Nekromanti Övernaturlig inverkan på teknologi

Robert

Warrior
luddwig;n192168 said:
Ja och nej. Tekno kan vara en slags avskild magi. En egen magiskola om man så vill (även om det begreppet inte förekommer i spelet). Att rakt av baka in Tekno i Magi skulle göra Magi alldeles för mångsidig och därmed alldeles för bra ur ett speltekniskt perspektiv. Du har också helt rätt. Jag behöver inte förklara hur det fungerar. För att kunna hålla något av en röd tråd i vad de övernaturliga förmågorna gör och inte gör vill jag dock ha... vi kan kalla det en teori. I text låter det kanske mest som flum men i min hjärna är det fullt begripligt.
Fair enough! Förslag istället för Tekno är hur dom helst "Data Morfos" vilket jag tycker är ett begrepp som inte är lika tekniskt utan ger mer organiska associationer. Istället för tro och spiritus skulle jag använt "gnosis" istället.

zonk

muterad
Teknomanti låter grymt.. nekromanti, teknomanti, vad kan gå fel liksom? =D

Annars Teknosis! Tekno + gnosis! Eller Tekno + hypnos?

luddwig

Lawful evil
Hm. Det har kommit flera bra förslag på vad förmågan ska heta men inget som känns spontant rätt. Kanske behöver jag ett nytt angreppssätt. Men vad? Skriva mer om spelvärlden först så att jag vet bättre i vilken kontext förmågorna ska finnas? Stjäla från fornsvenska istället för grekiska och latin? Läsa John Carter och fylla huvudet med inspiration? Se till att lägga mig i vettig tid så att jag är piggare imorgon? En del har det klarnat i alla fall. Det är bra.

zonk

muterad
Ibland finns det inget rätt ord, så man får använda fel ord tills det känns rätt. Numera är jag t.ex. helnöjd med cyklop som namn för ogre - det finns flera sorters cykloper bara.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Lite märklig tråd detta, för forumet har visat sig från sin bästa sida (notera frånvaron av irrelevanta svar med putslustigheter för att få billiga lajks som tenderar ta över sådana här trådar), men ändå inget klockrent svar.

Jag tycker mig ha angett en möjligt riktning att gå med Maskinkonst och Andekraft.

Men ja, det är nog klokt att ta ett steg bort och låta frågan ligga till sig ett tag.

Robert

Warrior
Jag satt och funderade en stund. Om det är svårt att hitta rätt begrepp för förmågan kanske du ska välja en ny infallsvinkel och fundera på vad den person som har förmågan kallas? Då kan du använda mer alldaglig begrepp som manipulering och liknande för att beskriva utförandet av förmågan.

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n192265 said:
Lite märklig tråd detta, för forumet har visat sig från sin bästa sida (notera frånvaron av irrelevanta svar med putslustigheter för att få billiga lajks som tenderar ta över sådana här trådar), men ändå inget klockrent svar.

Jag tycker mig ha angett en möjligt riktning att gå med Maskinkonst och Andekraft.

Men ja, det är nog klokt att ta ett steg bort och låta frågan ligga till sig ett tag.
Ja, det är en bra tråd. Konstruktiv och trogen ämnet. Maskinkonst och Andekraft är också bra förslag och det kan hända att jag hoppar på det spåret om jag inte kommer vidare med att hitta korta benämningar som känns lagom retro/pulpiga/flummiga.

luddwig

Lawful evil
Robert;n192273 said:
Jag satt och funderade en stund. Om det är svårt att hitta rätt begrepp för förmågan kanske du ska välja en ny infallsvinkel och fundera på vad den person som har förmågan kallas? Då kan du använda mer alldaglig begrepp som manipulering och liknande för att beskriva utförandet av förmågan.
Det skulle kunna vara en väg att gå. För Tekno (?) finns det ju inte direkt samma bank av potentiella namn på utövarna som det gör för magi (magiker, besvärjare, häxa) eller tro (präst, druid, schaman).

luddwig

Lawful evil
Kompletterande fråga: Vad för fluff skulle man kunna förknippa med tekno/-pati/-manti eller vad det nu ska kallas? En magiker mumlar trollformler och gestikulerar, en präst mässar och bränner rökelse men vad gör en... ?

