Jag har både spelat och spellett rollpersoner som varit väldigt unga och väldigt gamla. Om det är på något annat sätt för dig kan jag inte svara på varför.stenhöna;n347189 said:Japp. Och varför avviker den aldrig?
Jag har både spelat och spellett rollpersoner som varit väldigt unga och väldigt gamla. Om det är på något annat sätt för dig kan jag inte svara på varför.stenhöna;n347189 said:Japp. Och varför avviker den aldrig?
I vilka system?Gurgeh;n347191 said:Jag har både spelat och spellett rollpersoner som varit väldigt unga och väldigt gamla. Om det är på något annat sätt för dig kan jag inte svara på varför.
Drakar och Demoner Expert, Mutant, Mutant 2 och Svärdets Sång, med flera.stenhöna;n347192 said:I vilka system?
OK. Valde du ålder sist, först, mitten? Hade åldern några konsekvenser för rollpersonens personlighet eller andra egenskaper?Gurgeh;n347193 said:Drakar och Demoner Expert, Mutant, Mutant 2 och Svärdets Sång, med flera.
Oftast någonstans mellan först och sist, och beroende på systemet hade den inverkan på egenskaperna, och viss inverkan på personligheten.stenhöna;n347194 said:OK. Valde du ålder sist, först, mitten? Hade åldern några konsekvenser för rollpersonens personlighet eller andra egenskaper?
Ehem, som jag sa tidigare är det intressanta med ålder dess påverkan på personlighet och status inom samhället, och hur den interagerar med andra statussymboler som klass och kön. Värden för färdigheter etc skiter jag i. Eller rättare sagt, på den punkten håller jag med dig. Det som är intressant är ju de värden som avviker från normen; en fullständigt genomsnittslig RP har ju noll berättarpotential (om man inte just vill berätta om det genomsnittsliga och äventyra i Mellanmjölkens Land, "den här spelsession ska vi anmäla oss till A-kassan" ).Rymdhamster;n347195 said:Det enda intressanta när man skapar en rollperson är slutvärdet. Lika bra att gå direkt på att sätta ut det, istället för att ta massa omvägar via ålder och klass för att modifiera nån slags preliminärvärden.
Det spar tid, och det spar på sidutrymmet.
Alla sådana försök till simulatoriska system leder bara till en massa konstigheter. Karaktärer som är fullkomligt rimliga och "realistiska", men som är helt omöjliga att göra för att systemet snöat in på att försöka simulera något slags genomsnitt.
Ett väldigt grundläggande system är svärdets sång, exempelvis. Är du ung får du många grundegenskapspoäng men få färdighetspoäng. Är du gammal, tvärt om.
Det innebär alltså att jag inte kan göra vad än fantasys motsvarighet till den finniga hackerna med astma som alltid skolkar från gympan. Och jag kan inte göra den gamla skogshuggaren som fortfarande drar och släpar träd, men aldrig var mer än några hundra meter från sin stuga.
Är du gammal måste du kunna saker! Är du ung måste du vara en sportfåne!
Om man plockar bort allt sådant, och istället låter mig sätta ut alla slutvärden från start, och sen bestämma saker som ålder och klass utifrån det, då kan jag aktivt undvika alla såna konstigheter. Jag är så klart fortfarande fri att göra dumma beslut, men då är det i alla fall aktiva val från min sida istället för påtvingade märkligheter från ett arbiträrt system.
Det är ju trots allt det som är en av de stora fördelarna med vanligt rollspel framför datorspel: vi kan använda förnuft och tanke för att hitta den rimligaste lösningen, till skillnad från en dator som måste följa rigida regler.
OK, så var det kul, då? Eller likgiltigt?Gurgeh;n347196 said:Oftast någonstans mellan först och sist, och beroende på systemet hade den inverkan på egenskaperna, och viss inverkan på personligheten.
Det berodde mer på äventyret och spelledaren och de andra spelarna etc. än på rollpersonens ålder.stenhöna;n347199 said:OK, så var det kul, då? Eller likgiltigt?
Det där stämmer ju bara ifall man köper premissen att man bör börja med att bestämma det som har störst påverkan på andra egenskaper.stenhöna;n347146 said:Polemiskt inlägg: Jag hävdar att ålder alltid bör bestämmas först av allt när man skapar en ny karaktär. Efter det kön, efter det klass eller socioekonomisk ställning. Varför? För att ålder påverkar alla andra egenskapar.
Knappast. Det går alldeles utmärkt att ha medelmåttiga rollpersoner men ändå episka eller fantastiska äventyr. Det gäller bara att man förstår att då ligger äventyret och dess plot i huvudfokus, snarare än rollpersonerna.stenhöna;n347198 said:en fullständigt genomsnittslig RP har ju noll berättarpotential (om man inte just vill berätta om det genomsnittsliga och äventyra i Mellanmjölkens Land, "den här spelsession ska vi anmäla oss till A-kassan" ).
Nja. Vilken medelmåtta skulle ge sig ut på äventyr? Bättre att stanna hemma och se på TV.krank;n347203 said:Det går alldeles utmärkt att ha medelmåttiga rollpersoner men ändå episka eller fantastiska äventyr.
Så… Du kan alltså inte tänka dig några äventyr som börjar med att en medelmåtta sitter hemma och ser på TV?stenhöna;n347204 said:Nja. Vilken medelmåtta skulle ge sig ut på äventyr? Bättre att stanna hemma och se på TV.
OK!ÅkeZorkh;n347161 said:Zanguina tar hänsyn till ålder (påverkar grundegenskaper och härledda värden) samt avgör hur "mycket" bakgrund en rollperson har vid skapandet. Det är dock inte det första man konstaterar. Ute om någon vecka eller två.
Good point, skräckspel passar faktiskt perfekt med medelmåttor istället för hjältar.krank;n347205 said:Så… Du kan alltså inte tänka dig några äventyr som börjar med att en medelmåtta sitter hemma och ser på TV?
Tänker du dig att äventyr alltså är något man liksom aktivt måste gå ut och eftersöka? "Ge sig ut på"?
Du behöver spela fler skräckrollspel, det hör jag det =)
Bilbo?stenhöna;n347204 said:Nja. Vilken medelmåtta skulle ge sig ut på äventyr? Bättre att stanna hemma och se på TV.
stenhöna;n347209 said:Good point, skräckspel passar faktiskt perfekt med medelmåttor istället för hjältar.
Nej, en av poängerna med filmen (boken också?) var ju hur han överkom sin trygghetszon. "I'm going on an adventure!"God45;n347210 said:Bilbo?
Jag menar att han är en medelmåtta. Och den mest ikoniska äventyraren i populärkulturen förutom kanske Conan eller Rey.stenhöna;n347212 said:Nej, en av poängerna med filmen (boken också?) var ju hur han överkom sin trygghetszon. "I'm going on an adventure!"