesta. Det är viss skillnad på "ung, naiv, och äventyrslysten krigare" och "grånad, cynisk, veteran". Bägge är krigare, men koncepten är olika.
Åldern impliceras oftast av konceptet för karaktären, men är sällan så viktig i sig utan mer något som skall passa överens med resten av karaktären.

Att karaktärer kan skapas med mer variation än att bara vara "krigare" eller "magiker" är ju inte precis någon nyhet, utan något som de flesta här tar för givet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
stenhöna;n347222 said:
Förmodligen för att du har lång erfarenhet? Reglerna måste ju ändå ange saker i en viss ordning. Eftersom ett yrke förutsätter en ålder (och klass (och kön?)), blir yrket ett "paket" med egenskaper. Svårt att tänka sig en tjuv från aristokratin, men inte omöjligt.
I vissa system, kanske.

I en hel del system köper man ju bara saker för poäng, rakt av – så även om grundegenskaper förklaras innan färdigheter finns det inget som säger att man måste köpa grundegenskaper först. Man kan lika gärna börja med färdigheterna.

Många system saknar "yrke" som systemmekanik, utan har dem mest som riktlinje för t.ex. vilka färdigheter du kanske borde satsa på om du vill vara känd som bra på yrket – då kan du ju utan problem välja yrke efter att du köpt färdigheter. I vissa system är yrket bara en textruta man skriver i fritt i efterhand, när man känner för det.

Yrke förutsätter varken ålder, klass eller kön. Eller vissa grundegenskaper eller färdigheter. Inte på automatik. Om man vill att de ska förutsätta det så kan de göra det, för all del. Men det är ingen självklarhet. Oavsett hur lång erfarenhet man har.

Bifur

Veteran
stenhöna;n347222 said:
Kanske det. Men som krank skriver, många system sätter inte upp sådana hinder. Minnet kan svika mig men bland de svenska spel från de senaste åren jag har koll på är det ovanligt. Symbaroum, alla År noll-motorspelen, Oktoberlandet, för att några exempel, har alla mer eller mindre fria val. Sedan om de i sig är system för erfarna spelare?, jo så kan det vara.

Det senaste spel jag läst som lägger stor vikt (både vad gäller ordning och vikt för kommande val) på en bakgrundsfaktor är The One Ring, då för valet av släkte - och det sticker ut på det viset tycker jag.

stenhöna

tellstory
krank;n347227 said:
Yrke förutsätter varken ålder, klass eller kön.
Du tycker inte det finns en hel del outtalat ändå, när rollspel beskriver yrken (eller klasser eller vad de kallas)?

krank

stenhöna;n347232 said:
Du tycker inte det finns en hel del outtalat ändå, när rollspel beskriver yrken (eller klasser eller vad de kallas)?
Jag tycker att det finns rollspel, som gör det.

Det betyder inte att det är i yrkena i sig, eller i konceptet "yrken", det ligger.

Det finns absolut rollspelsförfattare, som förutsätter ålder, klass och kön knutet till sina yrken.
Det finns också absolut rollspelare, som förutsätter ålder, klass och kön knutet till sina yrken.

Vilket är en av anledningarna till att jag tycker att det är bra när rollspelsförfattare inte låter sådant vara outtalat, utan uttryckligen använder exempel som motsäger eller nyanserar de förutfattade meningar rollspelare mest sannolikt har, när de läser spelet. För om man lämnar det helt outtalat, så är ju det i praktiken samma sak som att skriva under på rollspelarnas läsning av texten.

crilloan

Swordsman
stenhöna;n347185 said:
> Har träffat folk i 50-60-årsåldern med näranog en 25-årings kropp

Undantaget som bekräftar regeln. ;)
OffT
Starkare som 48-åring än som 20-åring (men lite fetare :rolleyes: ) o en del av karatetränarna jag har haft har brutal fysik som en 25-åring skulle grina över.

OnT
RP ålder, hur mycket styr ni som SL över det?
Om jag ska starta en kampanj föredrar jag att RP är unga i de flesta fall, så tillvida att inte en spelare har en riktigt bra idé för en mer erfaren karkaktär.

