Okej, så länge du hänsyftar till punkten rörande hanteringen av avstängda användare så jämkar jag mig. Jag föreslår därför att punkten "Hantering av avstängda användare" ska står med i dagordningen, men att den bordlägges till nästa styrelsemöte. Detta för att den ska stå med tydligt i protokollet såsom bordlagd.Persson said:Bordlägg den frågan till annat möte så kan vi konstituera oss så fort som möjligt.
Föreslår alltså en bordläggning.
Det är en tolkningsfråga. Jag har tvärt emot dig varit med om att förslagsrätten även inkluderar de med yttranderätt. Jag tycker att vi lämnar frågan till mötets utvärdering (min punkt under övriga frågor), för hittintills anser jag att mötet har behövt och gynnats av flera av mina yrkanden. Anser sedan styrelsen att den klarar sig bättre utan mina förslag så finner jag mig i detta.btw. Redaktionen har enligt stadgarna yttranderätt vilket är en helt annan sak än förslagsrätt och rösträtt. Yttranderätt är en funktion som många organisatoner använder, detta är till för att organisationen finner ett mervärde i att den andra parten (i detta fall redaktion) har möjlighet att yttra sig och svara på frågor. Jag har däremot aldrig varit med om att yttranderätt betyder förslagsrätt vilket innebär att parten kan påverka dagordningen.
Redaktionen bör alltså inte ha möjlighet att lägga fram förslag i alla fall inte i rollen som redaktionsmedlem.
Jag har aldrig hört talas om ett sådant tillfälle. Men det är klart, allt beror på hur formell eller informell styrelsemötena är.Bearnie said:Det är en tolkningsfråga. Jag har tvärt emot dig varit med om att förslagsrätten även inkluderar de med yttranderätt. Jag tycker att vi lämnar frågan till mötets utvärdering (min punkt under övriga frågor), för hittintills anser jag att mötet har behövt och gynnats av flera av mina yrkanden. Anser sedan styrelsen att den klarar sig bättre utan mina förslag så finner jag mig i detta.
Ja, det är vi nog helt överrens om.Persson said:Det här rör snarare en principdiskussion över vilket inflytande man vill att redaktionen har.
Därmed inte sagt att jag vill begränsa den, jag vill nog bara ha en diskussion kring det först innan jag bestämmer vad jag tycker. Kan tänka mig både choklad och vanilj.Bearnie said:Ja, det är vi nog helt överrens om.Persson said:Det här rör snarare en principdiskussion över vilket inflytande man vill att redaktionen har.
Jag håller med dig, till viss del. Bearnie har ändå en poäng. Om vi inte får det mesta gjort nu kommer vi att skjuta saker som ändå är rätt viktiga på framtiden. Varför inte ta dem nu? Om vi inte tar dem nu måste vi istället hålla ett till möte mycket snart istället för att hålla ett längre möte nu. ... Fast i och för sig kan det förenkla diskussionerna att dela iså de större punkterna.Jag tycker vi borde minimera alla punkter som kan ta tid och diskussion för detta mötet. Så att vi snabbt kan vara klar med nödvändig formalia om ordförandeskap samt ekonomin.
Persson said:För att på detta sätt avsluta mötet så fort som möjligt. (klockan är redan sent och alla vill gå hem..)
Att klockan är sent bör ses som ett skämt med hur det brukar låta på fysiska möten. I alla fall de jag går på där man ofta missar 22 nyheterna. Jag gillar inte att missa 22 nyheterna.krank said:OK, ett försök igen då:
Jag förstår inte argumentet. Fördelen med forumformatet är ju att saker och ting faktiskt kan tillåtas ta tid.Persson said:För att på detta sätt avsluta mötet så fort som möjligt. (klockan är redan sent och alla vill gå hem..)
Medhåll.Dante said:Bearnie har en god poäng.
Vi borde inleda varje dagordningspunkt med en diskussion och först sedan, när eventuella förslag och motförslag inkommit, gå till beslut.
Vitulv said:Angående punkten "fastställande av dagordning".
<div>Sju
ledamöter av styrelsen har röstat ja till dagordningen, vilket ger
majoritet. Även jag röstar ja, det vill säga åtta ledamöter. Således
borde punkten vara behandlad och klar (eller har jag missförstått hur
lång tid omröstningen skall ta; spelar iofs ingen roll eftersom
majoriteten reda röstat ja).
</div>Bearnie som inte är med i styrelsen bör inte gå in
och lämna förslag om att omröstningen skall ogiltigförklaras. Precis som
Persson skriver så innebär inte yttranderätt samma sak som
förslagsrätt.
Dante said:Vitulv said:Angående punkten "fastställande av dagordning".
<div>Sju
ledamöter av styrelsen har röstat ja till dagordningen, vilket ger
majoritet. Även jag röstar ja, det vill säga åtta ledamöter. Således
borde punkten vara behandlad och klar (eller har jag missförstått hur
lång tid omröstningen skall ta; spelar iofs ingen roll eftersom
majoriteten reda röstat ja).
</div>Bearnie som inte är med i styrelsen bör inte gå in
och lämna förslag om att omröstningen skall ogiltigförklaras. Precis som
Persson skriver så innebär inte yttranderätt samma sak som
förslagsrätt.