Re: Kvinnlig könsstympning?
Sen undrar jag hur "FÅ" antalet faraonska ingrepp måste vara för att det ska vara ett problem?
En.
Jag undrar dock hur många de ska behöva bli innan man kastar förnuftet överbord och ger sig ut på korståg istället för att faktiskt försöka uppnå effekt genom metoder anpassade för problemet.
Vad är det för konstigt med det? En hälsokontroll är en hälsokontroll.
Men det är ju inte hälsokontroll som förordas. En hälsokontroll gör man för att upptäcka sjukdomar och sånt. Det är en potentiell brottsplatsundersökning. Man gör det för att utröna om ett brott har begåtts, och i så fall säkra bevis (vilket antagligen leder till ytterligare kränkningar, tex i form av foton som sedan hamnar i en redan traumatisk rättegång (hur kul är det att sitta i en rättsal när närgångna bilder av ens könsdelar skickas runt och detaljgranskas?), och därigenom blir offentliga handlingar och tillgängliga för vem som helst).
Anledningen till att jag reagerar mot en sådan behandling är en historia jag fått berättad för mig om en bekant till en god vän som blivit våldtagen (och rätt våldsamt våldtagen, även för att vara en våldtäkt). Polisen tog henne till läkare för undersökning, vilket var helt i sin ordning. Hon ville ha en kvinnlig läkare, vilket jag tycker är ett helt rimligt krav under omständigheterna. Istället för att väcka en kvinnlig läkare så kallas hon hysterisk och hålls kämpande fast av två poliser och en manlig sköterska medan den ingående undersökningen (med foton och allt) genomförs mot hennes uttalade vilja. Sådant sätter spår som kan vara lika illa som övergreppet i sig. Att bli våldtagen av en skum kriminell figur är en sak, men när själva systemet som ska hjälpa och skydda mot sådant gör det så rycks mattan undan totalt under fötterna. Sådant får bara inte hända. Jag önskar att jag hade namn och foto på de som låg bakom den "undersökningen", då skulle de vara publicerade över halva internet idag.
Detta gjorde en traumatisk upplevelse mycket värre för henne, och hennes anmälningar mot förövarna viftades bort som hysteri och undergrävde även hennes trovärdighet i rättegången mot våldtäktsmannen.
När det kommer ett ansikte och en konkret historia på ett förlopp så blir det påtagligare, och vi kan se tydligare hur det kommer att inverka på offren.
..och jag blir som sagt lite upprörd att bli beskylld för moralpanik
Låt mig klargöra varför jag gett lite mothugg mot en onyanserad bild av fenomenet. Det är inte på något sätt för att försvara det. Det är två anledningar:
1. Jag tror att den motverkar en effektiv lösning på problemet.
2. En sådan onyanserad bild är väldigt effektivt bränsle för rasistiska krafter. Jag tycker inte att vi ska hjälpa dem genom att låta verkligheten representeras av värsta fallet.
när jag var runt 10 år så kollades pung och penis på ALLA POJKAR i Sverige hos skolläkaren
En sådan undersökning är inte på långa vägar lika påträngande. Man står upp, läkaren kollar som hastigast att det är ungefär lagom många av alla bitar. En snorre, två kulor, klart. En gyn-undersökning innebär att man ligger på rygg med benen in vädret medan en främling rotar runt i underlivet. Heck, det finns många killar som inte ens skulle känna sig trygga i den positionen om det var deras flickvän/fru som rotade runt där (nej, jag tror inte vi behöver en poll för det).
Min fru sa "vad är det att diskutera, de ska låta flickorna vara och ge fan att skära helt enkelt!"...
Fast det är vad man vill uppnå, inte hur. Hur är den intressanta frågan, vad råder det egentligen ingen större debatt om. När det gäller hur så funkar sällan enkla lösningar, och korstågslösningar funkar nästan aldrig.
Man kan inte jobba mot de som är kulturellt betingade för att göra sådant, man måste jobba med dem för att få till stånd en förändring.
Pirsig skrev:
"But to tear down a factory or to revolt against a government or to avoid repairs of a motorcycle because it is a system is to attack effects rather than causes; and as long as the attack is upon effects only, no change is possible. The true system, the real system, is our present construction of systematic thought itself, rationality itself. And if a factory is torn down but the rationality which produced it is left standing, then that rationality will simply produce another factory. If a revolution destroys a systematic government, but the systematic patterns of thought that produced that government are left intact, then those patterns will repeat themselves in the succeeding government..."
Detsamma gäller här. Om man inte ändrar tankemönstren så kommer könsstympningen tillbaka igen i någon annan form (tex så kallade hedersmord).