Jag är mer inne på att det som är viktigt för respektive värld/regelsystem/karaktärsbyggande ska komma först, och det är inte universellt ålder, klass, art/ras eller nåt annat. Som folk redan skrivit så finns det ju en bunt spel där det inte ens har någon påverkan alls med ålder, och många spelare väljer att spela rollpersoner som är undantag från nån gemensam nämnare.
Hur mycket det påverkar i verkligheten är ju mer en fråga för...verkligheten och våra samhällen snarare än de fantasivärldar som rollspel oftast rör sig i. Även i de fall de utspelar sig i verkligheten så är vi återigen tillbaks till att spelarna brukar vilja spela undantag.
Om man ger sig på att göra nån slags statistiskt korrekt rollspel där vissa saker i verkligheten ska ha företräde, ja då kan man ju sätta ålder som en viktig punkt. Men om man är ute efter verkligheten, då har man ju också alla statistiska avstickare att ta hänsyn till.
Som en person i verkligheten så kanske min ålder påverkar en hel del saker som hur folk uppfattar mig, och min fysik, men jag känner att jag inte lägger någon vikt vid en persons ålder annat än yngre barn. Istället försöker jag behandla folk lika dant och utgå från observation på hur jag ska reagera.