”X funkar inte i rollspel”

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har svårt att komma på något som inte funkar (men @krank s exempel är bra).

En sak som är svår är dock att spela utan konflikter (som i utan stakes, utan att rollpersonen vill något). En annan sak som generellt sett är knepig är krigföring (alltså inte strid) eller att låta stora byråkratier verka. (Man kan så klart spela ut den enskildes personliga roll i systemet men det är inte vad jag syftar på.)
Intressanta exempel! Jag har nog spelat en del spel där det inte finns mycket till konflikt. För mig skulle jag säga att det viktigaste är att det finns en osäkerhet och en nyfikenhet. I Kaffe tillsammans spelar man främlingar som talar med varandra i en bar eller ett café. Under konversationens gång rullas deras förflutna upp och de berättar om jobbiga saker de inte kunnat tala med andra om. Där finns ingen konflikt under spelets nutid, och inte nödvändigtvis så mycket i rollpersonernas förflutna, heller, men det finns en nyfikenhet om vad deras bakgrunder och liv innehåller, så det är fortfarande intressant att spela.

Krigföringoch byråkrati och liknande storskaliga och opersonliga saker har jag nog aldrig riktigt försökt mig på. Där känns det som att tricket blir att lyfta berättelsen från rollpersonerna och berätta de stora skeendena. Spel som A Quiet Year och 1000 Years Under the Sun, eller kanske Microscope, känns som vägen framåt där, tror jag. Det är inte riktigt min grej (jag vill gärna ha fokus på personerna), men det finns ju folk som älskar de spelen.

JohanL

Champion
Vet inte hur det skulle gått om lära sig språk var hela äventyret. Att det funkade berodde mer på spelarens intresse än att det var bra gjort.
Visst finns det ett rollspel där den centrala aktiviteten är att hitta på språket som grottmännen eller vad man nu när sedan kan kommunicera med? Kommer inte ihåg namnet.

Men det är mycket riktigt så att man från början bara får kommunicera med grymtningar och liknande, medan man uppfinner "språket".

Bifur

Veteran
Spel som A Quiet Year och 1000 Years Under the Sun, eller kanske Microscope, känns som vägen framåt där, tror jag. Det är inte riktigt min grej (jag vill gärna ha fokus på personerna), men det finns ju folk som älskar de spelen.
Inte provat dem (och är av dem bara vart bekant med Microscope för att du skriver om det ibland). Men jag har testat att spela sådant lite grann på friformiga sätt utan att det flugit (och jag är ändå intresserad av sådana samhällsvetenskapliga grejer). Rollspel är nog naturligt vridet mot det personliga.

(Men The Quiet Year verkar intressant. Ska spana in det vid tillfälle.)

JohanL

Champion
En genre man typ aldrig ser i rollspel är läkarserien (trots att den är superpoppis i media).

Anledningen är att förutsättningen är att en central aktivitet är att ställa korrekta diagnoser, och detta blir antingen otillfredsställande om du bara slår din Diagnostics, eller väldigt svårt om du ska beställa undersökningar och ställa korrekta diagnoser utirån vad du själv fattar (du kan bara spela med läkare).

House - the RPG eller Sector General - the RPG tror jag blir knökigt.

Detsamma gäller juristspel på en högre seriositetsnivå än Ace Attorney.

Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Så rätt ofta stöter jag på formuleringar om att det ena eller det andra inte vore kul eller inte funkar i rollspel.
Burk Krig verkar kul. Men borde inte funka!?

Pratade för några år sen med lajvare som hade spelat saker som fanns i ett kylskåp (typ Bregott-paket och olika grönsaker). De tyckte det funkade jättebra och var skitkul

Oavsett vilka sjuka eller tråkiga saker man kan komma på så finns det redan ett rollspel på temat.

Så jag lutar åt att Gunde Svan har rätt i den här frågan. Ingenting är omöjligt!

