Ålder bör komma först

entomophobiac

Low Prep High Play
stenhöna;n347185 said:
Nja, tycker det är lite väl simpelt att bara öka/sänka värden med ålder. Det som är intressant är hur ålder ändrar din status i samhället, din personlighet (hjärnans utveckling), och hur det interagerar med andra statusvärden som kön och klass. Se mitt exempel ovan.
Inte för att vara sån, men alla saker du listar brukar i rollspel ofta representeras av just ökade eller sänkta värden. Sen om dessa är grundegenskaper, svårighetsgrader, status, karisma, eller något helt annat är snarare upp till spelets specifika abstraktioner.

stenhöna;n347185 said:
Ett separat brädspel för bakgrund är riktigt coolt. Kanske man skulle investera i! :)
Om du hittar den, köp den! Den är helt fantastiskt inspirerande.

stenhöna;n347185 said:
Undantaget som bekräftar regeln. ;)
I vår lönnfeta samtid, absolut. Men frågan är hur det ser ut i din spelvärld?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag är mer inne på att det som är viktigt för respektive värld/regelsystem/karaktärsbyggande ska komma först, och det är inte universellt ålder, klass, art/ras eller nåt annat. Som folk redan skrivit så finns det ju en bunt spel där det inte ens har någon påverkan alls med ålder, och många spelare väljer att spela rollpersoner som är undantag från nån gemensam nämnare.

Hur mycket det påverkar i verkligheten är ju mer en fråga för...verkligheten och våra samhällen snarare än de fantasivärldar som rollspel oftast rör sig i. Även i de fall de utspelar sig i verkligheten så är vi återigen tillbaks till att spelarna brukar vilja spela undantag.
Om man ger sig på att göra nån slags statistiskt korrekt rollspel där vissa saker i verkligheten ska ha företräde, ja då kan man ju sätta ålder som en viktig punkt. Men om man är ute efter verkligheten, då har man ju också alla statistiska avstickare att ta hänsyn till.

Som en person i verkligheten så kanske min ålder påverkar en hel del saker som hur folk uppfattar mig, och min fysik, men jag känner att jag inte lägger någon vikt vid en persons ålder annat än yngre barn. Istället försöker jag behandla folk lika dant och utgå från observation på hur jag ska reagera.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
stenhöna;n347250 said:
Tanken var den, att i varje möte mellan människor finns status som en faktor, antingen som jämlikar eller ojämlikar. Skillnaden i status är en sak som gör berättande intressant.
Aight, jag kan köpa att skillnad i status är _en_ sak som gör berättande intressant. Ibland, i vart fall. Långt i från den enda. Jag kan också hålla med om att status ofta finns med som en faktor.

Men återigen har jag svårt att se ålder som "den viktigaste" faktorn i det. Eller ens som "en viktig faktor". I rollspel tror jag ålder är en av de minst viktiga faktorerna i att avgöra status, annat än för drakar. Och då bara för att en uråldrig drake oftast har mycket tuffare stats än unga drakar =D Så åldern är egentligen inte viktig där heller, det bara ett finare sätt att säga "skitfarlig".

Den viktigaste faktorn för att avgöra status mellan perosner i rollspel är egetnligen varje persons möjligheter att slå den andre på käften =D Antingen direkt fysiskt, eller genom att ha tillgång till politisk makt, vakter eller en armé. Även där är ålder egentligen inte alls en viktig faktor.

RasmusL

Champion
Jag tycker att det är en spännande idé, ska absolut prova att göra det formaliserat vid tillfälle! Uppskattar dina inlägg, alltid väcks någon tanke av sånt här :)

stenhöna

tellstory
RasmusL;n347306 said:
Jag tycker att det är en spännande idé, ska absolut prova att göra det formaliserat vid tillfälle! Uppskattar dina inlägg, alltid väcks någon tanke av sånt här :)
Snällt sagt. :) Man behöver såklart inte hålla med för att ha behållning av diskussionen. Vägen är målet. ;)

stenhöna

tellstory
Här är ett tankeexperiment. Slumpade fram tre personer som kan bilda ett äventyrargäng tillsammans.

