Bra skrivet. Ett par inflikningar bara...
ÄR DET SVÅRT ATT LYCKAS I ÅR NOLL-MOTORN?
Denna fråga uppkommer ofta, men svaret är enkelt: nej. En helt nybakad rollperson som gör något hen är kompetent på (grundegenskap 5, FV 3), har 77% chans att lyckas direkt, och 93% chans om slaget pressas.
Fråga om termer kanske, men "kompetent" i det här fallet betyder "Har satsat så mycket du absolut möjligen kan i att få". Det är motsvarigheten till att ha 10 tärningar i något i World of Darkness, eller 5T6 i Eon, osv.
Dock har det visat sig att det kan upplevas som att det är svårt att lyckas i År Noll-motorn - sannolikt beror detta på att det är svårt att bedöma chansen samt att man måste rulla sexor. Att rulla 7-8 tärningar och ändå misslyckas kan då tolkas som att systemet är fel, när man egentligen bara hade otur (precis som om man hade slagit 78 eller högre mot FV 77% i ett T100-spel).
Problemet som jag upplever det är inte att lyckas/misslyckas, det är att få några extra effekter. Det är extremt svårt att få tolv tärningar i något i år noll motorn (5 i FV, 5 i GR, +2 från "buffar"/utrustning), men ändå borde jag statistiskt sett snitta 2 lyckade utfall med de tärningarna, och två ettor.
Om jag pressar det slaget, snittar jag ett till lyckat utfall, och en till etta. Har jag otur gör jag 3 lyckade effekter mot min utmaning, och tre skada på mig själv samtidigt (chansen finns förstår att det skadar utrustning eller ingenting alls, om det är en färdighetstärning).
Det här blir snabbt ett problem i strid, där det är som viktigast att få så många sexor som möjligt. Plötsligt står du där och bankar skiten ur dig själv medan allt du ville göra var att hugga ned skurken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag som SL gillar systemet på det stora hela, även om jag kan se problemen med det. Två av mina fyra spelare har sagt att de mer eller mindre avskyr det, nu när vi avslutat en Mutant: År noll kampanj och en hel Elysium-kampanj, och jag tror det kommer bli enormt svårt för mig att övertala dem att lira Aliens, även om jag tycker det såg skitball ut.
EGEN FUNDERING PÅ HOUSE-RULE/LÖSNING
Jag gillar personligen mekaniken med att tärningar kan ge lyckade effekter, men jag tror att en så liten tweak som att göra att både femmor och sexor är lyckade samt halverandet/minskningen av alla värden (1-4 max i GE, 1-3 max i FV, 1-2 max i bonusar) skulle ge en enormt stor psykologisk effekt. Det är lättare att förutse hur det kommer gå, och eftersom du bara skadar dig själv på ettor (men får positiv effekt på fem OCH sex) är chansen god att du gör mer skada än du tar.