Re: En sak till
Övergrepp mot barn SKALL omedelbart anmälas av ansvarig läkare/personal inom vård, omsorg, skola polis mm enlig SoL 14:1*
(detta gäller även gemene man, dock inte skall utan ett bör)
Socailtjänsten kan då kliva in enligt LvU och tvångsomhänderta barnet och det kan säkert då bli en fråga om polisanmälan. Då gäller följande om brotter är grovt eller har en allvarlig karaktär.
En Särskild företrädare för barn SKALL utses och kliva in, i synnerhet om man misstänker en eller flera vårdnashavare som förövare. Vårdnadshavaren berövas då sina rättigheter enligt föräldrabalken och de förs över till den särskilda företrädaren kan man förenklat säga.
Denna företrädare kommer med stor (läs 100%) sannolikhet ge polisen tillgång till alla medicinska journaler samt att en undersökning av en rättsläkare kommer att genomföras för att få fram ett s.k rättsintyg som skall begäras av ansvarig polismyndighet för i aktuell utredning för vidare bevisning i rätten.
Om personen i fråga är vuxen eller att anse som det så gäller tystdnadsplikten om inte...
brottet som personen är utsatt för / har utsatt andra för har LÄGST 2 år i straffskalan eg: Mord, dråp, människorov, våldtäkt/grov våldtäkt, våldtäkt mot barn/grov våldtäkt mot barn, grovt rån, mordbrand/grov mordbrand (och en del allmänfarliga brott och högmålsbrott, men ni fattar) och därtill försök, stämpling, förberedelse och medhjälp till samtliga ovanstående brott.
Vållande till kroppskada/grov misshandel (stympning) fäller alltså inte tystnadsplikten om man inte anser att det är fråga om människorov**, dvs mot någons (offrets) vilja fört bort i syfte uppsåtligen att skada liv eller hälsa (stympa).
För övrigt så håller jag med om att det är en manlig kontrollmetod i stora drag men att det naturligtvis finns vissa initieringsriter och dyl MEN det rättfärdigar inte att människor skall berövas sina val att säga nej till en sådan åtgärd och det bör inte utföras överhuvudtaget på barn, pojkar som flickor.
----------------------------------------------
<font size="1">* Socialtjänstlagen 14 kap. Anmälan om missförhållanden
1 § Var och en som får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd bör anmäla detta till nämnden. Myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom samt andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten och kriminalvården är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd.. Detta gäller även dem som är anställda hos sådana myndigheter. Sådan anmälningsskyldighet gäller också dem som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som berör barn och unga eller annan yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område. För familjerådgivning gäller i stället vad som sägs i tredje stycket.
De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.
Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i andra stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av skydd.
Om anmälan från Barnombudsmannen gäller bestämmelserna i 7 § lagen (1993:335) om Barnombudsman. Lag (2003:407).
------------------------------------------------
** Brottsbalken 4 kap. Om brott mot frihet och frid
1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år. Lag (1998:393).</font size>