Yay me!Det där var förmodligen det värsta jag någonsin läst på det här foumet hittills
Det var kanske ingen genial jämförelse, men jag tycker inte den var helt oberättigad heller. Det finns trots allt ett socialt tryck på tjejer att bära högklackat, ungefär som det i Somalia finns ett socialt tryck på mödrar att låta omskära sina döttrar. Inte riktigt samma sak, självfallet, men nog är det jämförbart alltid.att jämföra med frivillig piercing eller att gå i högklackat är ungefär som att jämföra proffsboxning med att spöa på ungen med livremmen.
Syftet med infibulation var från början, tror man, att skydda herdeflickor från våldtäkt. Syftet med mildare former är i första hand en slags vuxenrit. Sedan kan man självfallet tolka det som ett försök att kontrollera den kvinnliga sexualiteten; det är inte en långsökt tolkning, men den är inte heller faktum, vilket du påstår rakt av. Har du några belägg för det?SYFTET med ingreppet är dessutom att kontrollera den kvinnliga sexualiteten... minimera det positiva med sex för flickorna. Så de inte knullar runt.
Why the hell not?...är ingen större vän av manlig omskärelse heller, men det är inte i närheten som övergrepp betraktat...
Globalt sett är det ovanligt. Det må vara vanligt i Somalia, men Somalia är knappast helt representativt för det väldiga bälte i Afrika där kvinnlig omskärelse förekommer. Sedan har jag, återigen, aldrig försvarat infibulation. Du verkar väldigt förtjust i att tolka det som att jag gjort det, dock.men det är ju faktiskt inte alls ovanligt att rubb och stubb skärs bort från flickorna och att de sys igen (speciellt när det gäller flickor från delar av sudan-somalia-kenya), så kallad faraonsk omskärelse... Runt 75% av kvinnorna i Somalia är omskurna enligt den värsta metoden
Det gjorde folk frivilligt i Qingimperiet eftersom det lätt kunde leda till en karriär vid hovet. Sorgligt men sant.Som att kapa av kuken och få ett litet hål att kissa ur sen.
Jag har svårt att ta till mig unkna fördomar mot andra kulturer. Det är det jag vänder mig emot, att folk har en enormt onyanserad bild av kvinnlig omskärelse. Och det är en helt annan sak.Varför har ni så svårt att ta till er rapporter om kvinnoförtryck?
Man bekämpar saker väldigt mycket bättre om man förstår mekanismerna bakom dem. Att blunda för dessa mekanismer på grund av ren och skär ignorans, är fortfarande bara inskränkt.Och det här är inget att "förstå", det är ett otyg som ska bekämpas, som andra otrevliga saker, som traffiking. Det är ingen "unken fördom" att miljontals kvinnor förtrycks å det grövsta, utan ett faktum.
Det råder en storm av protester mot kvinnlig omskärelse, tycker jag nog. Såpass många, att man blundrar för realiteten och kallar fenomenet för 'kvinnlig könsstympning' rakt av, utan att ens försöka skaffa sig en nyanserad bild. Jag tycker fortfarande att det är ett problem.Om män förtryckts på samma sätt skulle det blivit en storm av protester och sanktioner i stil med den mot sydafrika.
Jag har inte sagt att det är en marginell företeelse, du missförstår mig, avsiktligt eller oavsiktligt. Låt mig illustrera med ett exempel. Du citerar:Faraonsk omskärelse är förvisso ovanligt globalt, men dock vanlig bland miljontals människor. Och inte en marginell företeelse i Afrika totalt heller som du vill påskina.
Detta är säkerligen korrekta siffror. Men wikipedia nämner ingenting om vilken sorts omskärelser detta handlar om. I en förkrossande majoritet av fallen, rör det sig om att klitoris prickas med en nål, att ett litet snitt görs i klitoriskappan, eller att klitoriskappan skärs bort. I merparten av återstoden av fallen, rör det sig om att en del av klitoris skärs bort. De fall där hela klitoris skärs bort, eller där fullständig faraonisk omskärelse utförs, är fortfarande oerhört få i jämförelse, och mycket starkt lokaliserade till Afrikas horn. Därför har jag problem med att folk direkt översätter begreppet 'kvinnlig omskärelse' till 'kvinnlig könsstympning'; inte konstigt då, liksom, att man förfasar sig över siffror som dessa. Man missar helt att de överlägset vanligaste formerna av kvinnlig omskärelse knappast är värre än manlig, som massor av människor i västvärlden utför på mina småpojkar utan många att protester höjs. Man spelar på folks föreställning om kvinnlig omskärelse som detsamma som infibulation, och publicerar därefter siffror som väldigt många människor kommer att tolka som att infibulation är ett vida spritt, globalt fenomen. Det är det inte, och det är en missuppfattning som måste åtgärdas innan en nyanserad debatt om kvinnlig omskärelse kan föras. Sug vidare på den här formuleringen:"Kvinnlig omskärelse förekommer
* i flera afrikanska länder (minst 28)
* bland muslimer i Indonesien, Indien, Sri Lanka och Malaysia
* i Egypten, Oman, Yemen och Förenade Arabemiraten och kanske även på andra ställen i Mellanöstern.
