entomophobiac
Low Prep High Play
Animal Encounters
Den mest centrala mekaniken när det kommer till vilda djur på en planet är en så kallad Food Chain Pyramid. Detta är tekniskt sett fyra olika pyramider som skalas baserat på om planeten är Barren, Sparse, Abundant, eller Teeming.
Botten av pyramid representerar dominerande växtlighet, med Area producers (typ gräs) och Point producers (typ träd). Siffrorna representerar djur i en stigande skala av nicher i en allt mer komplicerad ekologi.
Exempelvis:
1= Gatherer
5= Pouncer
10= Hijacker
Endast en Teeming planet kommer ha några Hijackers, men alla planeter med djurliv har Gatherers.
Var fjärde timme i en planets miljö slår SL 1D10 och ni stöter på det djur som rullas fram, eller det djurets ungar. Alltså en ganska intressant statistisk representation av hur mycket djurliv som finns på en planet. En Barren planet, där är chansen 10% att ni stöter på planetens enda djur. En Teeming planet, där stöter ni på djur hela tiden, och av olika sorter.
Hur mycket liv som finns på en planet avgör både antalet arter överlag och sannolikheten att stöta på dem.
Alla nicherna förses med stats samt information för att variera storlek, antal, och så vidare. Bara detta och inget mer kan användas för att snabbt slumpa fram djur, men spelet varnar att det finns en rätt stor risk att dessa blir ganska förutsägbara. Det finns därför lite extra regler och tips kring hur du kan skapa djur inför spel istället och lite idéer för vilka drag du kan ge dem.
Inte ett jätteomfattande kapitel, men jag gillar faktiskt pyramiden väldigt mycket.
Det här var också Director's Guides sista kapitel, men det följer lite tabeller för restider i olika terräng (samma terränger som gås igenom i regionen om Mapping, givetvis), formulär för NPC data, alla jordens nationer, en lista över alla kolonier och utposter, samt stjärnkartor.
Den mest centrala mekaniken när det kommer till vilda djur på en planet är en så kallad Food Chain Pyramid. Detta är tekniskt sett fyra olika pyramider som skalas baserat på om planeten är Barren, Sparse, Abundant, eller Teeming.
Botten av pyramid representerar dominerande växtlighet, med Area producers (typ gräs) och Point producers (typ träd). Siffrorna representerar djur i en stigande skala av nicher i en allt mer komplicerad ekologi.
Exempelvis:
1= Gatherer
5= Pouncer
10= Hijacker
Endast en Teeming planet kommer ha några Hijackers, men alla planeter med djurliv har Gatherers.
Var fjärde timme i en planets miljö slår SL 1D10 och ni stöter på det djur som rullas fram, eller det djurets ungar. Alltså en ganska intressant statistisk representation av hur mycket djurliv som finns på en planet. En Barren planet, där är chansen 10% att ni stöter på planetens enda djur. En Teeming planet, där stöter ni på djur hela tiden, och av olika sorter.
Hur mycket liv som finns på en planet avgör både antalet arter överlag och sannolikheten att stöta på dem.
Alla nicherna förses med stats samt information för att variera storlek, antal, och så vidare. Bara detta och inget mer kan användas för att snabbt slumpa fram djur, men spelet varnar att det finns en rätt stor risk att dessa blir ganska förutsägbara. Det finns därför lite extra regler och tips kring hur du kan skapa djur inför spel istället och lite idéer för vilka drag du kan ge dem.
Inte ett jätteomfattande kapitel, men jag gillar faktiskt pyramiden väldigt mycket.
Det här var också Director's Guides sista kapitel, men det följer lite tabeller för restider i olika terräng (samma terränger som gås igenom i regionen om Mapping, givetvis), formulär för NPC data, alla jordens nationer, en lista över alla kolonier och utposter, samt stjärnkartor.