C

stenhöna

tellstory
krank;n347233 said:
Vilket är en av anledningarna till att jag tycker att det är bra när rollspelsförfattare inte låter sådant vara outtalat, utan uttryckligen använder exempel som motsäger eller nyanserar de förutfattade meningar rollspelare mest sannolikt har, när de läser spelet. För om man lämnar det helt outtalat, så är ju det i praktiken samma sak som att skriva under på rollspelarnas läsning av texten.
Vilket är anledningen till att ålder bör väljas före yrke. ;D QED, haha.

stenhöna

tellstory
crilloan;n347234 said:
OffT
Starkare som 48-åring än som 20-åring (men lite fetare :rolleyes: ) o en del av karatetränarna jag har haft har brutal fysik som en 25-åring skulle grina över.

OnT
RP ålder, hur mycket styr ni som SL över det?
Om jag ska starta en kampanj föredrar jag att RP är unga i de flesta fall, så tillvida att inte en spelare har en riktigt bra idé för en mer erfaren karkaktär.

C
> karatetränarna

I rest my case.

> RP ålder, hur mycket styr ni som SL över det?

Bra fråga! Också en öppen fråga hur ett rollspel styr över det (anting uttalat eller outtalat).

krank

stenhöna;n347235 said:
Vilket är anledningen till att ålder bör väljas före yrke. ;D QED, haha.
Det där är vad man brukar kalla en non sequitor. Det finns inget i det jag skrev som gör att ålder bör väljas innan yrke.

Zire

Swashbuckler
Om det är "medeltidsinspirerad" setting som det verkar från dina yrkesexempel så vore det konstigt om ålder styrde yrkesvalen. 8-åringen börjar bli jägare redan när pappan tar med honom på första jakten och lär ut sina yrkeshemligheter, och som 87-åring och halvblind är hen förmodligen fortfarande jägare när han hjälper jaktledaren planera höstdrevet. Det vore mer underligt om alla åldringar skolar om sig till magiker för att man börjar närma sig 60+.

Sedan tycker jag inte att det är särskilt ovanligt med yngre magiker i fantasylitteraturen heller. Framför allt inte om magi bygger mer på förmåga än kunskap.

erikt

Hero
Zire;n347240 said:
Sedan tycker jag inte att det är särskilt ovanligt med yngre magiker i fantasylitteraturen heller. Framför allt inte om magi bygger mer på förmåga än kunskap.
I de fall magikern är huvudperson i boken så är han/hon oftast ganska ung. Ytterst sällan 60+, snarare i 20-års åldern, eller t.om. i tonåren vid berättelsens början.
"Yrkesaktiva" magiker är ofta i 30-50 års åldern - vilket ju är fallet med folk i en väldig massa andra sysselsättningar också.
Magiker som är 60+ förekommer naturligtvis också, men då oftast i rollen som "gammal vis mentor", och personer i den rollen är oftast gamla oavsett om de är magiker eller inte.

Vad gäller rollpersoner som är magiker så är min erfarenhet att de sällan är, eller förutsätts vara, i 60+ åldern - inte mer än icke-magiker.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
stenhöna;n347198 said:
Ehem, som jag sa tidigare är det intressanta med ålder dess påverkan på personlighet och status inom samhället, och hur den interagerar med andra statussymboler som klass och kön. Värden för färdigheter etc skiter jag i. ;)
Aha... det var ditt prat om klass och folkslag och hur IQ påverkas av ens klass som fick mig att tror att det var regelsidan av det hela du funderade över.

Så det rör sig snarare om, mmm, vad som har störst inverkan på kulturspelande, och att detta borde vara det viktigaste valet man gör med rollpersonen?

Det är ju en rätt mångbottnad fråga men med samma svar på alla plan (heh, från min sida då =).

Först och främst är det relativt få spel jag sett, även av de som presenterar en hyfstat komplett spelvärld, som faktiskt inkorporerar sakers om ålder, klass och kön i någon nämnvärd utsträckning i den spelvärlden. Jag har sett väldigt få gånger i väldigt få äventyr där saker som ålder och kön överhuvudtaget är relevant för vad som händer i äventyret. Klass är väl det som ibland faktiskt blir relevant nån gång ibland, men även då handlar det oftast mer om vad man har för färdigheter, snarare än vad som står beskrivet i en bakgrund. Jag tror faktiskt jag betydligt oftare sett referenser till "om en rollperson är dvärg" eller "om det finns en paladin i gruppen" än vad jag sett "om någon är gammal".

