Re: Kvinnlig könsstympning?
Vi är rätt dåliga på att välkomna nyinvandrade familjer på ett vettigt sätt och migrationsverkets fasoner får mig att skämmas för mitt land, men vad gäller könsstympning ser jag inga skäl att hymla med att det rör sig om grov misshandel som på inga villkor får tillåtas.
Jag är lite fascinerad av det faktum att 'kvinnlig omskärelse' automagiskt är lika med 'kvinnlig könsstympning' i typ alla svenskars ögon, medan ingen någonsin problematiserar manlig omskärelse på samma sätt. Den vanligaste typen av kvinnlig omskärelse är att en bit av klitoriskappan tas bort, näst vanligast att man skär bort typ en tredjedel av klitoris. Åtminstone det första borde vara helt jämförbart med, eller mildare än, manlig omskärelse, mig veterligen. Att folk sedan direkt ser infibulation som stympning, kan jag självfallet förstå; men samma folk tycks helt omedvetna om hur ovanligt infibulation är i jämförelse. Visst, sedan utförs manlig omskärelse ibland av medicinska skäl, tex förhudsförträngning, men om vi bortser från det tycks det mig ändå en smula märkligt vilken moralpanik som råder kring 'kvinnlig omskärelse' bara som begrepp och hur lättvindigt man svänger sig med 'könsstympning'-ordet; givet hur accepterad manlig omskärelse är i samhället. Det hade behövts en ökad medvetenhet om de olika graderna av kvinnlig omskärelse imo, så att en diskussion kunnat föras om vad som verkligen är köns
stympning och inte.
En jämförelse hade ju också kunnat göras med högklackade skor, som felbelastar hela foten och kan leda till deformiteter, muskelproblem, etc. En massa kvinnor bär sådana för att samhället säger åt dem att göra det; varför klagar ingen någonsin på det? Hade det bara varit invandrartjejer som burit stillettklackar, då jävlar hade det snackats om det...
- Ymir, tycker och tror