Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Min inre DoD-nostalgiker och min inre vapen-historiker har en episk uppgörelse inom mig just nu. Funderar på att bussa Lindybeige på FL.Jag gick just i taket över att de har kvar nitläder!
Min inre DoD-nostalgiker och min inre vapen-historiker har en episk uppgörelse inom mig just nu. Funderar på att bussa Lindybeige på FL.Jag gick just i taket över att de har kvar nitläder!
Rasförmågor, yrkesförmågor?Eh… hur då menar du? DoD + MYZ begriper jag att en kan se, men inte D&D.
Short & Extended rest med mycket snabb naturlig helningEh… hur då menar du? DoD + MYZ begriper jag att en kan se, men inte D&D.
Kort rast, lång rast. Fördel med 2t20. reaktion attack när man bryter närstrid....Eh… hur då menar du? DoD + MYZ begriper jag att en kan se, men inte D&D.
Du vill ha Hjältarnas Tid eller Kopparhavets Hjältar.Finns detta spel? Är DoD 23 vad jag söker eller finns något lämpligare BRP-spel?
Då skulle jag köra med Mythras, det använder jag mig av för att klubba mig igenom Äventyrsspels klassiker...
vill jag kunna köra ett godtyckligt gammalt äventyr till utan mer än lätt handpåläggning (på äventyret, alltså, måste jag husregla reglerna så kan jag ju lika gärna plocka fram 87:an).
Finns detta spel? Är DoD 23 vad jag söker eller finns något lämpligare BRP-spel?
Smak är nog fel ord i sammanhanget. Jag är bara ute efter en bättre fungerande produkt med tillräckligt god kompatibilitet.Du vill ha Hjältarnas Tid eller Kopparhavets Hjältar.
DoD 23 lägger till för mycket som kommer utifrån BRP-traditionen för din smak.
Absolut. Jag är alltid pepp på ett nytt Drakar och Demoner, och att få mitt hjärta krossat en än gång. Nya DoD har inte ens kommit ut, och jag hoppas redan att utgåvan efter den ska bli vad jag vill ha. Så den är jag pepp på! (Det kanske är mina förväntningar det är fel på, och inte världen? Vad vet jag.)Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?
Det är väl till stora delar också en följd av att folk har ett högt förtroende för FL generellt samt ett väldigt aktivt förarbete med marknadsföring. Ligan har ju en internationell hög standard och är en av de mest kompetenta i branschen.Om vi ska ha ett mått på hur nya DoD står sig på svenska marknaden så har under första kvällen Ligans DoD nu fler svenska backare än vad DoD2016 fick totalt under hela sin KS.
Tanken var väl att det inte skulle vara det?.. delar från Ligan´s spel, D&D och gamla DoD.
..
Detta!Jag tror att det är lättare att gilla DoD23 om man inte förväntar sig att det är en retroklon. Det är det nämligen inte.
Kanske var dumt formulerat av mig men finns ju inget annat DoD som funnits på KS så fick bli det exemplet.Det är väl till stora delar också en följd av att folk har ett högt förtroende för FL generellt samt ett väldigt aktivt förarbete med marknadsföring. Ligan har ju en internationell hög standard och är en av de mest kompetenta i branschen.
Riotminds satsningen var ju betydligt mindre genomarbetad och gjorde sitt försök i en annan era, när rollspelsvärlden inte var lika stor eller kommersiellt gångbar. (De är också objektivt sämre på kvalitetskontroll och PR).
Hade FL släppt ett annat fantasy-rollspel på svenska än DoD skulle de antagligen klå DoD16 med det också.
Vill vara tydlig med att jag på inget sätt vill nedvärdera ny DoD, utan bara sätta en mer detaljerad bild än bara kickstartersiffrorna.
Jag förväntade mig på intet sätt en retroklon. Det är mycket från tidigare versioner som jag är innerligt glad att de rensat bort eller förändrat. Väldigt mycket till och med. Men jag hade hoppats på ett mindre inflytande från År Noll-motorn. Dock är jag tacksam för att Kraftpoäng är helt frikopplade från pressamekaniken. Pressa och tillstånd är relativt lätt att husregla bort, och det går säkert att koppla bort ankans släktesförmåga från den mekaniken också. Sammantaget, och kombinerat med de låsta släktes- och yrkesförmågorna känns det som att spelet drar en aning för långt mot att vara en Svärdets sång-variant.Jag tror att det är lättare att gilla DoD23 om man inte förväntar sig att det är en retroklon. Det är det nämligen inte.