I färdigskrivna äventyr då, men jag. För det jag vill komma till här på första nivån är att då de flesta speltillverkare verkar lägga betydligt mer fokus på just regler snarare än "fluff", så tycker jag det rimligt att det är just det som de läger fokus på. Varför skulle de börja med att presentera något som inte de sen inte bryr sig om?

Men om man går en nivå till då. Booooorde de lägga mer fokus på saker som ålder och kön i sina rollspel? Framför saker som klass och folkslag? Well... Först och främst: jag har hundra procent förståelse för att det finns folk och grupper som tycker att de borde det. Inget snack om det. Frågan är om tillräckligt många tycker det för för att det ska motivera en ändring? Well, de flesta egenskrivna äventyr folk har gjort som jag har läst tyder på att de inte är särskilt intresserade av sånt heller. Och jag kan faktiskt inte se någon anledning till att de borde vara det.

Finns ingen anledning till att ens spelvärldar ska behöva spegla någon slags verklighet, utan det kan vara rätt skönt att slipa saker som diskriminering pågrund av ålder, utseende, kön och jäkelskap när man spelar rollspel. Och i en fantasyvärld där alver kan vara tusen år och se ut som de är tjugo ställs allt sånt ändå på ändan.

Och även om man nu vill ha sånt där i sitt rollspel (och jag säger absolut inte att det är fel att vilja ha det) så finns det absolut inget som säger att just ålder på något sätt skulle vara den viktigaste faktorn! Den kan absolut vara det. Men det skulle precis lika gärna kunna vara härkomst som är det viktigaste (alltså inte nödvändigtvis folkslag, utan vilket land man kommer ifrån). Eller just kön. Eller för all del släkte eller klass för den delen. I en magiotraki kan det viktigaste vara att du är en magiker - är du inte magiker är du ingenting. Ålder kanske bara är en sekundär faktur för att avgöra inbördes rang mellan magikerna. Eller så är ålder inte heller vikgigt, utan något i stil med magisk samklang.

Allt sådant där blir väldigt intimt sammanknutet med en spelledares individuella spelvärld och kampanjmiljö. Så bättre att låta det vara upp till varje SL att avgöra vad fokuset ska ligga på.

erikt

Hero
stenhöna;n347237 said:
> RP ålder, hur mycket styr ni som SL över det?

Bra fråga! Också en öppen fråga hur ett rollspel styr över det (anting uttalat eller outtalat).
I de spel jag är bekanta med finns det tre huvudvarianter.

A) Ålder och många andra egenskaper bestäms slumpmässigt.
B) Ålder bestäms av spelaren (ev. i samråd med SL) och avgör hur mycket erfarenhetspoäng man har att sätta ut från början, och kan även ge modifikationer på grundegenskaper.
C) Spelreglerna struntar fullständigt i ålder. Ur regelsynvinkel är rollpersonens ålder bara kosmetisk, precis som rollpersonens hårfärg, och bestäms av spelaren.

stenhöna

tellstory
Rymdhamster;n347247 said:
det kan vara rätt skönt att slipa saker som diskriminering pågrund av ålder, utseende, kön och jäkelskap när man spelar rollspel.

I en magiotraki kan det viktigaste vara att du är en magiker - är du inte magiker är du ingenting. Ålder kanske bara är en sekundär faktur för att avgöra inbördes rang mellan magikerna.
Ja, min ingång är kanske lite mer teater och berättande än rollspel. Tanken var den, att i varje möte mellan människor finns status som en faktor, antingen som jämlikar eller ojämlikar. Skillnaden i status är en sak som gör berättande intressant. Och varje gång du träffar en människa sker en omedelbar kalibrering vad gäller status, och det som spelar stor roll där är just kön, klass, ålder, etnicitet. Det sista är jag inte intresserad av, för rasism är tråkigt som fan, och dessutom en ganska ny uppfinning historiskt sett. I ditt exempel på magiker blir "vara magiker" en ny klass. De flesta rollspel handlar väl inte så mycket om social status, utan mer om, ja, äventyrande, där status är en komponent ibland. När jag slumpar människor hemma börjar jag med ålder, sen kön, sen klass. Det räcker för att börja spåna om djupare karaktärsdrag och interaktionen till andra. Men jag ska skriva en annan tråd om "resterna" av min rollspelshobby sen; "det som blev kvar". :)