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook

JohanL

Champion
Så jag lutar åt att Gunde Svan har rätt i den här frågan. Ingenting är omöjligt!
Spelet där du tränar skidåkning och sedan tävlar i skidåkning tror jag i alla fall blir svårt.

Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Så vad har ni för exempel på saker ni tänkt att det inte skulle funka i rollspel?
Jag tänker att mysterier och fokus på att lösa dessa fungerar extremt dåligt i rollspel om lösandet i sig är i fokus. Men förstår ju att jag är i klar minoritet här. :)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Spelet där du tränar skidåkning och sedan tävlar i skidåkning tro jag i alla fall blir svårt.
Det är ju vanlig BRP. Slå för Träna med fördel för höghöjds träning, och sen Kost och Sömn. Slumpa fram tävlingsspåret med temperaturer, distans och klasser.

Nån i teamet får Prognostisera föret och nån får slå för Vallning. Du får använda FYS baserade färdigheter (Stakning och Dra ifrån) i uppförspartierna, och SMI baserade (Skridskoteknik, Kurvtagning och Spurt). FYS och PSY poäng är metavalutor som kan spenderas efter behov.

Det blir säkert skittråkigt och därmed högst realistiskt. Men inte alls omöjligt. :gremgrin:
När man tröttnar får man köra mer traditionellt äventyrande - Fångarna på Fortet.

//EvilSpook

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag menar inte att det här inte funkar för någon, det finns säkert folk som har hittat bra lösningar. Men för mig har detta aldrig funkat.

När vi var tonåringar och spelade så ville någon ibland spela den coola tystlåtna typen som trots att hen inte sa något liksom fängslade folk med sin coola aura. Lite som Snake Plissken eller Clint Eastwoods cowboys. Konsekvensen av det blev alltid att ingen annan kände sig imponerad över över att karaktären skulle vara cool och spelaren kände sig besviken över detta och tillslut utanför då han inte kunde delta lika mycket i konversationerna som andra då han skulle vara tystlåten.

Med andra ord har inte jag hittat något sätt där det funkar att spela en cool tystlåten karaktär i rollspel.
Det låter som ett problem med spelgruppen snarare än med rollspel. Jag hade samma problem i tonåren, för alla var för osäkra och egocentrerade, men i vuxen ålder med rätt grupp har jag inte alls upplevt det som något problem.

Mycket kan ju också handla om att vara aktiv som rollperson och spelare, men utan att rollpersonen talar.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Det låter som ett problem med spelgruppen snarare än med rollspel. Jag hade samma problem i tonåren, för alla var för osäkra och egocentrerade, men i vuxen ålder med rätt grupp har jag inte alls upplevt det som något problem.
Det jag läser mellan raderna är att det kan vara svårt att spela sina Mary Sues. Just för att övriga spelare inte ser storheten i dem och delar uppfattningen. Men det känns som en mognadsfråga i första hand och borde kunna vara awesome om man gör det rätt!

//EvilSpook

JohanL

Champion
Mycket kan ju också handla om att vara aktiv som rollperson och spelare, men utan att rollpersonen talar.
En utmaning där är att det märks väldigt tydligt om en karaktär inte säger mycket på film eller tv, medan det inte alls märks lika mycket om din rollperson håller käften (särskilt inte som du fortfarande pratar lika mycket som vanligt).

Man behöver nog ett upplägg där den rollpersonen ofta hamnar i en dialogsituation (som SL eller andra spelare sätter upp) och får chansen att visa upp hur tystlåten eller lakonisk man är.

ceruleanfive

Bläckfisk
En utmaning där är att det märks väldigt tydligt om en karaktär inte säger mycket på film eller tv, medan det inte alls märks lika mycket om din rollperson håller käften (särskilt inte som du fortfarande pratar lika mycket som vanligt).

Man behöver nog ett upplägg där den rollpersonen ofta hamnar i en dialogsituation (som SL eller andra spelare sätter upp) och får chansen att visa upp hur tystlåten eller lakonisk man är.
Större utmaning, absolut. Men långt ifrån ogörbart.

