Nekromanti Eon 4.0

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Legion skrev i någon tråd häromdagen att de börjat på Eon 4. Själv blev jag både glad och trött. Det var inte länge sedan Eon 3 kom, och om man ska ge ut lika mycket regelböcker som andra böcker så vete 17 vad jag tycker. Å andra sidan så är jag inte så nöjd med Eon som det är nu.

Så jag tänkte kolla vad ni vill ha för ändringar i regelsystemet? Världen har man ju diskuterat rätt mycket på sistone.

Det första jag tänker på är all slump. Men jag vet inte om jag vågar ta upp det då Eon har en väldigt slumpad karaktärsskapning. Men det vore kanske möjligt med ett alternativ?

Det finns många Huvudtabellsslag som jag ogillar starkt. De kan hända att jag är inlåst i min grupps aningen "speliga" stil, och att ni andra inte blir trötta när ni får egenskaper såsom "Barnasinne". Dessutom tycker jag att alla egenskaper som "Intelligent: +2 i Psy" och "Uppmärksam: +2 i Syn och Hör" suger. Det är väl för att när jag är på attributframslagningen så vill jag ordna mina attribut, och när jag slår fram egenskaper vill jag ha roliga egenskaper eller händelser, inte + i attribut.

Förmögenhetstabellen. Usch. Alla slag under 60 tycker jag inte är värda att kallas en förmögenhet. När man väl får en förmögenhet tycker jag att den bör vara större än yrkespengarna man får.

Yrken. Hela konceptet med yrke gillar jag inte så värst. Det hela blir också mycket värre när magnituder, stridskonster och annat bestäms med hjälp utav yrket. Helt enkelt, om jag är en hantverkare så är det mycket svårt för mig att få ha en liten magi (om jag inte ber snällt inför SL), likaså om jag kör en nekromantiker, så är det mycket svårt för mig att få en stridskonst, även om jag bara vill ha en liten enkel.

Å andra sidan om jag spelar krigarmagiker så får man det bästa av två världar. Mitt förslag är helt enkelt att man får betala något för att få köpa stridskonster eller magier, tex. ett huvudtabellsslag. Sedan får man köpa dem för enheter (man får göra om magnituder till enheter på något vis).

Något som jag tycker funkar smidigt i Eon är tärningsrullandet för färdigheter. Det är tydliga nivåer, Mycket Lätt, Lätt, Normal, Svår osv... Och för SL är det då inte allt för svårt att säga hur många tärningar det är för spelaren att rulla. Dessvärre så gör detta att det blir stora skillnader mellan nivåerna. Är det någon som kört med Ob3T6+2 emot en färdighet tex. Funkar det?

Magi. Det finns på tok för många aspekter som är oanvändbara och tråkiga. Jag tycker man tex ska slå ihop Seleno, Helio och Astrotropi. Eller Termo och Pyro. Att effekter byter aspekt också, för att ta ett dåligt exempel Lindra Smärta tycker jag borde tillhöra Psykotropi, då man orsakar smärta med Psyko.

All skada +Ob1T6.

Tja. det blev en del. Men skriv gärna vad du vill ändra. Eller absolut ha kvar :gremtongue:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Helt enkelt, om jag är en hantverkare så är det mycket svårt för mig att få ha en liten magi (om jag inte ber snällt inför SL), likaså om jag kör en nekromantiker, så är det mycket svårt för mig att få en stridskonst, även om jag bara vill ha en liten enkel."

Tja, både magi och stridskonster är ganska extrema grejer - åtminstone magi - och deras ovanlighet tycker jag är helt berättigade. Vill man inte spela realistiskt/grisodlaraktigt så är det ju också hur lätt som helst att modda.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag skulle vilja ha kvar bakgrundstabellerna, men skrota allt tråkigt som de exempel Fryksdal nämner. Föremål är också en bakgrundstabell som är heltråkig, samma sak med familjen bor i ett flerfamijehus och annat ointressant.
Gör skillnad på samhällsklasser, så att inte tiggaren har kungen som ett påhäng.

