Nekromanti ¿Cuba Libre?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Vad JAG tror

Men det är meningslöst att fortsätta den här diskussionen, ALLT USA gör är ju dåligt, eller hur. De är bara onda.
Mjae, de skapade ju faktiskt internet. At least that's something. Och deras deltagande i WW2 var åtminstone hyfsat motiverat.

- Ymir, påpekar

Organ

Out of time, out of mind

Mjae, de skapade ju faktiskt internet. At least that's something. Och deras deltagande i WW2 var åtminstone hyfsat motiverat.
Äh, USA viktigaste bidrag till mänsklighetens fromma är ju naturligtvis att de uppfann rocknrollen, och inget annat!! :gremcool:

/Anders

Arfert

Facit

och actionfilmen, rollspelen, jazzen, bluesen, den moderna datorn, med mera, med mera... egentligen ALL ball populärkultur, med få undantag..

Arfert

Facit

.. och de är dessutom beroende av varandra ekonomiskt numera... De har ingen anledning att kriga. Varför bomba sina bästa kunder och leverantörer? Bad for business. Affärsmännen räddar världen.

En del personer verkar nästan VILJA att USA ska vara en gammaldags kolonialmakt, så de kan ha nåt att hata. men då förstår man inte sig på den amerikanska mentaliteten alls. Idag finns det bara en stormakt som kör det racet (och det är varken USA eller Kina).

Ymir

Liten kantbaron

En del personer verkar nästan VILJA att USA ska vara en gammaldags kolonialmakt, så de kan ha nåt att hata.
Nejdå, det går så bra att hata skiten som modern stormakt med. De har bara tillbringat de senaste 63 åren med att ge en anledningar... :gremsuck:

- Ymir, säger allt

krank

Går ondskans ärenden

Och deras deltagande i WW2 var åtminstone hyfsat motiverat.
Mjo, men det hade liksom legat mer krut bakom om de gått med för att Hitler dödade judar än för att japsen pissade i deras brevlåda. Som det ser ut nu var de grabbarna som kom sent till festen, när den i stort sett redan var över, och sedan tog åt sig all ära.

//Krank, inget stort fan av USA's agerande under andra världskriget - att man hade rapporter om utrotningsläger några år innan man fick för sig att gå in är inte så positivt...

krank

Går ondskans ärenden

Affärsmännen räddar världen.
Aha, det är därför det är OK att bomba skiten ur irakiska småbarn och civila. Irak hade såklart för dåliga affärsmän.

Och om man sätter dit egna diktatorer så kan man såklart också skicka in sina egna affärsmän.

Det förklarar mycket.

//Krank, hatar inte USA, bara USA's regering och in- och utrikespolitik

Ymir

Liten kantbaron

Nej visst, men i sitt agerande där var de inte svinigare än någon annan samtida stormakt, vilket är lite av min poäng. Att folk (främmande folk) blev avlivade i koncentrationsläger var liksom inte incitament nog att gå i krig; den sortens moraliska ursäkter för rejdbombningar har man mest börjat svänga sig med i modern tid. Istället var incitamentet för USAs del att deras hegemoni över den västra hemisfären hotades. Det är lite paradoxalt, egentligen, givet att japanerna i praktiken gärna hade låtit dem behålla den hegemonin, så länge japanerna fick bygga sin Greater Asian Co-Prosperity Sphere ifred. Det verkar ha varit ett misstag från deras sida att tro att USA tvunget skulle reagera ens när Japan började sin offensiv mot brittiska och nederländska besittningar i Sydostasien. Gud vet vad som hade hänt om japanerna aldrig gett sig på Filippinerna och Pearl Harbour.

Liknelsen om att komma försent till festen ställer jag mig däremot helhjärtat bakom, förstås.

