Jag gillar helst när det är bara poängsystem, och jag menar verkligen BARA poängsystem. Jag ogillar Chronopia där rollpersonerna köps med poängsystem medan spelledarpersoner både kan vara gräsmiffo och überkrabba i jämförelse med vad man kan själv kan skapa. Om de nu är uppenbart slumpade så borde ju rollpersonerna också få vara slumpade.
Hej! Jag satt och försökte förstå vad du tänkte här och hur du menade.
Det är så lätt att hoppa på nån och säga
"vafan det där suger ju"
Så jag tänkte istället försöka förstå dig, men här kommer mina begränsningar in, för jag tror nämligen att jag kan ha missförstått dig.
Såhär funderade jag.
Du säger här att om man ska ha poängsystem så ska man bara ha poängsystem, även för SLPs, här lutade jag mig tillbaka och försökte förstå vad du menade med det, ja kanske inte bara menade, mer varför.
Du antydde i en senare post (jag klarar inte av att citera 2 postar i ett inlägg) att bonden visst skulle kunna vara en duktig bonde och kanske skomakaren en duktig skomakare.
Här blir jag lite förvirrad, för å ena sidan slår du ett slag för att man ska kunna vara duktig på sitt värv oavsett om det inbegriper spö av styggingar, inbrott, lönmord eller att odla gyllene majs som får snålvattnet att rinna.
Men tänker jag, det har väl inget att göra med om man slår fram bönderna eller om de får köpa sina värden.
De kan ju finnas kompetenta bönder och lata slöfockar som inte duger mycket till, på samma sätt som det finns kompetenta lönnmördare och slarvrar som fegar ur och håller sig på krogen istället för att vara ute och göra nytta.
Alltså, jag tror på bra och dåliga bönder, bra och dåliga skomakare, samt bra och dåliga lönnmördare, i världen.
Sen kan man bestämma att man inom spelgruppen ska vara "lika bra" dvs få lika många färglada prickar att sätta ut på sina förmågor, utan att för den skull hela världen behöver anpassa sig och låta alla bönder bli lika bra bönder, eller lika kompetenta på nått annat.
Bombu funderar