zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
Det är nu man skulle vilja ha en bok av Gene Wolfe eller nåt liknande att peka på, så teknopatin hade kunnat få sin egen inre logik och drivkraft, ett sätt att måla upp en värld för dem. Men å andra sidan funkar ju magi utmärkt helt utan nån egentlig vettig inre logik i många fantasy-rollspel. Så kanske vore en artikel på Goblin Punch bäst? Dvs ordentligt med fantasi och en bra känsla för vad som funkar bra i spel.luddwig;n193057 said:Ja, teknopaten passar helt klart in i retroscifi-temat på så vis att den öppnar upp för fler sätt att leka med teknologin.
Jag har haft Arthur C. Clarkes "any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" i tankarna. Ett alternativ vore att göra teknopaterna till användare av superavancerad teknologi, kanske prylar från tidigare civilisationer. Å andra sidan är det frestande att testa att göra teknopaterna till teknikernas motpol, d.v.s. att teknopaterna är anhängare av ett slags fungerande new age-flum för maskiner.
Jag tar för övrigt gärna emot tips på vad mer än det jag listade tidigare som teknopaterna skulle kunna göra.
Generellt sett så är det väl roligast med förmågor som är extremt flexibla och som utmanar spelarnas fantasi. Det är oxå sådana som lättast blir helt obalanserade och stressar SL. Helst ska de inte heller inbjuda till att enkelt lösa alla problem på samma sätt.
Saker teknopaten hade kunnat göra:
- "Bonda" med en maskin, för att kunna göra mer avancerade grejer sen. Slå först ett sympatislag - i grunden är det 50% chans att maskinen är sympatiskt inställd, men detta kan modifieras (t.ex. om maskinen tillverkades för att förgöra just människor (domedagsmaskin byggd av aliens), är det svårare - är den tillverkad speciellt för att ta hand om människor (säg en handikappbuss) är det lättare. Vapen eller bilar är nollmodifikation normalt). Om slaget misslyckas får man kämpa som fan, osv. Lyckas man till slut får man upp en "bond" till maskinen. Teknopaten måste hålla en liten mängd koncentration på detta, om han tar skada eller distraheras kraftigt är det chans att "the bond" bryts. Somnar han eller blir slagen medvetslös bryts den automatiskt.
- Efter att ha "bondat" med en maskin, fjärrstyra den. Kräver antagligen delvis eller total koncentration. Kan användas till allt mellan himmel och jord: köra på folk med bilar eller öppna dörrar på håll. Maskinen måste i detta fall vara fullt fungerande och ha bränsle etc som den kräver.
- Ge en maskin som saknar energi, energi att fungera. Extremt krävande för större/tyngre grejer. Måste röra vid maskinen.
- Temporärt få en trasig maskin att fungera som om den vore hel. Väldigt krävande för större maskiner eller grövre fel. Måste röra vid maskinen.
- Efter att ha "bondat" med en maskin, hålla reda på var den befinner sig.
- Få en maskin att gå sönder, i extremfall på katastrofalt sätt.
Faror med att "bonda"
- Risk för sympatisk skada och utmattning - SL slår dolt om en "bond" får sympatilänk, säg 33% risk cirka. Man märker inget förrän skarpt läge.
- Utmattning av koncentrationen
Hade generellt sett föreslagit nåt slags utmattnings-system, baserat på uthållighet och motsvarande viljestyrka sammantaget, som återhämtar sig fort, men likaledes spenderas fort. Så blir det lite som att teknopaten peakar fort och högt, men sedan utmattas och inte kan fortsätta speciellt länge. Det ger även en kraftig skillnad mot hur mekanik funkar, och det känns verkligen som hur psi/esp borde funka i en gammal retro-scifi-rulle..
Kom inte spontant på nåt bättre ord än "bond" för förbindelsen/förbundet teknopaten skapar med en maskin, men det finns det säkert nån kreativ på forumet som kan..