- Ymir, ska faen tenta upp Japans moderna historia i vår...

krank

Går ondskans ärenden

Nej visst, men i sitt agerande där var de inte svinigare än någon annan samtida stormakt
Jag vill bara göra det helt klart att man inte måste hitta en stormakt att "hejja på" för att få tycka om USA. Jag t.ex tycker illa om snart sagt alla länder, fast ju större de är desto mer skit brukar de hitta på, och ju större anledning att tycka illa om dem. Det finns såklart undantag - Israel kan man tycka illa om för att de bombar palestinska småbarn och håller sig med ganska vedervärdiga Lebensraumdrömmar, och Palestina kan man tycka illa om för att de använder rätt usla medel för att sätta åt civila när de istället borde leka gerilla och slå mot vettigare mål, och det finns några till. Men i stort sett - är man en stormakt, så är man också ett as. Gamla Sovjet och USA kan ju tävla i tillsättandet av onda folkmördande diktatorer, till exempel.

Man Mountainman

Storsvagåret

Aha, det är därför det är OK att bomba skiten ur irakiska småbarn och civila. Irak hade såklart för dåliga affärsmän.
Nej, Irak hade olja. Shit, är det ingen som hänger med?

/Kalle, :gremsuck:

Zire

Swashbuckler

Mjae, de skapade ju faktiskt internet.
Fast internet var ju ett ganska naturligt steg, så det hade troligt dykt upp ganska snart ändå. Men man får vara glad att det var från militären iallafall.. annars hade väl internet påminnt mer om jänkarnas mobilnät.

Ymir

Liten kantbaron

Fast jag hejjar lugnt på Sovjet. De hade överlägsen nationalsång, snyggare flagga, fetare atombomber, och vann WW2. Plus att de ju är en historisk stat numera, och saker är alltid koolare i retrospektiv.

- Ymir, och så var det ju nåt med att ryska > engelska, också.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Psykopat?

Men hade du istället kallar fångvaktarna för "Damn Indo-Europeans" - först då så hade det varit lika illa som McCains användande av uttrycket "gook".
...fast senast jag kollade var "indo-european" inte en nedsättande term. :gremsmirk:

Pröva att kalla mig "caucasian", hade jag tagit illa upp.

- Ymir, inflikar

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Taiwan-invasion (OT)

Enligt de analyser jag har läst saknar Kina fortfarande tillräcklig amfibiekapacitet. Taiwan är en välbefäst ö, så vi talar om en operation på nästan samma nivå som Overlord. Därtill har Taiwan ett välutrustat och redo flygvapen, till skillnad från Luftwaffe i Frankrike 1944.

Ymir

Liten kantbaron

Inom ett par timmar efter ett krigsutbrott skulle Sydkoreas huvustad ligga i ruiner efter det värsta artilleribombardemang världen skådat sedan stormingen av Berlin 1945.
Fast oddsen är väl att det inte längre är Sydkoreas huvudstad om/när det händer; de jobbar ju på jätteprojektet att flytta hela huvudstaden hundra mil söderut till Yeongi-Gongju. Dels för att just minska risken för ett eventuellt bombardemang från Nordkorea, men mest för att Seoul helt enkelt fått en groteskt dominerande ställning i Sydkorea, vilket blir mer och mer av ett problem.

- Ymir, påpekar

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Kina och hangarfartyg

Enligt en bra artikel i The Economist i höstas köper Kina diverse ex-sovjetiska hangarfartyg för att lära sig hur man bygger och handhar detta slags örlogsfartyg, inte för att använda dem "på slagfältet". Jag gissar att de vill studera systemfunktioner och annat komplicerat innan de bygger något eget. (S.k. reverse engineering.) Det gäller att göra rätt från början när man konstruerar ett sådant där monster.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Taiwan-invasion (OT)

Enligt de analyser jag har läst saknar Kina fortfarande tillräcklig amfibiekapacitet. Taiwan är en välbefäst ö, så vi talar om en operation på nästan samma nivå som Overlord. Därtill har Taiwan ett välutrustat och redo flygvapen, till skillnad från Luftwaffe i Frankrike 1944.
Man kanske kan förmoda att PRC hade mosat det flygvapnet ganska fort dock. Vi pratar liksom inte om De Allierade vs Axelmakterna här, utan mer något med en maktbalans motsvarande kombatanterna i Finska Vinterkriget. ROC kan erbjuda en schysst fight, men de är fortfarande fucked oavsett vad som händer så länge PRC verkligen går in för att vinna.

...å andra sidan kan man ju lugnt hävda att detsamma gällde för Axelmakterna 1944...så min första liknelse var kanske inte i sammanhanget helt adekvat.

- Ymir, gillar liknelser