Nekromanti Övernaturlig inverkan på teknologi

Robert

Warrior
luddwig;n192109 said:
Det finns grundläggande skillnader, det är helt sant. Vad jag menar är att jag vill göra skillnaderna tydliga i spelet. Delvis handlar det om fluff, delvis om regelmekanik. Både cybernetik och teknopati ska vara coola och användbara, men på olika sätt. Jag är inne på att cybernetiken ska få vara mer maskinell (definierad, stabil) medan teknopatin är flummigare (friare men samtidigt mer nyckfull).
Kan du inte låta cybernetik vara kopplad till antingen kroppen som augmentationer och att det krävs fysisk kontakt med den maskin man ska agera mot medan den övernaturliga förmågan visserligen inte kräver fysisk kontakt men är oberäknelig, speciellt om du vill göra något som går emot maskinens funktion.

Det skulle också förhöja känslan av att förmågan är övernaturlig.

luddwig

Lawful evil
Jag håller med om att teknopati är ett häftigt ord men det känns inte rätt i sammanhanget. Jag har svårt att sätta fingret på varför. Kanske klingar det för mycket av superhjälte, kall scifi, modern scifi eller så är det bara lite för långt? Hur som, jag får väl ge Tekno en ärlig chans. Det är en benämning som faktiskt öppnar upp för lite roliga ordlekar också. I övrigt heter Tro numera Spirit. Det klingade liksom bäst.

När det gäller hur färdigheter, cybernetik och Tekno ska fungera spelmässigt tänker jag i korthet såhär.

- Datakunnige Max vill programmera om en dator. Han sätter sig vid ett tangentbord och knappar i tio minuter. Ett färdighetsslag slås för Datorer och utfallet bestämmer hur datorn agerar fortsättningsvis.

- Cyborgen Mika vill programmera om en dator. Hon kopplar upp sig R2-D2-style i 1 minut. Ett färdighetsslag slås för Datorer och utfallet bestämmer hur datorn agerar fortsättningsvis.

- Tekno-kunniga Genzir vill programmera om en dator. Han ser till att vara inom 10 m från datorn, går in i trans, slår för sin Tekno och kan, om slaget lyckas, övertala datorn att göra som han vill. Detta tar 1 SR, Genzir förbrukar en del av sin mentala energi och programmeringen kommer inom 2T10 minuter att återgå till det ursprungliga.

Låter det vettigt?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n192149 said:
Jag håller med om att teknopati är ett häftigt ord men det känns inte rätt i sammanhanget. Jag har svårt att sätta fingret på varför.
Jag tror som du säger att det är för vetenskapligt. Eftersom det är magi så behöver du ju något som låter mer mystiskt och arkaiskt. Problemet är att så snart man väver in något ord som kopplar till el, maskiner eller cyber så börjar det låta vetenskapligt och tekniskt.

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n192152 said:
Jag tror som du säger att det är för vetenskapligt.
Mycket möjligt eftersom det rör sig om science fantasy och det vi för tillfället diskuterar ligger närmare fantasy-sfären.

Robert

Warrior
Jag håller med om att det låter vettigt. Ledsen om jag missat något men vad är magi i spelvärlden? Kommunikation med andar eller vad? Hur ser man på magi? Är det något du funderat på?

Det skulle annars ge en fingervisning om vad det skulle kunna heta.

luddwig

Lawful evil
Robert;n192158 said:
Jag håller med om att det låter vettigt. Ledsen om jag missat något men vad är magi i spelvärlden? Kommunikation med andar eller vad? Hur ser man på magi? Är det något du funderat på?

Det skulle annars ge en fingervisning om vad det skulle kunna heta.
Magi handlar om att kanalisera energi från andra dimensioner för att åstadkomma fenomen som rör materia, gravitation, tid och liknande. Hur kanaliseringen går till kan inte förklaras på ett vetenskapligt sätt och av vissa ses magi därför som suspekt men på det stora hela är det accepterad och hyfsat vanlig.

Kan tillägga att Tro/Spirit fungerar på ett liknande sätt men där kommer energin istället från överdimensionella varelser (jfr. gudar, andar) och effekterna handlar om tankeläsning, viljekontroll, fjärrsyn och liknande. Tro är liksom magi hyfsat vanligt men mer splittrat i hur det uppfattas. Älskat av vissa och hatat av vissa, mycket beroende på vilken tro det är frågan om.

Grunden till Tekno(pati) har jag inte klurat ut ännu.

luddwig

Lawful evil
Genesis;n192159 said:
På engelska?
Nope, på svenska. Jag försöker rent generellt hålla mig till svenska uttryck även om anglifieringen håller scifi i ett fast grepp.

Robert

Warrior
luddwig;n192161 said:
Magi handlar om att kanalisera energi från andra dimensioner för att åstadkomma fenomen som rör materia, gravitation, tid och liknande. Hur kanaliseringen går till kan inte förklaras på ett vetenskapligt sätt och av vissa ses magi därför som suspekt men på det stora hela är det accepterad och hyfsat vanlig.

Kan tillägga att Tro/Spirit fungerar på ett liknande sätt men där kommer energin istället från överdimensionella varelser (jfr. gudar, andar) och effekterna handlar om tankeläsning, viljekontroll, fjärrsyn och liknande. Tro är liksom magi hyfsat vanligt men mer splittrat i hur det uppfattas. Älskat av vissa och hatat av vissa, mycket beroende på vilken tro det är frågan om.