Jag menar, herregud. Könsstympning? Att göra ett snitt i klitoriskappan? Det där är mer eller mindre ren lögn, oavsett vilken begreppsdefinition man använder. Jämför det med att skära bort hela förhuden på pojkar som inte fyllt ett år...det drabbar nog liiite fler än 2 miljoner varje år.UNICEF anger att könsstympning förekommer i ett 40-tal länder och att det drabbar 2 miljoner flickor varje år."
Vi tycker det. Eller ja, du tycker det. Egyptierna och Somalierna tycker det nödvändigtvis inte. Således är det inte fakta; det är blott ett uttryck för din syn på världen. Det finns ingen obestridlig moralisk auktoritet. Om vi vill påverka dessa kulturer att sluta med kvinnlig omskärelse, är utpressning, bojkotter och förbud helt fel väg att gå. Det är imperialistens, eurocentristens, och moralfascistens väg, och den har vi västerlänningar vandrat alltför länge.Skär man av klittan av en flicka ÄR det barnmisshandel. OCH det sätts i system. Fakta kallas sånt för! Och de flesta ÄR överens om att det handlar om mån slags kontrollgrej.
Så judeutrotningen under andra världskriget var i själva verket en oantastlig företeelse, det är bara vår syn på världen som får oss att tycka annorlunda?Vi tycker det. Eller ja, du tycker det. Egyptierna och Somalierna tycker det nödvändigtvis inte. Således är det inte fakta; det är blott ett uttryck för din syn på världen. Det finns ingen obestridlig moralisk auktoritet.
Fast diskussionen gällde i Sverige...Faraonsk omskärelse är förvisso ovanligt globalt, men dock vanlig bland miljontals människor.
Och i vissa judiska sekter.Men det förekommer i alla typer av samhällen oavsett om de är kristna, muslimska eller animistiska.
Faktafel.Denna typ av stympning kallas infibulation eller faraonisk omskärelse. I samband med förlossning måste denna söm sprättas upp och efter att barnet fötts sys ihop igen.
Hur kan du tolka "Ingen obestridlig moralisk auktoritet" som "oantastlig". Det säger ju uttryckligen att allt kan bestridas. Att inget står över ifrågasättande är ett hälsotecken i samhället."Vi tycker det. Eller ja, du tycker det. Egyptierna och Somalierna tycker det nödvändigtvis inte. Således är det inte fakta; det är blott ett uttryck för din syn på världen. Det finns ingen obestridlig moralisk auktoritet. "
Så judeutrotningen under andra världskriget var i själva verket en oantastlig företeelse, det är bara vår syn på världen som får oss att tycka annorlunda?
Det gör det samma om han personligen försvarat det eller inte. Jag ville bara peka på vilka skruvade konstruktioner som kan uppstå om man menar att allt är relativt personliga/kulturella perspektiv, och det inte finns "någon obestridlig moralisk auktoritet". Om vi vandrar alltför långt in i den politiskt korrekta dimman resulterar endast ambivalens, och den värdegrund som ett samhälle (trots allt) vilar på blir då skit och inget värd. Nånstans måste man väl ändå dra en linje? Eller ska vi möta åsikter som "alla negrer bör hängas från träd, skjutas och pissas på", med en stilla nick och ett välmenande "ja... så kan man tycka... det ingår ju i din kultur att känna så..."? Bevare mig väl.Fast Ymir har ju inte försvarat någon form av könsstympning, utan påpekat att könsstympning kommer i varierad form; och att den totala avsaknaden av nyans kan ha en negativ effekt för problemlösningen.
Vilket var precis samma anledning som fördes fram när manlig könsstympning populariserades i USA. Varför är de inte måltavla för samma propagandabombardemang? Är det skillnad på folk och folk? Dessutom så undergräver USA arbetet mot könstympning genom att inte bara tillåta det, utan också öppet bedriva det i en enorm omfattning. Har kan de tala övertygande med folk i andra länder med den bakgrunden?I många samhällen anses minskningen av kvinnans sexlust som ett viktigt skäl till könsstympning
Jag överdrev och vinklade för att få fram en poäng... något jag väl inte är ensam om i den här diskussionen.Hur kan du tolka "Ingen obestridlig moralisk auktoritet" som "oantastlig".
Oj, nu blir det ytterligare ett sidospår... vi kanske inte ens ska börja. Men frågan som dök upp i mitt huvud när jag läste detta var: På vilket sätt har ifrågasättandet av förintelsen stärkt vikten av den? Har vi inte istället fått en allt större grupp människor som vägrar erkänna att den alls ägt rum?Jag säger inte att förintelsen var fejkad, men låt oss fundera lite över hur lätt det hade varit att fejka sådant om man inte fick ifrågasätta det. Att inte få ifrågasättas urholkar vikten av händelsen, det stärker inte den.
Japp, men vi har också fått tydliga bevis som gör att de som har någotsånär sunt förnuft litar på att den hände. Den har prövats, och det ger trovärdighet.Men frågan som dök upp i mitt huvud när jag läste detta var: På vilket sätt har ifrågasättandet av förintelsen stärkt vikten av den? Har vi inte istället fått en allt större grupp människor som vägrar erkänna att den alls ägt rum?