Nekromanti Öppet eller dolt?

MrG

Swashbuckler
Re: Dolda motiv

Det här med att spelarna inte skall veta om huruvida deras rollpersoner lyckas med dylikt behöver förstås inte enbart bottna i att de inte klarar av att låta bli metaspelande; det handlar minst lika ofta om att spelarna själva anser det roligare, eftersom de då sitter i samma sits som sina karaktärer. Ungefär som att det är roligare att se en film om man inte vet hur den slutar än om någon sitter bredvid och spoilar den (ja, jag vet, lite oschysst liknelse).
Fast det tycker jag man undviker/lindrar med dolda motiv bakom slagen. Men variation förnöjer, så en del dolda slag kan vara bra att ha.

Låter som ett typexempel på spelare som alltså inte skulle kunna hanterat öppna tärningsslag i det läget. Nu gjorde ju deras rollpersoner (förmodligen) det de borde ha gjort om de varit ovetande om hur det gick (eftersom spelarna som fattade besluten också var det). Om de istället hade gjort helt annorlunda om de vetat om hur det gick, ja, det är väl det beteendet du menar att folk behöver avstå från för att öppna tärningsslag skall fungera, eller? ^_~
Inte helt säker här, men spelare är en väldigt varierad grupp, med det gänget tror jag de flesta hade klarat av att spela på missen, men kan inte vara säker utan en tidsmaskin. Och som du nämnde är smaken varierad, så det finns inga patenlösningar som gör alla spelare nöjda.

Gasten

Warrior

Det här med att spelarna inte skall veta om huruvida deras rollpersoner lyckas med dylikt behöver förstås inte enbart bottna i att de inte klarar av att låta bli metaspelande; det handlar minst lika ofta om att spelarna själva anser det roligare, eftersom de då sitter i samma sits som sina karaktärer. Ungefär som att det är roligare att se en film om man inte vet hur den slutar än om någon sitter bredvid och spoilar den (ja, jag vet, lite oschysst liknelse).

varför är det att veta att man misslyckats att höra något samma sak som att spoila? tänk dig en film där man som tittare får se någon som smyger i buskarna, precis utom räckhåll för lägereldens ljus, och spanar på spelarna. tänk dig att tittarna är spelare och de ser att deras rollperson inte märker någonting! Argh! men vafan! sitt inte bara där!!!

MrG

Swashbuckler

varför är det att veta att man misslyckats att höra något samma sak som att spoila?
Eller som i mitt fall, bara veta att man förmodligen misslyckades med något. I o med att jag inte alltid berättar vad de slår för. Och för att hålla spänningen uppe kan man också om man vill slänga in extra tärningsslag för ingenting.

I filmisk liknelse så känns det mest likt extra närbilder på karaktärernas ansikte, vilket brukar signalera till publiken att något håller på att hända, men vi tänker inte avslöja vad än så länge...

Selly

Level 5 Laser Lotus

”varför är det att veta att man misslyckats att höra något samma sak som att spoila? tänk dig en film där man som tittare får se någon som smyger i buskarna, precis utom räckhåll för lägereldens ljus, och spanar på spelarna. tänk dig att tittarna är spelare och de ser att deras rollperson inte märker någonting! Argh! men vafan! sitt inte bara där!!!”

Det var ett exempel, Helge. Jag sade aldrig att liknelsen var perfekt – jag påpekade t.o.m att den var lite oschysst. ^_~

Det sagt, det du skriver är väl ett bra exempel på varför det kan vara kul med öppna tärningsslag också. Jag råkar bara personligen föredra den andra varianten (även på film, faktiskt). Meningen var självklart inte att låta påskina att det skulle vara det enda rätta i alla lägen, för alla; jag ville mest poängtera att det finns andra anledningar till att köra med dolda tärningsslag än att spelarna inte fixar att hantera öppna.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vi spelar idag med öppna tärningar rakt ut. Något som kan vara beroende på att vi är så liten grupp (tre personer) och tycker vi kan vara helt öppna för varandra... fällor och allt annat tjafs.

Vi (två ur gruppen) har dock fått tillfälle att spela med lite annat folk under det senaste året och där har det förekommit dolda tärningar och jag... jag måste säga att jag nog hellre vill spela med dolda. Det ger en större effekt på överaskningar av alla de former och det gillar jag... så hrum, nu ska jag bearbeta min lilla grupp att spela med dolda...

MrG

Swashbuckler
När det gäller dolda tärningar

Så minns jag en sl jag hade för länge sedan som slog alla tärningar och gjorde det snyggt i smyg på program i miniräknare, så man aldrig visst vad som slogs. Kanske tips för det som uppskattar dolda tärningar :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Det pratas jämnt om tärningar som spänningsmoment, men det finns andra sätt att utnyttja det på. Tärningar ger information. Vissa har nämnt att man kan be om att slå mot någon uppfattningsfärdighet och skapa spänning via att slaget misslyckas. Helt ok användning, tycker jag.

Fast folk har inte nämnt att man kan använda tärningarna för att slippa beskriva saker. Skadeslag är en bra grej exempelvis, där en fet skada beskriver sig självt. Å andra sidan har jag några gånger låtit (och upplevt själv när) en skadebeskrivning gå emot det höga skadeslaget och på så vis visa att fienden är starkare än vad spelarna från början trott. Det har blivit panik utav det hela och spelarna har fått tänka om. Förutfattade meningar kan man använda mot spelarna. Alltid.

/Han som kom å tänka på det här