Robert

Warrior
luddwig;n192573 said:
Kompletterande fråga: Vad för fluff skulle man kunna förknippa med tekno/-pati/-manti eller vad det nu ska kallas? En magiker mumlar trollformler och gestikulerar, en präst mässar och bränner rökelse men vad gör en... ?
Jag tycker att en hand maskinen, två fingrar i pannan, bara ögonvitor och mystiskt mumlande räcker rätt långt. Eventuellt kanske hålla i ett rituellt kugghjul eller något liknande.

zonk

muterad
luddwig;n192573 said:
Jag är nog inne på Roberts linje här: mer som nån som kör en ESP/Psi-förmåga, dvs koncentration och möjligen nån gest eller beröring, känns rätt. Shamanism eller besvärjelser känns inte som rätt grej för det här - fel associationer liksom.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker iofs att det känns som en rätt skoj grej, och något som verkligen fluffmässigt skiljer teknopaten från cyberfolk och hackare, om det är mer schamanistiskt. Mässande, rasslande med skallror (gjorda med muttrar och skruvar), gärna en dans och ett offer av teknologisk pryl, som förstörs i samband med besvärjandet. :) Det är ju intressant om teknopaten verkligen inte förstår hur teknologi fungerar. Om hen gör det med hjälp av kunskaper och tyst mental förmåga så ligger hen ju väldigt nära en hacker med en wifi-router i skallen.

zonk

muterad
Ja, det hade varit roligt, och det är det jag ser som problemet: helt fel i stilen för en retro-scifi-setting. Hade det passat in i en retro-scifi-rulle i stil med säg Stalker av Tarkovsky? Eller nåt i den riktningen? Mjae, det har jag svårt att se.

Men vad som passar bäst i settingen är förstås upp till Luddwig!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n192603 said:
Hade det passat in i en retro-scifi-rulle i stil med säg Stalker av Tarkovsky? Eller nåt i den riktningen? Mjae, det har jag svårt att se.
Däremot passar det ypperligt ihop med sådan retro scifi som Heman, Starchaser, Bravestarr och Heavy Metal =)

zonk

muterad
Rymdhamster;n192604 said:
Däremot passar det ypperligt ihop med sådan retro scifi som Heman, Starchaser, Bravestarr och Heavy Metal =)
Sant! Bra poäng där. Det är nog bara jag som fått helt fel intryck av Luddwigs projekt.

Robert

Warrior
Genesis;n192602 said:
Jag tycker iofs att det känns som en rätt skoj grej, och något som verkligen fluffmässigt skiljer teknopaten från cyberfolk och hackare, om det är mer schamanistiskt. Mässande, rasslande med skallror (gjorda med muttrar och skruvar), gärna en dans och ett offer av teknologisk pryl, som förstörs i samband med besvärjandet. :) Det är ju intressant om teknopaten verkligen inte förstår hur teknologi fungerar. Om hen gör det med hjälp av kunskaper och tyst mental förmåga så ligger hen ju väldigt nära en hacker med en wifi-router i skallen.
Ja, förutsatt att det är den formen av magi som är aktuell. Är det andar man åkallar tycker jag det är klockrent men annars blir bara märkligt med den sortens åkallan.

luddwig

Lawful evil
Retro scifi i det här fallet förklaras kanske enklast som ett pulpigare och mindre episkt Star Wars. Vad det gäller fluffet för teknopaterna så har jag ingen klar bild. Det viktiga är egentligen att det finns ett bra fluff för den som vill använda det samt att fluffet är hyfsat olika mellan de övernaturliga förmågorna. Det som redan finns är alltså hyfsat klassisk magi med formler och gester, åkallande av gudar/andar samt en typ av formskiftare som är med åt mediterande munkar-hållet.

luddwig

Lawful evil
Måhända hjälpte det att sova på saken. Nu har jag i alla fall en liten idé till teknopatfluffet. Jag tänker mig lysande, kretskortsliknande mönster modell Tron som uppenbarar sig på det påverkade föremålet samt på teknopaten när hen genom koncentration aktiverar sin förmåga. Ljusmönstren kan med fördel kompletteras med elektriskt sprakande ljud. Vad säger juryn om det?