Ja, fast som sagt så tror jag det fanns en något friare variant i Magikerns Handbok.Det är klassisk DoD, dock.
Ja, fast som sagt så tror jag det fanns en något friare variant i Magikerns Handbok.Det är klassisk DoD, dock.
Det var bara separata besvärjelser även där, men några av dem var betydligt kraftfullare än de flesta vi sett tidigare.Ja, fast som sagt så tror jag det fanns en något friare variant i Magikerns Handbok.
Jo fast en av de klassiska sakerna som jag personligen inte är särskilt bra och gärna skipparDet är klassisk DoD, dock.
Det är BRP! Man ska husregla! Det är en feature!Jo fast en av de klassiska sakerna som jag personligen inte är särskilt bra och gärna skippar
Jag har kört med det till Bortoms betaversion - In the Dark - och tro mig, det höjer inte upplevelsen. Det blir bökigt, mekaniskt och snabbt rätt tröttsamt.Funderar på om det hade kunnat vara kul med besvärjelser/ritualer som kräver att spelaren säger ord eller ramsor. Var det inte Khelataar som hade detta? Jag tror på något sätt att det hade kunnat lyfta upplevelsen.
Det tycker jag är en dålig idé. Det kommer bli oerhört förvirrande för nybörjare ("Vadå? Ska vi hitta på egna regler?") och sedan sedan finns det även vana spelare som inte vill husregla utan vill ha kompletta regler från början. Och de som däremot vill husregla kan göra det oavsett om det redan finns existerande regler eller ej. Det är ju själva grejen med husregler.Jag ser alltså gärna att man lämnar vissa luckor och otydligheter där "spelgruppen bestämmer". Ja, det är väl "rulings, not rules" egentligen. Och där bör DoD till viss del kunna ligga.
Precis, detta! Det är så många som gör ramaskrin nu över hur det är baserat på snabbstartsregler - och jag tror en hel del kommer få bita i det sura äpplet efteråt.Jag kan heller inte påstå att jag tycker att nya DoD är för likt Svärdets sång. Innan jag gör ett sådant uttalande vill jag läsa båda spelen i sin helhet, och helst även spela dem.
Jag köper det här rakt av: tanken med att ha ett brett, nybörjarvänligt spel har tendens att skapa just det här. Det är ju ärligt talat exakt den känslan om vi kollar på de grönsvarta lådorna med %-reglerna idag. Det är ju först senare med Expert och 91:an som det expanderas och adderas saker som gjorde det mer nyskapande.Vad jag däremot kan säga är att nya DoD känns väldigt vanligt - det är ingenting med reglerna som jag tycker sticker ut eller känns nyskapande - vilket är fullt rimligt med tanke på spelets inriktning, men lite tråkigt för mig som är något av en regelnörd.
Jag gjorde det inte i alla fall! Väldigt tydligt och konkret. Tummen upp!Jag gillar Svärdets Sång och tycker det ser ut som Ligan´s DoD påminner rätt mycket av det spelet (iaf den delen vi sett hittils). [...]
Förhoppningsvis tolkas inte detta inlägg som en diss då jag gillar Fria Ligan och ser fram emot nya Drakar och Demoner.
Instämmer med Organ. Är målet att skapa ett brett nybörjarvänligt rollspel är det dåligt med otydligheter. Då ska det vara klart och tydligt. Husreglande går ju alltid att göra ändå - och det kommer göras allt eftersom man kommer igång - så man behöver inte bygga inte luckor och otydligheter för det.Det tycker jag är en dålig idé. Det kommer bli oerhört förvirrande för nybörjare ("Vadå? Ska vi hitta på egna regler?") och sedan sedan finns det även vana spelare som inte vill husregla utan vill ha kompletta regler från början. Och de som däremot vill husregla kan göra det oavsett om det redan finns existerande regler eller ej. Det är ju själva grejen med husregler.
Fel!Det var bara separata besvärjelser även där, men några av dem var betydligt kraftfullare än de flesta vi sett tidigare.
