Allt var inte bättre förr...
Phu, jag som alltid mått lite dåligt för att jag aldrig varit med under den riktiga rollspelsstormen (jag började spela '86, men jag gick i andra klass då...) och att jag aldrig bläddrat i de första numrena av Sinkadus och aldrig varit med "på riktigt" som ni äldre.
Nu börjar jag omvärdera dessa åsikter. Trodde faktiskt att det var ni äldre som stod för det mest vitala friformandet och RIKTIGA rollspelandet. (olycklig frasering, jag vill inte dra några likhetstecken mellan "friform" och "riktigt rollspel" här, även om de ligger varandra ganska nära i just den här diskussionen)
När jag hör folk prata om Tunnels and Trolls i nostalgiska ordalag börjar jag undra om allt egentligen inte var ohyggligt mycket sämre förr. Man hade bara de dåliga aspekterna av rollspelshobbyn att omge sig med. 18 x 4 m stenkorridorer osv. Jag har aldrig ens GÅTT i en "X gånger Y meter stenkorridor" och det är jag STOLT över! Jag har aldrig spelat med en rollperson i ett levelsystem två gåmger, aldrig tagit emot några XP för en dödad varelse, aldrig gjort något av allt det där som bara är skitdåligt. Att blicka tillbaka mot den vidriga spelkulturen är ju som att säga "Ja, men vad SS-officerarna var tjusiga i håååret!" eller tja, kanske inte riktigt SÅ illa, men ni fattar, ju... ;^D
Föreslå hellre att alla gammel-boffare och yngel-boffare gör upp i gammal ohederlig kobold-(spelstilen-inte åldern)action i någon dunkel grotta fylld med Anthrax-vykort och så får vi hoppas att de eliminerar varandra till slut.
Vampyr-goffarna kan väl ta livet av kortflopparna och sedan skära sig till döds på vassa kortkanter, så slipper vi de också?
Sedan har vi alla som gillar ROLEMASTER (bleurgh, tvi tvi!), alla miniatyrpluppare, alla som spelar med "storstadssamurajer" i Kult, alla som spelar med dvärgar, alla som kallar Ultima Online för "rollspel" (missbruka inte det ädla ordet!), alla som lyssnar på Marilyn Manson, alla som äter banan offentligt, alla som gör citationstecken i luften med fingrarna, alla som säger "hur bra är det på en skala mellan ett till tio?" och kommer med en siffra utanför skalan! Alla som åker inlines, alla som tycker "vänner" är roligt nu för tiden, alla som tycker att man slösar bort pengar när man köper bilagor till kvällstidningarna, alla som gillar Jennifer Lopez, alla som säger internetadresser utan "www" för att "det har ju ALLA sidor", alla som tycker om sommaren, alla som... som...
Hmm, okej, OKEJ, det är MEJ det är fel på. Kalldusch nästa.
Hoppas ni får nåt GAMMKon (Goffa Alla Möjliga Monster) ;^D
/Rising