Re: Hey, ta det lugnt, mannen!
"Phu, jag som alltid mått lite dåligt för att jag aldrig varit med under den riktiga rollspelsstormen (jag började spela '86, men jag gick i andra klass då...) och att jag aldrig bläddrat i de första numrena av Sinkadus och aldrig varit med "på riktigt" som ni äldre."
-Här visar du att du anser att du att det finns vissa rollspelare som är eller anser sig vara mer elit än du, dvs de äldre.
"Nu börjar jag omvärdera dessa åsikter. Trodde faktiskt att det var ni äldre som stod för det mest vitala friformandet och RIKTIGA rollspelandet."
-Här visar du att du nu bytt åsikt och dessutom så beskriver du lite mer ingående om din bild av äldre rollspelare. (Wittgenstein vrider sig i sin grav över privatdefinitionen).
"(olycklig frasering, jag vill inte dra några likhetstecken mellan "friform" och "riktigt rollspel" här, även om de ligger varandra ganska nära i just den här diskussionen)"
-Jag tycker att Bamse är ful, fast inte ful, men ändå, fast bara lite...- Ja, vad vill du säga egentligen?
"När jag hör folk prata om Tunnels and Trolls i nostalgiska ordalag börjar jag undra om allt egentligen inte var ohyggligt mycket sämre förr. Man hade bara de dåliga aspekterna av rollspelshobbyn att omge sig med. 18 x 4 m stenkorridorer osv."
-Eftersom det fanns korridoräventyr då så var naturligtvis alla äventyr sådana. Problem med logiska utsagor?
"Jag har aldrig ens GÅTT i en "X gånger Y meter stenkorridor" och det är jag STOLT över!"
Wow! är det verkligen sant? Nej du verkar inte ha något mindrevärdeskomplex och självhävdelsebehov alls.....
"Jag har aldrig spelat med en rollperson i ett levelsystem två gåmger, aldrig tagit emot några XP för en dödad varelse, aldrig gjort något av allt det där som bara är skitdåligt."
-Läs ovan...
Att blicka tillbaka mot den vidriga spelkulturen är ju som att säga "Ja, men vad SS-officerarna var tjusiga i håååret!" eller tja, kanske inte riktigt SÅ illa, men ni fattar, ju... ;^D
-Vilken kultur? Den som du har fantiserat ihop? Du uttalar dig igen om någon mystisk rollspelskultur där man bara köttade i korridorer. Har det ens funnits någon sådan? Visst äventyren som gavs ut var inte mycket att hänga i granen, men och andra sidan var det mycket mer "gör det själv" stuk på rollspelandet då. "Vi som var me då", gjorde nästa alla äventyr på egen hand och jag tvivlar på att du sett några av dessa privata äventyr..."
"Föreslå hellre att alla gammel-boffare och yngel-boffare gör upp i gammal ohederlig kobold-(spelstilen-inte åldern)action i någon dunkel grotta fylld med Anthrax-vykort och så får vi hoppas att de eliminerar varandra till slut."
-Du letar och hittar i din fantasi värd en spänning grupperna emellan. Postaren ville bara ha ett specialinriktat konvent med bekvämare logi och kanske få umgås med samma åldersgrupp och dricka lite bärs utan att polisen kommer, vad är det för fel med det? Måste alla alltid vara med? Dessutom så ÄR det för många äldre jobbigt att stå ut med alla osäkra, skräniga, självhävdande tonåringar på de konventionella konventen. Ålderskillnad är ql i bland men inte alltid.
"Vampyr-goffarna kan väl ta livet av kortflopparna och sedan skära sig till döds på vassa kortkanter, så slipper vi de också?"
-Varför då?
Sedan har vi alla som gillar ROLEMASTER (bleurgh, tvi tvi!), alla miniatyrpluppare, alla som spelar med "storstadssamurajer" i Kult, alla som spelar med dvärgar, alla som kallar Ultima Online för "rollspel" (missbruka inte det ädla ordet!), alla som lyssnar på Marilyn Manson, alla som äter banan offentligt, alla som gör citationstecken i luften med fingrarna, alla som säger "hur bra är det på en skala mellan ett till tio?" och kommer med en siffra utanför skalan! Alla som åker inlines, alla som tycker "vänner" är roligt nu för tiden, alla som tycker att man slösar bort pengar när man köper bilagor till kvällstidningarna, alla som gillar Jennifer Lopez, alla som säger internetadresser utan "www" för att "det har ju ALLA sidor", alla som tycker om sommaren, alla som... som...
-En som skriver en sådan här radda är inte upprörd alls, nehej då inga underliggande aggresioner, du skämtar ju bara.....
Fast, "alla som gör citationstecken i luften med fingrarna" - Där går faktiskt gränsen, någonstans måste man dra gränsen.
"Hmm, okej, OKEJ, det är MEJ det är fel på. Kalldusch nästa."
-Eller en fet jolle? (Jag behöver då det nu)
"Hoppas ni får nåt GAMMKon (Goffa Alla Möjliga Monster) ;^D"
"/Rising"
-Okej jag är onödigt grinig, men lite rätt har jag väl?
Jaja, nu skall jag sluta tjaffsa innan det här går till överdrift (innan? - vem försöker jag lura?).