Jag tycker det är jobbigt att vara i grupper med drivna spelare som ger sig iväg i någon helt annan riktning.Lupus Maximus;n310213 said:En nyfiken sido-fråga. Hur funkar det om någon annan i gruppen har drivet att välja? Funkar det att haka på någon annan som fattar besluten (efter att ha lyssnat på ev. åsikter osv), så att en sandlåda med åtminstone en drivande spelare funkar? Eller blir det fel, men på ett annat sätt?
Jag vet inte, kanske är jag konstig, men för mig handlar ganska mycket av rollspelandet om att få uppleva någon annans skapande. Jag vill se hur SL mixtrat ihop det hela, hur hen kopplat ihop ledtrådar och brottsplatser och SLP:er och hur alltihop hänger samman. Jag skiter väl i vad Börje som sitter bredvid mig har för planer och idéer; vill han köra en egen story får väl han spelleda senare. Jag är däremot intresserad av hur Börje gestaltar sin rollperson i mötet med det SL förberett. När vi stöter på en intressant SLP, hur reagerar Börjes rollperson? Vilka idéer har Börje kring hur vi ska tolka de ledtrådar vi har?
Det kollaborativa lösandet av SLs äventyr snarare än det kollaborativa skapandet av en gemensam berättelse, om man säger så.
Det finns en anledning till att jag brukar förorda att man pratar ihop sig kring vad för slags spel man vill köra innan. Synkar förväntningarna, liksom.
Sedan är sandlådor så oerhört oengagerande för mig överlag. Jag har svårt att engagera mig om det inte finns ett Äventyr att Klara. Jag vill ju liksom ingenting utom att lösa mysterier och få känna mig smart i hur jag löser problem. Jag vill inte uppnå saker med min rollperson. Och jag är som sagt inte så intresserad av vad andra spelare vill uppnå heller. Om den mer drivne spelaren skapar eller hittar ett mysterium eller problem för mig att lösa kan jag såklart engagera mig i det, men det är ändå inte riktigt samma sak som ett riktigt göttigt äventyr.