HTML:
11, male, aristocrat, thief
26, female, worker class, knight
80, male, under class, rogue
Villken egenskap kan tas bort utan att störa gruppdynamiken (så mycket)?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
stenhöna;n347449 said:
Här är ett tankeexperiment. Slumpade fram tre personer som kan bilda ett äventyrargäng tillsammans.

HTML:
Allt utom klass =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
stenhöna;n347449 said:

HTML:
Rymdhamster;n347452 said:
Allt utom klass =)
Eller okej, lite mer seriöst skulle jag dumpa kön och eventuellt sammhällsklass. För mig är det fullkomligt irrelevant. Ålder blir lite intressant får jag väl erkänna, när man tar med värden under säg 14-15 bast.

Sammhällsklas känner jag bara är intressant om man kulturspelar lite. Om det är mer dugneoncrawl hade man lika gärna kunnat skippa det.

stenhöna

tellstory
Rymdhamster;n347453 said:
Sammhällsklas känner jag bara är intressant om man kulturspelar lite.
Nu vet jag inte hur ni spelar, men jag känner ändå att en 11-åringen från yttersta toppskiktet i samhället ändå får konsekvenser för gruppdynamiken (bör få) när medspelaren är 80 år och från underklassen, alltså nästan en tiggare. Livsperspektiven är ju helt annorlunda.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
stenhöna;n347458 said:
Nu vet jag inte hur ni spelar, men jag känner ändå att en 11-åringen från yttersta toppskiktet i samhället ändå får konsekvenser för gruppdynamiken (bör få) när medspelaren är 80 år och från underklassen, alltså nästan en tiggare. Livsperspektiven är ju helt annorlunda.
I vildmarken finns bara två samhällsklasser: de som överlever, och de som dör.

jag är lite orättvis dock. Det krävs inte att man kör kulturspel för att samhällsklass skulle kunna vara viktigt. Men det finns många kampanjupplägg där det är fullkomligt irrelevant. Bara lite flavour för karaktären. Precis som hårfärg, och om de föredrar rött eller vitt vin.

Att folk från lägre samhällsklasser skulle ha lägre IQ och Impulsförmåga, kan stämma på gruppnivå(och förklaras förmodligen till väldigt liten del av genetik). Det är dock helt felaktigt att använda faktan från gruppnivå och applicerade den på en individ. Det är inte så att det är ovanligt med relativt hög IQ vid lägre socioekonomisk status, det är bara generellt så att man p g a utbildningsförutsättningar fått mindre möjlighet att utveckla sin potential. Sen har äldre personer på gruppnivå sämre flytande intelligens men bättre kristalliserad.

I rollspel spelar vi sällan medelvärdet på en samhällsgrupp, vi spelar folk som sticker ut på något sätt, därför är social klass och ålder ganska irrelevanta regelmässiga aspekter.

JJoghans

Regelknackare
Spännande nog så är det precis såhär man börjar skapa en rollperson i mitt spel Lotus Blade (i sitt nuvarande tillstånd). Fast min tanke var egentligen aldrig att man skulle välja ålder.

Man börjar (som i många andra spel) med att välja en arketyp, och två av spelets arketyper är centrerade kring konceptet "avvikande ålder"; Ynglingen och Veteranen. Resten av arketyperna antas falla inom ett "stridbart" åldersintervall, även om det egentligen inte finns något som hindrar att man över- eller underskrider det om man känner för det. Tekniskt sett är det inte åldern i sig som styr ens egenskaper, utan bara arketypen som sådan.

Fast i Lotus Blade är det bara arketyp och yrke som (utöver spelarens personliga val) har någon större inverkan på rollpersonens värden. Jag har helt ignorerat kön (du får välja vilket du vill), samhällsklasser (alla tillhör i princip samma) och socioekonomisk status (det finns teoretiska skillnader, men inga som känns relevanta för spelets tema).