Nekromanti Övernaturlig inverkan på teknologi

zonk

muterad
luddwig;n193057 said:
Ja, teknopaten passar helt klart in i retroscifi-temat på så vis att den öppnar upp för fler sätt att leka med teknologin.

Jag har haft Arthur C. Clarkes "any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" i tankarna. Ett alternativ vore att göra teknopaterna till användare av superavancerad teknologi, kanske prylar från tidigare civilisationer. Å andra sidan är det frestande att testa att göra teknopaterna till teknikernas motpol, d.v.s. att teknopaterna är anhängare av ett slags fungerande new age-flum för maskiner.

Jag tar för övrigt gärna emot tips på vad mer än det jag listade tidigare som teknopaterna skulle kunna göra. :)
Det är nu man skulle vilja ha en bok av Gene Wolfe eller nåt liknande att peka på, så teknopatin hade kunnat få sin egen inre logik och drivkraft, ett sätt att måla upp en värld för dem. Men å andra sidan funkar ju magi utmärkt helt utan nån egentlig vettig inre logik i många fantasy-rollspel. Så kanske vore en artikel på Goblin Punch bäst? Dvs ordentligt med fantasi och en bra känsla för vad som funkar bra i spel.

Generellt sett så är det väl roligast med förmågor som är extremt flexibla och som utmanar spelarnas fantasi. Det är oxå sådana som lättast blir helt obalanserade och stressar SL. Helst ska de inte heller inbjuda till att enkelt lösa alla problem på samma sätt.

Saker teknopaten hade kunnat göra:
- "Bonda" med en maskin, för att kunna göra mer avancerade grejer sen. Slå först ett sympatislag - i grunden är det 50% chans att maskinen är sympatiskt inställd, men detta kan modifieras (t.ex. om maskinen tillverkades för att förgöra just människor (domedagsmaskin byggd av aliens), är det svårare - är den tillverkad speciellt för att ta hand om människor (säg en handikappbuss) är det lättare. Vapen eller bilar är nollmodifikation normalt). Om slaget misslyckas får man kämpa som fan, osv. Lyckas man till slut får man upp en "bond" till maskinen. Teknopaten måste hålla en liten mängd koncentration på detta, om han tar skada eller distraheras kraftigt är det chans att "the bond" bryts. Somnar han eller blir slagen medvetslös bryts den automatiskt.
- Efter att ha "bondat" med en maskin, fjärrstyra den. Kräver antagligen delvis eller total koncentration. Kan användas till allt mellan himmel och jord: köra på folk med bilar eller öppna dörrar på håll. Maskinen måste i detta fall vara fullt fungerande och ha bränsle etc som den kräver.
- Ge en maskin som saknar energi, energi att fungera. Extremt krävande för större/tyngre grejer. Måste röra vid maskinen.
- Temporärt få en trasig maskin att fungera som om den vore hel. Väldigt krävande för större maskiner eller grövre fel. Måste röra vid maskinen.
- Efter att ha "bondat" med en maskin, hålla reda på var den befinner sig.
- Få en maskin att gå sönder, i extremfall på katastrofalt sätt.

Faror med att "bonda"
- Risk för sympatisk skada och utmattning - SL slår dolt om en "bond" får sympatilänk, säg 33% risk cirka. Man märker inget förrän skarpt läge.
- Utmattning av koncentrationen

Hade generellt sett föreslagit nåt slags utmattnings-system, baserat på uthållighet och motsvarande viljestyrka sammantaget, som återhämtar sig fort, men likaledes spenderas fort. Så blir det lite som att teknopaten peakar fort och högt, men sedan utmattas och inte kan fortsätta speciellt länge. Det ger även en kraftig skillnad mot hur mekanik funkar, och det känns verkligen som hur psi/esp borde funka i en gammal retro-scifi-rulle..

Kom inte spontant på nåt bättre ord än "bond" för förbindelsen/förbundet teknopaten skapar med en maskin, men det finns det säkert nån kreativ på forumet som kan..