Självklart var trådens syfte att provocera mer än att på riktigt försöka övertala andra att skapa rollspel på det eller det sättet. :D

anth

Vetefan
stenhöna;n347146 said:
Polemiskt inlägg: Jag hävdar att ålder alltid bör bestämmas först av allt när man skapar en ny karaktär. Efter det kön, efter det klass eller socioekonomisk ställning. Varför? För att ålder påverkar alla andra egenskapar. Kön påverkar ställningen i samhället på alla sätt också (om inte samhället är 100% jämställt). Socioekonomisk ställning är också känt att påverka alla dina drag, t.o.m. IQ, impulskontroll och förväntad livslängd. Ändå börjar nästan alla rollspel med att bestämma yrke och ras. Varför? P.g.a. tradition? Är premissen att åldern ånde måste vara "stridbar", omkring 20-35 för krigare och 60+ för magiker, etc? Eller för att de möjliga karaktärerna i ett rollspel underförstått är ett väldigt litet snitt av befolkningen i stort (enbart äventyrare)? Svenska folket undrar.
Jag förstår inte.
Jag förstår inte vilken sorts rollspel du brukar spela.
Jag förstår inte ens hur du brukar spela rollspel.

OK, låt oss skapa en ny rollperson.
Låt oss börja med åldern:
Min rollperson är 48 år, 6 månader och 13 dagar gammal.
Vad säger det oss om rollpersonen?
Har vi ens ett karaktärskoncept?

Du säger att ålder bestämmer allt annat: låt oss se...
... jag spelar goblin i DnD: de kan bli 60 år gamla så en 48-årig goblin är rätt gammal.
... jag spelar alv i DnD: de kan bli 750 år gamla så en 48-årig alv är väldigt ung.

Faktum är att de flesta av mina rollpersoner inte ens har någon exakt ålder.
Istället uttrycks åldern i termer som: övre tonåren, ung vuxen, vuxen, medelålders, gammal, jättegammal - vilket fungerar mycket bättre om man sedan ska välja vilken art man är.
Främsta anledningen till att jag inte har någon exakt ålder på mina rollpersoner är för att de spel jag spelar normalt inte har regler för ålder - vilket motsätter det du själv skriver: att ålder påverkar alla andra egenskaper.
Ålder påverkar inga egenskaper alls!!!

Ja, jag vet att du säger att det är underförstått att man har en ålder som är lämplig för äventyrande - inte för gammal och inte för ung.
Men med det resonemanget är det första man bestämmer om ens rollperson är levande eller död (många rollpersoner brukar börja som levande och sluta som döda).
Kort sagt är ålder bara meningslöst hårklyveri.

Innan vi diskuterar ålderns inverkan kanske vi ska titta på vilka rollspel som har regler för ålder?
DnD har det inte (om vi bortser från ADnD från 1980-talet, där A:et står för "advanced").
GURPS har regler för åldrande - men INTE när man skapar rollpersonen, utan under själva spelandet. Och du sa att man ska börja med ålder för det påverkar allt annat. Det gör det alltså inte i GURPS.
Det enda spel jag kommer på där ålder är viktigt när man skapar rollpersonen är CoC (där HAR det hänt att jag börjat med att bestämma att jag ska spela en gammal person).

Sedan finns det säkert massor med rollspel som har regler för ålder, men de har den gemensamma nämnaren att de är komplicerade.
Numera, sen 10 år tillbaka, spelar jag mest "rules light"-spel och förutom CoC kommer jag inte på något av dessa spel som har regler för ålder.

Så ålder kanske bör bestämmas först i KOMPLICERADE rollspel - men inte ens där är jag säker på att det stämmer alla gånger.