Re: Dolda motiv
Fast det tycker jag man undviker/lindrar med dolda motiv bakom slagen. Men variation förnöjer, så en del dolda slag kan vara bra att ha.Det här med att spelarna inte skall veta om huruvida deras rollpersoner lyckas med dylikt behöver förstås inte enbart bottna i att de inte klarar av att låta bli metaspelande; det handlar minst lika ofta om att spelarna själva anser det roligare, eftersom de då sitter i samma sits som sina karaktärer. Ungefär som att det är roligare att se en film om man inte vet hur den slutar än om någon sitter bredvid och spoilar den (ja, jag vet, lite oschysst liknelse).
Inte helt säker här, men spelare är en väldigt varierad grupp, med det gänget tror jag de flesta hade klarat av att spela på missen, men kan inte vara säker utan en tidsmaskin. Och som du nämnde är smaken varierad, så det finns inga patenlösningar som gör alla spelare nöjda.Låter som ett typexempel på spelare som alltså inte skulle kunna hanterat öppna tärningsslag i det läget. Nu gjorde ju deras rollpersoner (förmodligen) det de borde ha gjort om de varit ovetande om hur det gick (eftersom spelarna som fattade besluten också var det). Om de istället hade gjort helt annorlunda om de vetat om hur det gick, ja, det är väl det beteendet du menar att folk behöver avstå från för att öppna tärningsslag skall fungera, eller? ^_~