Tre solar

Hero
En lösning är att teknopaten kan själavandra genom maskiner och besätta dem. Om jag besätter en bil kan jag köra den utan att sitta i, dricka bensin istället för att äta och rotera något upp till 7000 rpm med hjälp av min kropp.

Eller så bor det en ande i varje maskin som egentligen inte har något med maskinen att göra utan bara representerar den omfördelning av arbete och tid som maskinen förkroppsligar. Genom att använda den ackumulerade tiden för sina egna syften kan teknopaten åstadkomma "magiska" effekter (som aldrig kommer vara äkta magiska eftersom de måste vara möjliga att åstadkomma med grundingredienserna arbete och resurser), mot att maskinanden blir fri (apparaten går sönder). Typ: teknopaten kan förstöra en bil för att omedelbart bygga ett hus. För att det ändå ska bli speligt och lite magiskt finns det en chans att teknopaten kan lura anden att göra något utan att bli fri. Så i spel skulle det spelaren säga "jag vill göra X och jag satsar Y" och du som spelledare skulle säga "ok, Y är en gammal och rostig sak och X är riktigt svårt så du måste slå 10+" och spelaren skulle säga "fine, men jag har tagit väl hand om Y och den är positivt inställd till mig sen innan så jag har +2 på slaget" och sen så skulle det hända och antingen lyckas slaget eller så blir rollpersonen av med sin grej och måste ge sig ut och äventyra för att hitta (eller ha råd att köpa) en ny.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, så om det ska finnas någon poäng med den här magin tycker jag (personlig åsikt) att det behöver vara något väsensskilt från vad en tekniker kan åstadkomma. En tekniker förstår teknologin och använder den framförallt till vad den var designad till. En teknopat tycker jag ska förstå teknologi på ett helt annat sätt, som en mer generell och abstrakt "massa". För teknokraten är det ingen större skillnad mellan en bil och en mobiltelefon. Båda innehåller en viss mängd teknologi, och beroende på hur avancerade de är kan den ena innehålla mer än den andra. Fundamentalt, om man vill nörda ned sig, så kan man koppla det till entropi. Ju mer energi som investerats i att göra prylen ordnad och ändamålsenlig, desto mer potential finns det som teknopaten kan utnyttja. När den här potentialen nyttjas så ökar entropin. Prylen blir mer kaotisk. Och här passar jag på att föreslå namnet "entropat" istället, för det låter stentufft.

Vad kan då entropaten göra med den frigjorda potentialen? Naturligtvis införa mer ordning någon annanstans. Laga trasiga prylar, debugga kod, visst, det kan göras, även om entropatens begränsade tekniska kunskap och processens inneboende kaotiska natur tenderar att ge prylarna nya funktioner och införa ordning och design som är annorlunda än hur mänskligt designtänk fungerar. En pryl som lagats av en entropat kommer att vara väldigt svår för en tekniker att förstå sig på. Koden är knappast kommenterad och strukturerad, så att säga. Entropaten kan också ge helt nya funktioner till saker och ting, och att bygga om en mobiltelefon till en pistol är fullt möjligt. Men den totala entropin måste alltid öka, och hen kan aldrig göra en mer avancerad sak av en mindre avancerad. Därför omges entropaten över tid av kaotiskt, värdelöst teknoskrot. Skepp hen färdas i degenererar och utvecklar fel, datasystem korrumperas, prylar slutar fungera, etc. Entropaten är alltid glad över ren och oförstörd, ordnad och designad teknologi, men denna teknologi kommer antagligen inte att fortsätta vara så fin efter ett tag.

