Man kan lika gärna försöka rökfylla grottan, försöka hitta någon bakväg in, snara orcher i skogen, bla, bla, bla. Mycket beror på spelarnas uppfinningsrikedom. I datorspel så begränsas man till speldesignerns uppfinnsingsrikedom. Det är för mig inte tillräckligt interaktivt för att vara rollspel.
För det första tror jag inte så mycket på att de därna spelarna i Döda skogen gjorde annat än att banka rum efter rum i grottan. Det finns en orsak till att
Power Kill finns.
Sen ska du inte underskatta kluriga spelare bara för att de spelar datorspel. De har en tendens att utnyttja saker på sätt som de inte var avsedda att användas på. Ibland resulterar det i att utvecklare (av datorspel då) panikpatchar spelet.
Några exempel från City of-spelen, som är det onlinespel jag känner till bäst:
Ouroboros-portalen: Ouroboros-portalen infördes med senaste innehållspaketet. Det är en portal till en annan zon där man kan leka tidsreseuppdrag. Grejen var att portalen i sig aktiverades som ett immobilt spelarvänligt husdjur som tålde oändligt mycket stryk och hade en begränsad livstid tills den aktiverande spelaren lämnade zonen eller i femton minuter.
På grund av att det var ett husdjur, rent kodmässigt, så drog det åt sig aggro från fiender, så spelare upptäckte snart att om man släppte en portal i en hop fiender så blev fienderna mer förbannade på portalen och började slå på den istället för spelarna. Skitbra taktik om man saknade tank eller hade extremt jobbiga fiender. Det var aldrig designat så, så den grejen patchades snabbt.
Oljefläck-pilen plus Howling Twilight: En oljefläck var även det rent kodmässigt ett orörligt kritter, fast fientligt. Tanken var att om man slog på oljefläcken så fattade den eld och blev en brinnande oljefläck, som brände ihjäl fienderna istället för att fienderna halkade i oljan.
Howling Twilight är en förmåga som återupplivar en hel klase kamrater. Nackdelen är att den kräver livskraft från en fiende.
Ni ser vart det här leder, va? Om man inte har lust att skada en fiende eftersom fienden blir förbannad om man skadar honom och därmed börjar slå tillbaks, så kan man istället skicka iväg en oljefläckpil och använda den att dra livskraft ifrån för att dra igång Howling Twilight.
Den här patchades inte. Där sa utvecklarna snarare "coolt, det hade vi ingen aning om!"
Motsvarande trick finns garanterat i WoW. De var inte heller designade att vara så. Det är samma sorts klurighet, fast med en mycket mer inflexibel spelledare och regler.
Den andra saken du missade var att du kapade du bort den nästföljande meningen som i princip hörde ihop med med den meningen som du citerade.
Jag sket i den avsiktligt.