stenhöna;n347146 said:
Polemiskt inlägg: Jag hävdar att ålder alltid bör bestämmas först av allt när man skapar en ny karaktär. Efter det kön, efter det klass eller socioekonomisk ställning. Varför? För att ålder påverkar alla andra egenskapar. Kön påverkar ställningen i samhället på alla sätt också (om inte samhället är 100% jämställt). Socioekonomisk ställning är också känt att påverka alla dina drag, t.o.m. IQ, impulskontroll och förväntad livslängd. Ändå börjar nästan alla rollspel med att bestämma yrke och ras. Varför? P.g.a. tradition? Är premissen att åldern ånde måste vara "stridbar", omkring 20-35 för krigare och 60+ för magiker, etc? Eller för att de möjliga karaktärerna i ett rollspel underförstått är ett väldigt litet snitt av befolkningen i stort (enbart äventyrare)? Svenska folket undrar.
Jag förstår inte.
Jag förstår inte vilken sorts rollspel du brukar spela.
Jag förstår inte ens hur du brukar spela rollspel.
OK, låt oss skapa en ny rollperson.
Låt oss börja med åldern:
Min rollperson är 48 år, 6 månader och 13 dagar gammal.
Vad säger det oss om rollpersonen?
Har vi ens ett karaktärskoncept?
Du säger att ålder bestämmer allt annat: låt oss se...
... jag spelar goblin i DnD: de kan bli 60 år gamla så en 48-årig goblin är rätt gammal.
... jag spelar alv i DnD: de kan bli 750 år gamla så en 48-årig alv är väldigt ung.
Faktum är att de flesta av mina rollpersoner inte ens har någon exakt ålder.
Istället uttrycks åldern i termer som: övre tonåren, ung vuxen, vuxen, medelålders, gammal, jättegammal - vilket fungerar mycket bättre om man sedan ska välja vilken art man är.
Främsta anledningen till att jag inte har någon exakt ålder på mina rollpersoner är för att de spel jag spelar normalt inte har regler för ålder - vilket motsätter det du själv skriver: att ålder påverkar alla andra egenskaper.
Ålder påverkar inga egenskaper alls!!!
Ja, jag vet att du säger att det är underförstått att man har en ålder som är lämplig för äventyrande - inte för gammal och inte för ung.
Men med det resonemanget är det första man bestämmer om ens rollperson är levande eller död (många rollpersoner brukar börja som levande och sluta som döda).
Kort sagt är ålder bara meningslöst hårklyveri.
Innan vi diskuterar ålderns inverkan kanske vi ska titta på vilka rollspel som har regler för ålder?
DnD har det inte (om vi bortser från ADnD från 1980-talet, där A:et står för "advanced").
GURPS har regler för åldrande - men INTE när man skapar rollpersonen, utan under själva spelandet. Och du sa att man ska börja med ålder för det påverkar allt annat. Det gör det alltså inte i GURPS.
Det enda spel jag kommer på där ålder är viktigt när man skapar rollpersonen är CoC (där HAR det hänt att jag börjat med att bestämma att jag ska spela en gammal person).
Sedan finns det säkert massor med rollspel som har regler för ålder, men de har den gemensamma nämnaren att de är komplicerade.
Numera, sen 10 år tillbaka, spelar jag mest "rules light"-spel och förutom CoC kommer jag inte på något av dessa spel som har regler för ålder.
Så ålder kanske bör bestämmas först i KOMPLICERADE rollspel - men inte ens där är jag säker på att det stämmer alla gånger.