För entropaten är det heller ingen skillnad mellan biologiska och teknologiska system. Entropaten kan läka din kropp från skador och sjukdom genom att öka entropin någon annanstans, och hens egen kropp är ett system som kan sammansmälta med teknologi och även en källa att plocka entropisk potential ifrån. Eftersom det inte är alldeles lätt att kontrollera en såpass kaotisk process så tenderar gamla entropater att vara muterade, degenererade och fulla av cancer. Detta kan avhjälpas genom att plocka entropisk potential från omgivningen, men den nya ordning som skapas i kroppen är inte densamma som den biologiska ordningen som utövarens DNA tidigare byggt upp. Kroppen blir annorlunda, främmande, omänsklig, och detsamma gäller, om än i mindre grad, kroppen hos dem hen botat från sjukdom eller räddat från skador.

Så sådan är entropaten: förvriden, omgiven av kaos och hatad av alla älskare av teknologi och ordning. Men också mäktig och fruktad, och beundrad. Där är mitt förslag för att göra detta intressant och väsensskilt från vad teknologer kan göra i spelvärlden.

luddwig

Lawful evil
Genesis;n193100 said:
...om det ska finnas någon poäng med den här magin tycker jag (personlig åsikt) att det behöver vara något väsensskilt från vad en tekniker kan åstadkomma.

Ju mer energi som investerats i att göra prylen ordnad och ändamålsenlig, desto mer potential finns det som teknopaten kan utnyttja.
Absolut!

Klockrent!

luddwig

Lawful evil
Tack allihop för utförliga och intressanta inlägg. Nu har jag en del att smälta. Vad jag spontant tänker är i alla fall att teknologi skulle kunna brytas ner i tre möjliga beståndsdelar: mekanik/materia, elektricitet/energi och kod/själ. Beståndsdelarna skulle sedan kunna användas som ett ramverk för var teknopaten/entropaten kan och inte kan göra med det enskilda föremålet.

.113

Swashbuckler
Kan tex teknopaten helt enkelt vara lite macgyver på det sättet att de kan bygga saker som inte hörde funka? Ungefär som 40k orks om du har koll på dem.

Tex en skrotbil som är lagad med alldeles fel / för lite delar och den funkar antagligen bara för just en teknopat.

De kanske kan liknande vid nekromantiker, en "död" bil lever igen, genom tillförd tillfällig elektricitet som kräver fokus av teknopaten, alltså man kan Sätta igång en gammal dator I ett gammalt fort för att ta fram information om planlösning eller nått.

Nekrotech.

Och rent allmänt så var jag nog lite otydlig tidigare, det var väl ett dåligt exempel att ta upp just mage, menade mer att även I exemplen ovan som inte alls är over the top så kan man ha begränsande saker, tex kanske det är förbjudet eller något I stil med häxeri. Om man gör det öppet kommer folk stirra snett på en, hålla sig undan eller kanske ta till våld I vissa fall medan Andra kommer dyrka dig som en teknomessiah.

Då tänker man till innan man gör något. Är det dessutom psykiskt påfrestande eller så kanske man hellre tar fram skiftnyckeln istället.

luddwig

Lawful evil
Dags för återkoppling. Efter att ha vridit och vänt på det hela har jag skrotat idén om en separat tekno-fömåga. Det känns som att en sådan skulle bli alldeles för smal. Jag vill nämligen att de övernaturliga förmågorna ska ha en viss bredd och flexibilitet inom sina ramar. Därför jobbar jag nu på att portionera ut tekno-förmågans effekter (och bieffekter) på de tidigare förmågorna magi och tro. En magiker har då möjlighet att analysera och tillfälligt manipulera material och energiflöden i en maskin och därigenom t.ex. kunna superladda en strålpistol eller släcka ner ett säkerhetssystem. En troende kan istället kommunicera med eller tillfälligt ta kontroll över "själen" i mer avancerade robotar och datorer. Jag tror att det kan bli riktigt bra men det är mycket knåpande kvar med att beskriva och balansera det hela.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Tanken på en slags maskinandebesvärjare tycker jag låter fräck.

I övrigt tror jag att du har gjort ett klokt val.