hakanlo;n319612 said:
Jag menar att 0-motorns styrka ligger att det bara är lyckat på just 6. Det innebär att man får en mycket fin sannolikhetskurva som konvergerar mot 100% med lagom sannolikhetsminskning för att misslyckas för varje adderad tärning.
Det stämmer att du får en mycket fin sannolikhetskurva om man lyckas på 6.
Det jag stör mig på är storleken på tärningspölarna.
Folk i tråden talar om tärningspölar på 10-12 tärningar.
Att behöva slå TOLV tärningar för att se om man lyckas är i mina ögon så monstruöst att det raderar det fina med sannolikhetskurvan med råge.
Chansen att slå minst en 6:a med 11 tärningar är 86,5 %.
Om man istället lyckas med 5 och 6 behöver man bara slå 5 tärningar för att komma upp i 86,8 %.
Och en tärningspöl på 5 tärningar är i mina ögon oändligt mycket finare än en monstruositet på elva tärningar.
TL;DR;
Kan man göra om Å0-systemet så man lyckas på 5 och 6 kan t.o.m. jag tänka mig att spela det trots att jag avskyr tärningspölar.
hakanlo;n319612 said:
Förresten, är det inte om man har LÄTT för matte som sannolikheten i en tärningspöl är lättare att bedöma...? (exvis 1 - (5/6 upphhöjt i N) som är år 0s sannolikhet).
Jupp. Precis lika lätt som 1 - (2/3 upphhöjt i N) som är sannolikheten med lyckat på 5 och 6, men det blir hälften så stora tärningspölar.