Ålder bör komma först

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
stenhöna;n347189 said:
Japp. Och varför avviker den aldrig?
Jag har både spelat och spellett rollpersoner som varit väldigt unga och väldigt gamla. Om det är på något annat sätt för dig kan jag inte svara på varför.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Gurgeh;n347191 said:
Jag har både spelat och spellett rollpersoner som varit väldigt unga och väldigt gamla. Om det är på något annat sätt för dig kan jag inte svara på varför.
I vilka system?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Gurgeh;n347193 said:
Drakar och Demoner Expert, Mutant, Mutant 2 och Svärdets Sång, med flera.
OK. Valde du ålder sist, först, mitten? Hade åldern några konsekvenser för rollpersonens personlighet eller andra egenskaper?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Det enda intressanta när man skapar en rollperson är slutvärdet. Lika bra att gå direkt på att sätta ut det, istället för att ta massa omvägar via ålder och klass för att modifiera nån slags preliminärvärden.

Det spar tid, och det spar på sidutrymmet.

Alla sådana försök till simulatoriska system leder bara till en massa konstigheter. Karaktärer som är fullkomligt rimliga och "realistiska", men som är helt omöjliga att göra för att systemet snöat in på att försöka simulera något slags genomsnitt.

Ett väldigt grundläggande system är svärdets sång, exempelvis. Är du ung får du många grundegenskapspoäng men få färdighetspoäng. Är du gammal, tvärt om.

Det innebär alltså att jag inte kan göra vad än fantasys motsvarighet till den finniga hackerna med astma som alltid skolkar från gympan. Och jag kan inte göra den gamla skogshuggaren som fortfarande drar och släpar träd, men aldrig var mer än några hundra meter från sin stuga.

Är du gammal måste du kunna saker! Är du ung måste du vara en sportfåne!

Om man plockar bort allt sådant, och istället låter mig sätta ut alla slutvärden från start, och sen bestämma saker som ålder och klass utifrån det, då kan jag aktivt undvika alla såna konstigheter. Jag är så klart fortfarande fri att göra dumma beslut, men då är det i alla fall aktiva val från min sida istället för påtvingade märkligheter från ett arbiträrt system.

Det är ju trots allt det som är en av de stora fördelarna med vanligt rollspel framför datorspel: vi kan använda förnuft och tanke för att hitta den rimligaste lösningen, till skillnad från en dator som måste följa rigida regler.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
stenhöna;n347194 said:
OK. Valde du ålder sist, först, mitten? Hade åldern några konsekvenser för rollpersonens personlighet eller andra egenskaper?
Oftast någonstans mellan först och sist, och beroende på systemet hade den inverkan på egenskaperna, och viss inverkan på personligheten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Jag specificerar bara ålder ifall det är en viktig del av mitt karaktärskoncept. Som när man karaktär var 13 och Warlord eller när min barbar var 78. Annars är mina karaktärer någonstans mellan 31 och 55.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Rymdhamster;n347195 said:
Det enda intressanta när man skapar en rollperson är slutvärdet. Lika bra att gå direkt på att sätta ut det, istället för att ta massa omvägar via ålder och klass för att modifiera nån slags preliminärvärden.

Det spar tid, och det spar på sidutrymmet.

Alla sådana försök till simulatoriska system leder bara till en massa konstigheter. Karaktärer som är fullkomligt rimliga och "realistiska", men som är helt omöjliga att göra för att systemet snöat in på att försöka simulera något slags genomsnitt.

Ett väldigt grundläggande system är svärdets sång, exempelvis. Är du ung får du många grundegenskapspoäng men få färdighetspoäng. Är du gammal, tvärt om.

Det innebär alltså att jag inte kan göra vad än fantasys motsvarighet till den finniga hackerna med astma som alltid skolkar från gympan. Och jag kan inte göra den gamla skogshuggaren som fortfarande drar och släpar träd, men aldrig var mer än några hundra meter från sin stuga.

Är du gammal måste du kunna saker! Är du ung måste du vara en sportfåne!

Om man plockar bort allt sådant, och istället låter mig sätta ut alla slutvärden från start, och sen bestämma saker som ålder och klass utifrån det, då kan jag aktivt undvika alla såna konstigheter. Jag är så klart fortfarande fri att göra dumma beslut, men då är det i alla fall aktiva val från min sida istället för påtvingade märkligheter från ett arbiträrt system.

Det är ju trots allt det som är en av de stora fördelarna med vanligt rollspel framför datorspel: vi kan använda förnuft och tanke för att hitta den rimligaste lösningen, till skillnad från en dator som måste följa rigida regler.
Ehem, som jag sa tidigare är det intressanta med ålder dess påverkan på personlighet och status inom samhället, och hur den interagerar med andra statussymboler som klass och kön. Värden för färdigheter etc skiter jag i. ;) Eller rättare sagt, på den punkten håller jag med dig. Det som är intressant är ju de värden som avviker från normen; en fullständigt genomsnittslig RP har ju noll berättarpotential (om man inte just vill berätta om det genomsnittsliga och äventyra i Mellanmjölkens Land, "den här spelsession ska vi anmäla oss till A-kassan" :) ).
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Gurgeh;n347196 said:
Oftast någonstans mellan först och sist, och beroende på systemet hade den inverkan på egenskaperna, och viss inverkan på personligheten.
OK, så var det kul, då? Eller likgiltigt?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
stenhöna;n347199 said:
OK, så var det kul, då? Eller likgiltigt?
Det berodde mer på äventyret och spelledaren och de andra spelarna etc. än på rollpersonens ålder.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
stenhöna;n347146 said:
Polemiskt inlägg: Jag hävdar att ålder alltid bör bestämmas först av allt när man skapar en ny karaktär. Efter det kön, efter det klass eller socioekonomisk ställning. Varför? För att ålder påverkar alla andra egenskapar.
Det där stämmer ju bara ifall man köper premissen att man bör börja med att bestämma det som har störst påverkan på andra egenskaper.