SpringandeKulle

Warrior
Läser tråden och känner lite grann att det behövs någon bättre frågeställning...
Nu blir det lite som att det funkar inte i brädspel. Och underförstått då att man menar monopol. Sen kommer inlägg som handlar om helt andra typer av brädspel för visa att det funkar.

Så håller helt med på detta!
Nej, jag kommer inte på något X som inte funkar i rollspel. Men jag kommer på oändligt med saker som inte funkar i rollspel X.

Genesis

Ni dés ni maître
En genre man typ aldrig ser i rollspel är läkarserien (trots att den är superpoppis i media).

Anledningen är att förutsättningen är att en central aktivitet är att ställa korrekta diagnoser, och detta blir antingen otillfredsställande om du bara slår din Diagnostics, eller väldigt svårt om du ska beställa undersökningar och ställa korrekta diagnoser utirån vad du själv fattar (du kan bara spela med läkare).

House - the RPG eller Sector General - the RPG tror jag blir knökigt.

Detsamma gäller juristspel på en högre seriositetsnivå än Ace Attorney.
Jag tror iofs att den grundläggande anledningen till att detta inte finns är att det saknar fantastik. Sedan skulle man lätt kunna spela sjukhus- eller advokatdrama i till exempel PTA, med fokus (precis som i de flesta sådana tv-serier) på dramat och inte på kliniken. Viss inläsning vore såklart bra, men ingen jättetröskel.

Med fokus på klurandet är jag övertygad om att @krank skulle kunna skriva ett spel där jorden invaderats av mystiska sjukdomar och man spelar läkare som försöker lista ut hur de funkar, hur de smittar och hur de kan botas, baserat på undersökning av patienterna.

Genesis

Ni dés ni maître
Läser tråden och känner lite grann att det behövs någon bättre frågeställning...
Nu blir det lite som att det funkar inte i brädspel. Och underförstått då att man menar monopol. Sen kommer inlägg som handlar om helt andra typer av brädspel för visa att det funkar.

Så håller helt med på detta!
En del av min poäng är ju just att om man breddar sin bild av vad rollspel är så funkar det mesta, kanske allt. I alla fall allt som funkar i litteratur (eftersom rollspel kan spelas som improviserad litteratur).

Att folk svarar med saker som inte funkar i traditionella rollspel visar ju lite på poängen, men jag tänker också att lösningaförslag kan visa upp saker och öppna upp för att spela grejer man kanske inte trodde var spelbara, och kanske man inte måste helt lämna den typen av rollspel man är van vid, utan kan bara modda lite. I vilket fall som helst så finner jag de svar som kommit väldigt givande, så jag som trådstartare är nöjd!

Genesis

Ni dés ni maître
En grej jag inte riktigt provat, men som jag tror är utmanande, är deterministiska tidsresor i närtid. Alltså där min rollperson träffar sitt framtida jag och senare reser tillbaka till det förflutna för att ha exakt den konversationen med sitt dåtida jag. Det kräver en hel del av spelgruppen att hålla koll på alla trådar, men det borde inte vara omöjligt.

JohanL

Champion
Jag tror iofs att den grundläggande anledningen till att detta inte finns är att det saknar fantastik. Sedan skulle man lätt kunna spela sjukhus- eller advokatdrama i till exempel PTA, med fokus (precis som i de flesta sådana tv-serier) på dramat och inte på kliniken. Viss inläsning vore såklart bra, men ingen jättetröskel.
Exemplet Sector General är rymdläkare för utomjordingar, för all del. Men det gör det bara värre - SL måste hitta på saker (eller så har man inställningen "spelaren slår och hittar sedan på vad svaret var", vilket kan funka nu när det är frikopplat från var vanliga sjukvård men inte är mycket till mysterielösande).

Håller med om att vad som helst alltid kan göras till en relationsdramaserie eller såpa i stället för att handla om sitt tänkta content matter, men det är inte riktigt samma sak. Tog upp just House av det skälet, eftersom diagnosen är central där.