Typ alla utom kanske Vitulv verkar tycka att friform är rollspel.Jag har ingen aning om hur många som tycker vad.
I seeee... *Plirar.*Genesis said:Typ alla utom kanske Vitulv verkar tycka att friform är rollspel.Jag har ingen aning om hur många som tycker vad.
Jag överger min dåliga analogi för att gå rätt på sak:Ram said:Däremot så tycker inte jag att det är ett roleplaying game. Ett spel för mig har regler, struktur och ordning som jag upplever att friform saknar.
DeBracy said:Teoritjofräsarna menar att rollspel [bland annat] består av /.../ system.
/.../
System definieras som processen varigenom situationer förändras över tid.
/.../
Nå, finns det någon form av process för att ändra situationer i friform? Självklart. Oavsett om det är »spelledaren bestämmer«, »gruppens kommer överens«, eller »singla slant« som gäller så finns det ett system. Nerbrytet till totalt strukturell nivå finns alla komponenter som är med i Pathfinder, Eon, eller Dogs in the Vineyard med även i friform.
Exakt min åsikt.Eksem said:Det jag tycker är tråkigt är att vi delar på en sådan liten, krympande hobby. Att vi har börjat nå sådana insikter om hobbyns möjligheter. Att vi sedan ett decennium tillbaka har utmärkta verktyg för att definiera hur vi vill spela och varför. Och ändå skall vi bete oss som att vi inte är en del av samma hobby, som att vi inget har att lära av varandra. Och så är jag generellt lite upprörd över historielöshet, vilket det också görs uttryck för.
Vill jag diskutera saker som hur jag levandegör en spelledarperson, hur man kan leka med scenariostruktur, hur man motiverar spelare eller kanske snacka rollpersonskoncept; varför skulle jag inte kunna göra det med vem som helst på det här forumet? Eller är D&D-spelare (eller friformare) på något vis diskvalificerade?
Nähä. Okej.Ram said:Saker som regleras i det sociala kontraktet ser jag med andra ord inte som regler på det sättet.
Vi börjar borra in ganska djupt i detta nu, på gott och ont. Reglerna för mig är inte bara regelboken utan de regler som man är överens om att de gäller eller eventuellt inte gäller. "Vi skiter i kritts", "vi hanterar dödsslag så här", "övertala fungerar så här i stället" ser jag fortfarande som Reglerna. Reglerna är den del som hanterar saker oberoende av spelare eller spelledares åsikter, den neutrala delen.Möller said:Själv anser jag alla regler i rollspel, även D&D4e, regleras av det sociala kontraktet. I det sociala kontraktet ingår ju nämligen en överenskommelse att följa en regelbok. Den överenskommelsen kan ha undantag.
Vissa stycken i regelboken kanske man struntar i eller bygger om. När alla är trötta så höftar man allt som ingen kommer ihåg hur det »ska« hanteras enligt regelboken. Och när regelboken förstör fiktionen så låter man överenskommen realism råda.
Jag vill bara påpeka att Vitulv inte sagt ett jota om huruvida friform är rollspel eller ej. Han bara ställde den initierade frågan utan att låta oss veta om han själv hade några åsikter i ämnet.Genesis said:Typ alla utom kanske Vitulv verkar tycka att friform är rollspel.Jag har ingen aning om hur många som tycker vad.
kan ju tycka att han ger en liten ledtråd till vad han tycker härOrgan said:Jag vill bara påpeka att Vitulv inte sagt ett jota om huruvida friform är rollspel eller ej.
Det är klart att du skulle kunna snacka om det med vem som helst här. Men om vi två snackade om det skulle vi nog båda två få ut väldigt lite av det. Dina tips går inte att applicera på mina spel, och tvärtom.Eksem said:Vill jag diskutera saker som hur jag levandegör en spelledarperson, hur man kan leka med scenariostruktur, hur man motiverar spelare eller kanske snacka rollpersonskoncept; varför skulle jag inte kunna göra det med vem som helst på det här forumet? Eller är D&D-spelare (eller friformare) på något vis diskvalificerade?
Det där tycker jag bara är ett problem om diskussionsdeltagarna är för låsta i övertygelsen att deras eget sätt att spela är det enda rätta. Öppna personer tror jag har mycket att lära från andra sidan staketet.Genesis said:Det är klart att du skulle kunna snacka om det med vem som helst här. Men om vi två snackade om det skulle vi nog båda två få ut väldigt lite av det. Dina tips går inte att applicera på mina spel, och tvärtom.
Det antagande jag gör är att du spelar D&D, vilket jag fick från ditt inlägg (men kan ha feltolkat). Spelstil vet jag inget om, bara spel. Det finns en gammal tanke om att det skulle finnas någon sorts allmän rollspelsskicklighet som kan appliceras på alla spel och den tror jag är falsk. Vad som är bra för ett spel är dåligt för ett annat. Jag överdrev kanske en smula, och jag är säker på att det finns vissa saker inom D&D som kan överföras till till exempel InSpectres, men skillnaderna på vad som är bra InSpectres-lir och vad som är bra D&D-lir är rätt stora. Jag skulle nog kunna hitta en del saker i dina tips som kunde vara av nytta, men jag skulle få gräva. Och jag skulle antagligen hitta lika mycket i ett samtal med en improteaterentusiast eller en manusförfattare eller en historieberättare.Eksem said:Mycket tråkig attityd, och du gör en hel del antaganden om både mig och den spelstil jag karikatyrmässigt representerar på WRNU som jag tror varken stämmer eller du egentligen ens har grund för.
Jag tycker också att det är synd, och jag tycker visst att det spelar någon roll. Jag tycker att den spridning som skett är en olycklig konsekvens av de nya fronterna inom rollspel. Men huruvida det är synd eller inte har inte så mycket att göra med huruvida det är sant eller inte.Det är allas förlust när du tänker på det viset. Du kanske tänker att det inte spelar någon roll, men du gör dig själv till ett av de små men många läckande hålen i skeppet Rollspelshobbyn (en ganska vedervärdig metafor, jag vet), och det är synd.
Sluta lira Utpost och ge ut det istället!Genesis said:Nä, nu blev det lite galet. Självklart kan man mötas. Jag tolkade in något i ditt inlägg som nog kanske inte fanns där. Jag tolkade det som att jag skulle kunna sitta och läsa på till exempel Eonforumet och använda tipsen jag läser där i mitt spelande när jag lirar Utpost.
Menar du att det bara är D&D som har dåliga äventyr? Här finns någon slags disclaimer. Stay sane.Recca said:Äventyret såg ut så. Det hade sektioner som skulle läsas högt och beroende på vilket val man gjorde så hoppade man till nästa beskrivning sen. När man slogs hade man några fler val men det var mest så att man dog, faktiskt. Det var väldigt underhållande och på slutet klarade vi det till slut. Jag spelade en cleric som helade en karaktär en gång sen gick hon runt och glodde mest. På slutet var jag den enda som överlevde så då fick jag allas exp och allt loot.solvebring said:Det låter mer som en dassig SL...