Snarare än, till exempel, göra tvärtom – kolla på de andra egenskaperna och i efterhand avgöra vilken ålder som verkar rimlig. Till exempel.

Det finns spel med karaktärsskaparregler som går igenom rollpersonens hela livsbana – från födsel till den dag rollpersonen möter äventyret. I vissa fall är väldigt mycket automatiserat, och man antar att spelaren "tar kontrollen" över rollpersonens liv först när man börjar äventyra. Andra har extremt mycket kontroll – mycket mer än man kan anta att rollpersonen själv haft. Rollpersonen valde till exempel sannolikt varken sina föräldrars börd eller sitt kön. Där går man alltså från den diegetiska tanken och accepterar att rollpersonen är en konstruktion, något som en spelare formar allt eftersom.

Men det finns ingenting självklart alls i att rollpersonsskaparsystem ska behöva vara simulerande överhuvudtaget.


Om man vill att systemet ska vara simulerande och om man tycker att ålder är en intressant variabel att utgå från – ja, då verkar det vara en bra idé att utgå från ålder.

Men "alltid"? Nej, självklart inte. Det finns nästan ingenting inom rollspel man "alltid" bör göra, utom att bete sig respektfullt mot sina medspelare…
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
stenhöna;n347198 said:
en fullständigt genomsnittslig RP har ju noll berättarpotential (om man inte just vill berätta om det genomsnittsliga och äventyra i Mellanmjölkens Land, "den här spelsession ska vi anmäla oss till A-kassan" :) ).
Knappast. Det går alldeles utmärkt att ha medelmåttiga rollpersoner men ändå episka eller fantastiska äventyr. Det gäller bara att man förstår att då ligger äventyret och dess plot i huvudfokus, snarare än rollpersonerna.

Det finns inget självklart i att rollpersonerna själva ska behöva vara dramatiska.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
krank;n347203 said:
Det går alldeles utmärkt att ha medelmåttiga rollpersoner men ändå episka eller fantastiska äventyr.
Nja. Vilken medelmåtta skulle ge sig ut på äventyr? Bättre att stanna hemma och se på TV. :)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
stenhöna;n347204 said:
Nja. Vilken medelmåtta skulle ge sig ut på äventyr? Bättre att stanna hemma och se på TV. :)
Så… Du kan alltså inte tänka dig några äventyr som börjar med att en medelmåtta sitter hemma och ser på TV?

Tänker du dig att äventyr alltså är något man liksom aktivt måste gå ut och eftersöka? "Ge sig ut på"?

Du behöver spela fler skräckrollspel, det hör jag det =)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
ÅkeZorkh;n347161 said:
Zanguina tar hänsyn till ålder (påverkar grundegenskaper och härledda värden) samt avgör hur "mycket" bakgrund en rollperson har vid skapandet. Det är dock inte det första man konstaterar. Ute om någon vecka eller två.
OK!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
krank;n347205 said:
Så… Du kan alltså inte tänka dig några äventyr som börjar med att en medelmåtta sitter hemma och ser på TV?

Tänker du dig att äventyr alltså är något man liksom aktivt måste gå ut och eftersöka? "Ge sig ut på"?

Du behöver spela fler skräckrollspel, det hör jag det =)
Good point, skräckspel passar faktiskt perfekt med medelmåttor istället för hjältar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
stenhöna;n347204 said:
Nja. Vilken medelmåtta skulle ge sig ut på äventyr? Bättre att stanna hemma och se på TV. :)
Bilbo?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
stenhöna;n347209 said:
Good point, skräckspel passar faktiskt perfekt med medelmåttor istället för hjältar.

Överlag: är det inte mest i en ganska smal kategori av fantasy som man nödvändigtvis måste ha Äventyrare som ger sig ut på Äventyr?

Jag menar, även i fantasy kan jag absolut tänka mig till exempel en rätt fantastik-rik kampanj där man spelar medelmåttiga bönder vars ägor börjar terroriseras av konstiga väsen.

Överlag måste man ju inte följa hjälteresan bokstavligen – om inte huvudpersonen beger sig ut på äventyr, finns alltid sätt för äventyret att komma till den motvillige huvudpersonen…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
stenhöna;n347212 said:
Nej, en av poängerna med filmen (boken också?) var ju hur han överkom sin trygghetszon. "I'm going on an adventure!"
Jag menar att han är en medelmåtta. Och den mest ikoniska äventyraren i populärkulturen förutom kanske Conan eller Rey.
 
Top