Menade inte att det var en fråga om 80-tals stilar utan att flera av 80-talets klädstil har en musikstil som den tillhör (eller tvärt om), o att det finns en rivalitet mellan olika stilar som gör att folk kan börja råka bara för att de ser någon som tillhör den stilen de har rivalitet med - kul fakta Lisa Medins
Medley är inspirerat av att det kunde ske öppna bråk mellan ex. hårdrockare o syntare i Sverige.
Jodå, jag är gammal nog att minnas. Men jag tänker att snarare är crips vs bloods i 大禍時 2089, men absolut att stilar kan slåss mot varandra! Det är jag väldigt öppen för
Det är bara det att jag inte tänker definiera dem.
Fast samma sak gällde även förr. Det hindra inte folk, då som nu, att dela in det i övergripande stilar. O jag skulle säga att om du inte ger någon typ av beskrivning så kan det lätt bli att man mentalt bara kör att alla ser ut som om de tillhör Class of 84, Blade Runner eller Matrix. Om du vill ha en egen känsla för 大禍時 2089 så bör du ha lite presentation av hur folk ser ut, speciellt om du kanske inte har råd med så många egna illustrationer som säljer hur världen ser ut.
Jag förstår precis vad du menar, och jag tror att du missförstår mig. Problemet är inte att jag inte vill ha triljoner unika stilar, problemet är att samma sekund som jag börjar definiera dem så är de ute, IRL alltså. Jag är inte fullt så avantgardistisk att jag kan komma på tillräckligt många superintressanta stilar som känns rimliga om 70 år. Dessutom har jag varit verksam i en oerhört trenddriven bransch i 20 år så jag vet att det mesta är luft. Trendrapporter av olika slag är, tycker jag, tråkiga och meningslösa. Och säger mer om trendspanaren än om faktiska trender. Därmed inte sagt att de har fel hela tiden. Absolut inte. Men rapporten är aktuell i ett kvartal, på sin höjd. Vilket innebär att min modetext kommer vara inaktuell när jag väl är klar
Sedan, om jag ska vara smärtsamt ärlig, så är det här ett ämne som dels går över huvudet på de flesta nördar och som skulle innebära en art director och budget jag inte har råd med
Som sagt, det går trender i allt. Det är ingen slump att jag tänker göra det här till ett retrospel. Jag kommer ha en layout som påminner om tekniska ritningar, och måla upp en framtid så som vi redan har målat upp den, för 30 år sedan (med vissa uppdateringar där vi hade helt fel).
Ett exempel. Som sagt går det trender i allt. Och det går fort. Neotech Edge försöker ligga i framkant här, men det är svårt, för att inte säga omöjligt. Jag älskar spelet, men en del företeelser känns redan ute, eller bara fel på det. Visst, de kan bli aktuella igen om 50 år (det är sannolikt) men det är inte riktigt vad de strävar efter. Så, det konkreta exemplet är den grafiska designen i Neotech. Den är inte skapad av någon som jobbar med reklam, och det synns. Reklam betalar man svindyra pengar för, och det syns. Gör man det lite vid sidan om i ett rollspel så märks det. Jösses, tänk de reklambudgetar företagen sitter på 2070! Jag vågar inte ens tänka på att försöka simulera de grafiska stilarna, uttrycken m.m. Därför låter jag bli. För jag kommer missa målet.
Tl:dr: Det är lika svårt att hitta på moden, stilar, trender etc på låtsas som det är att göra det IRL. Och de som gör det IRL ägnar hela sitt yrkesverksamma liv åt det.