Det kommer med Drakar och Demoner Expert senare!Mitt för tillfället största önskemål är nog att färdighetslistan varit större och att färdigheterna haft lite mer lika "storhet".
Väl uttryckt!Men som jag skrev ovan, tycker det är mer att "det är DoD kryddat med Ligan" än "Nya DoD är Svärdets Sång 1.5!".
Den här typen av frivilliga regler brukar bara vara frivilliga i meningen att man inte kör med dem första gången när man inte är så van. Är det en frivillig regel, så finns det. Jag är övertygad om att spelet kommer speltestas i första hand MED den frivilliga regeln, inte UTAN.Möjligheten att pressa slag (iofs frivilligt i DoD)
Om det är något jag inte skulle ta för givet baserat på demo-spelet, så är det att färdighetslistan (och besvärjelselistan) är komplett. Tvärtom. Vet vi något om den slutgiltiga färdighetslistan? Att lägga till/stryka färdigheter är ju bland det enklaste man kan göra dagen innan slutgiltiga versionen går i tryck.Ett fåtal färdigheter
Utgår självklart från att Ligan äskat pengar från Rollspelsverket för en oberoende dubbelblind kontrollgrupp vid alla regeltest.(inte riktat speciellt till @luddwig , bara utgick från saker i hans inlägg)
Den här typen av frivilliga regler brukar bara vara frivilliga i meningen att man inte kör med dem första gången när man inte är så van. Är det en frivillig regel, så finns det. Jag är övertygad om att spelet kommer speltestas i första hand MED den frivilliga regeln, inte UTAN.
Det går ju inte att ha regler för allt. Och även om det är möjligt så känns det inte som att det någonsin var ambitionen för BRP. Jag tror inte man ska underskatta folks kreativitet. Men det vara bara en snabb tanke.Det tycker jag är en dålig idé. Det kommer bli oerhört förvirrande för nybörjare ("Vadå? Ska vi hitta på egna regler?") och sedan sedan finns det även vana spelare som inte vill husregla utan vill ha kompletta regler från början. Och de som däremot vill husregla kan göra det oavsett om det redan finns existerande regler eller ej. Det är ju själva grejen med husregler.
Det viktiga är väl att spelet funkar utan husregler. Så länge det är fallet kan man ju lämna öppet för egna eller frivilliga regler därutöver.Det går ju inte att ha regler för allt. Och även om det är möjligt så känns det inte som att det någonsin var ambitionen för BRP. Jag tror inte man ska underskatta folks kreativitet. Men det vara bara en snabb tanke.
Ta en titt på Ars Magica. bästa magi systemet IMO.Jag hade gärna sett ett friare (men farligare) magisystem, där man själv fick forma sin magi utifrån avgränsade element eller andra företeelser. Detta prövades i Svavelvinter RPG (och eventuellt redan i DoD magikerns handbok. Ser hellre en variation av användningsområden med låg effekt, än en trollkarl som en ”one-trick-pony”
Se ovan så ser du nog likheterna i det ganska många skiver. har inte varit inne på någon dag.Att påstå samma sak igen är inte att förklara. Jag kan ju hävda (och hävda igen) att spelet är likt Cyberpunk 2020. Det gör det inte mer förklarligt.
Absolut. Frågan är vad som krävs för att ett spel ska funka? Har spelat spel där reglerna får plats på ett halvt A4. Och de har funkat. Men oavsett så har jag alltid sett husregler som en feature när det gäller BRP. Denna version av BRP är nödvändigvis inte något stort avsteg från det, men ex. Monsterattacker känns svårt att improvisera i stundens hetta. Att säga att "Monstret har 30 KP och FV12" är ju betydligt enklare, och följer systemets logik. Det blir uppenbart för alla omedelbart. Att komma på 6 attacker och dess effekter känns svårare. Men kanske finns det "defaultattacker för monster" med i det färdiga spelet?Det viktiga är väl att spelet funkar utan husregler. Så länge det är fallet kan man ju lämna öppet för egna eller frivilliga regler därutöver.