Fjodor Pollett
Swordsman
Förutom förleden tekno- och maskin- kanske något på elektro-?
Elektromanti?
Elektromanti?
Fair enough! Förslag istället för Tekno är hur dom helst "Data Morfos" vilket jag tycker är ett begrepp som inte är lika tekniskt utan ger mer organiska associationer. Istället för tro och spiritus skulle jag använt "gnosis" istället.luddwig;n192168 said:Ja och nej. Tekno kan vara en slags avskild magi. En egen magiskola om man så vill (även om det begreppet inte förekommer i spelet). Att rakt av baka in Tekno i Magi skulle göra Magi alldeles för mångsidig och därmed alldeles för bra ur ett speltekniskt perspektiv. Du har också helt rätt. Jag behöver inte förklara hur det fungerar. För att kunna hålla något av en röd tråd i vad de övernaturliga förmågorna gör och inte gör vill jag dock ha... vi kan kalla det en teori. I text låter det kanske mest som flum men i min hjärna är det fullt begripligt.
Ja, det är en bra tråd. Konstruktiv och trogen ämnet. Maskinkonst och Andekraft är också bra förslag och det kan hända att jag hoppar på det spåret om jag inte kommer vidare med att hitta korta benämningar som känns lagom retro/pulpiga/flummiga.Skarpskytten;n192265 said:Lite märklig tråd detta, för forumet har visat sig från sin bästa sida (notera frånvaron av irrelevanta svar med putslustigheter för att få billiga lajks som tenderar ta över sådana här trådar), men ändå inget klockrent svar.
Jag tycker mig ha angett en möjligt riktning att gå med Maskinkonst och Andekraft.
Men ja, det är nog klokt att ta ett steg bort och låta frågan ligga till sig ett tag.
Det skulle kunna vara en väg att gå. För Tekno (?) finns det ju inte direkt samma bank av potentiella namn på utövarna som det gör för magi (magiker, besvärjare, häxa) eller tro (präst, druid, schaman).Robert;n192273 said:Jag satt och funderade en stund. Om det är svårt att hitta rätt begrepp för förmågan kanske du ska välja en ny infallsvinkel och fundera på vad den person som har förmågan kallas? Då kan du använda mer alldaglig begrepp som manipulering och liknande för att beskriva utförandet av förmågan.
Jag tycker att en hand maskinen, två fingrar i pannan, bara ögonvitor och mystiskt mumlande räcker rätt långt. Eventuellt kanske hålla i ett rituellt kugghjul eller något liknande.luddwig;n192573 said:Kompletterande fråga: Vad för fluff skulle man kunna förknippa med tekno/-pati/-manti eller vad det nu ska kallas? En magiker mumlar trollformler och gestikulerar, en präst mässar och bränner rökelse men vad gör en... ?
Jag är nog inne på Roberts linje här: mer som nån som kör en ESP/Psi-förmåga, dvs koncentration och möjligen nån gest eller beröring, känns rätt. Shamanism eller besvärjelser känns inte som rätt grej för det här - fel associationer liksom.luddwig;n192573 said:Kompletterande fråga: Vad för fluff skulle man kunna förknippa med tekno/-pati/-manti eller vad det nu ska kallas? En magiker mumlar trollformler och gestikulerar, en präst mässar och bränner rökelse men vad gör en... ?
Däremot passar det ypperligt ihop med sådan retro scifi som Heman, Starchaser, Bravestarr och Heavy Metal =)zonk;n192603 said:Hade det passat in i en retro-scifi-rulle i stil med säg Stalker av Tarkovsky? Eller nåt i den riktningen? Mjae, det har jag svårt att se.
Sant! Bra poäng där. Det är nog bara jag som fått helt fel intryck av Luddwigs projekt.Rymdhamster;n192604 said:Däremot passar det ypperligt ihop med sådan retro scifi som Heman, Starchaser, Bravestarr och Heavy Metal =)
Ja, förutsatt att det är den formen av magi som är aktuell. Är det andar man åkallar tycker jag det är klockrent men annars blir bara märkligt med den sortens åkallan.Genesis;n192602 said:Jag tycker iofs att det känns som en rätt skoj grej, och något som verkligen fluffmässigt skiljer teknopaten från cyberfolk och hackare, om det är mer schamanistiskt. Mässande, rasslande med skallror (gjorda med muttrar och skruvar), gärna en dans och ett offer av teknologisk pryl, som förstörs i samband med besvärjandet. Det är ju intressant om teknopaten verkligen inte förstår hur teknologi fungerar. Om hen gör det med hjälp av kunskaper och tyst mental förmåga så ligger hen ju väldigt nära en hacker med en wifi-router i skallen.