Grunden till Tekno(pati) har jag inte klurat ut ännu.
Men kan inte Tekno bara vara en aspekt av magi? Du behöver kanske inte förklara hur det fungerar förutom att man med hjälp av att manipulera elektroner kommunicerar med en dator utan att använda något fysiskt gränssnitt.

Om det uppfattas som suspekt och är oförklarligt tycker jag inte att du ska välja ett vetenskapligt klingande begrepp. Då är förbannelse eller förhäxning bättre tycker jag.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Genesis;n192159 said:
På engelska?
Min inre språkfascist studsade också till när jag läst det; inte ordet jag skulle ha valt. Nu ser jag att ordet finns i SAOB (om i annan betydelse) men inte SAOL, så man kan väl lika gärna hävda att det är ett svenskt ord som att det inte är det.

Genesis

Ni dés ni maître
Skarpskytten;n192165 said:
Nu ser jag att ordet finns i SAOB men inte SAOL, så man kan väl lika gärna hävda att det är ett svenskt ord som att det inte är det.
Det var lite därför jag frågade. Hur ska det uttalas? *Kollar SAOB* "Mer l. mindre genuint engelskt uttal". Äh, jag tycker fortfarande det känns malplacé som attributnamn, och jag tror inte att det bara är min vanliga anglofobi som spökar.

luddwig

Lawful evil
Genesis;n192166 said:
Äh, jag tycker fortfarande det känns malplacé som attributnamn...
Det är fritt fram att komma med förslag på alternativ. Vad förmågan gör har jag ju nyss beskrivit.

Eller skulle en smärre justering kunna hjälpa? Ändra Spirit till Spiritus? Det senare, som är latin för ande, inbjuder ju klart mindre till ett engelskt uttal.

luddwig

Lawful evil
Robert;n192164 said:
Men kan inte Tekno bara vara en aspekt av magi?
Ja och nej. Tekno kan vara en slags avskild magi. En egen magiskola om man så vill (även om det begreppet inte förekommer i spelet). Att rakt av baka in Tekno i Magi skulle göra Magi alldeles för mångsidig och därmed alldeles för bra ur ett speltekniskt perspektiv. Du har också helt rätt. Jag behöver inte förklara hur det fungerar. För att kunna hålla något av en röd tråd i vad de övernaturliga förmågorna gör och inte gör vill jag dock ha... vi kan kalla det en teori. I text låter det kanske mest som flum men i min hjärna är det fullt begripligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n192167 said:
Eller skulle en smärre justering kunna hjälpa? Ändra Spirit till Spiritus?
Ja, det skulle hjälpa. Jag fick gå ta fikapaus när jag läste att du ändrat till Spirit för att inte spotta ur mig en lång harrang om det. Tyckte det var lite för OT. Men eftersom du själv tar upp det: Jag tycker ett "mer genuint" svenkst ord hade varit bäst så som ande eller rent av själ. Men Spiritus funkar. Om något får det hela magibiten att låta ännu mer arkaisk och det är ju inte helt dumt.

Spirit? Hade jag fått en bok på svenska som hade med det ordet hade jag klagat på att översättaren gjort ett dåligt jobb.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Spiritus är okej, men Tro eller Ande är bättre. Om jag nu bara får sitta och tycka.

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n192171 said:
Ja, det skulle hjälpa. Jag fick gå ta fikapaus när jag läste att du ändrat till Spirit för att inte spotta ur mig en lång harrang om det. Tyckte det var lite för OT. Men eftersom du själv tar upp det: Jag tycker ett _mer genuint_ svenkst ord hade varit bäst så som ande eller rent av själ. Men Spiritus funkar. Om något får det hela magibiten att låta ännu mer arkaisk och det är ju inte helt dumt.

Spirit? Hade jag fått en bok på svenska som hade med det ordet hade jag klagat på att översättaren gjort ett dåligt jobb.
Ledsen om jag tvingade dig att gå och fika. :wink:

Ande (som förekommit även tidigare i tråden) eller själ är korta ord vilket är bra men de saknar i mina öron klang av att vara en övernaturlig förmåga. Tro har jag börjat tycka känns allt mer slätstruket. Då är arkaiska ord klart bättre. Sedan har jag inga problem med spirit med ett svenskt uttal. Det finns också inbakat i svenska ord som spirituell och spiritism. Men visst, den mest självklara kopplingen är till engelskan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n192173 said:
Det finns också inbakat i svenska ord som spirituell och spiritism.
Ord som tydligen drar sina språkliga rötter till just Spiritus, snarare än spirit, där spiritus tycks vara så pass välanvänt inom svenskan att man inte riktigt vet om det ska räknas som ett svenskt ord eller som ren latin.

Själv börjar jag verkligen fastna för spiritus som svenkt or i dessa sammanhang överlag.

luddwig

Lawful evil
Jag visste att jag borde ha blivit något annat än ekonom. Det enda måttliga användbara i rollspelssammanhang som jag lärt mig där är att göra rollformulär... i Excel!? Ack, varför blev jag inte lingvist, grafiker eller matematiker istället. Men åja, lagt kort ligger. (Och det där med Excel är inte helt sant, mitt jobb ger mig övning i att skriva texter också).

Många bra synpunkter i tråden hittills förresten. Jag tackar och bockar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n192175 said:
Ack, varför blev jag inte lingvist, grafiker eller matematiker
(Det är sånt man har SAOB online, google och Anth till. I den ordningen ;)