Sen vill jag faktiskt se att raserna balanseras, alver, dvärgar och barbarer är för bra just nu. Om man ska ha kvar yrken så gör det i stil med karriärer i Neotech och framgångsslagen ska inte ha så stor betydelse. Kanske kan de med misslyckad karriär få mer fria poäng.

Vapen måste bli dödligare, dolkar är nästan värdelösa nu. Balansera upp alla vapen också så inte vissa alternativ är helt obegripliga att nån kan tänkas använda.

Färdigheterna måste fixas till också så inte alla köper 15 i det väsentliga och sen aldrig höjer. Det känns som om karaktärerna är klara och inte har nåt speltekniskt att uppnå när man börjar spela, de har redan 15 i färdigheter och vapen och rustning för 10000 silver (vilket också behöver fixas förstås).
Slå ihop färdigheterna till mer generella färdigheter och se till att det finns regelunderlag för att använda alla.

Religion måste fixas eller skrotas. Ritualerna är rent skräp.

Magi kan nog behöva fixas och förenklas, jag vet inte så noga hur.

Viktigast av allt: skrota obtärningarna.

Det finns säkert 1000 saker till att ändra men det här var det första som slog mig.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Sen vill jag faktiskt se att raserna balanseras, alver, dvärgar och barbarer är för bra just nu."

Förvisso så tycker jag på ett sätt att det är bra att "raserna" är obalanserade eftersom att balans är orimligt. "Survival of the fittest" och sånt shit, du vet.
Å andra sidan så tycker jag inte om att specifika folkslag har olika stats och bonusar - där ser jag hellre att alla mänskliga folkslag får samma modifikationer, alla alviska stammar får samma etc etc. Undantaget är längd- och viktmodifikationer och specifika saker som léarams och henéas riktning av hörsel etc.

"Kanske kan de med misslyckad karriär få mer fria poäng."

Det där har jag också tänkt på, det är ju helt orimligt att en person med misslyckad yrkeskarriär blir "bestraffad" med färre fria poäng. I vår spelgrupp brukar vi köra med att antalet fria poäng är samma som för en framgångsrik karriär oavsett om man är normal eller misslyckad.

"Viktigast av allt: skrota obtärningarna."

Yeah, let's döda det lilla fragment av unikhet som Eon fortfarande har!
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Eon 4.0, en sak till

Alkemister (och nekromantiker) har det svårt. Jag gillar att göra alkemister som kan Bereda Magiskt Elixir. Problemet är dock att jag måste kunna magierna OCH processerna... Vilket gör att jag har svårt att lära mig många elixir.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Jag vill ha poängbaserad karaktärsgenerering, det vill säga att alla får en bunt poäng med vilka man sedan köper Grundegenskaper, Förmågor, samt Yrkesframgång.

Till Förmågor vill jag lägga till särskilda alternativ som låter karaktären skaffa sig Magi och/eller Stridskonster.

Nackdelar väljer man för att få fler poäng.

Utgångspunkten för ras är Människa (Vanar) - alla andra varianter (Cirefalier, Zhan, Dvärg, Alv, Missla, Sagitaur, Halvdemon) är sådant man köper med poäng från Förmågor/Bakgrundsoptioner.

/Dudde
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
HJK said:
[F]ramgångsslagen ska inte ha så stor betydelse. Kanske kan de med misslyckad karriär få mer fria poäng.
Har tidigare, även om jag inte riktigt följt det själv som SL, propagerat för att mindre lyckade karaktärer skal lfå poäng att lägga på "onödiga" färdigheter för att representera det de ägnat sig åt istället för sin karriär; supa, slåss, musik, berättarkonst etc, lite beroende på sammanhanget.
Vapen måste bli dödligare, dolkar är nästan värdelösa nu. Balansera upp alla vapen också så inte vissa alternativ är helt obegripliga att nån kan tänkas använda.
Någon hävdade för en tid sedan, vet inte om det var på här på eon-forumet, att fördelen med större vapen i första hand handlar om räckvidd och inte skadan i sig. Måhända skära ner spridningen i skada för olika vapen och ge ett större spann av SI mellan olika vapen.
Viktigast av allt: skrota obtärningarna.
De kan vara bökiga ibland, men det ökade utfallsrummet har definitivt sina poänger.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Det är väl inte bara GURPS som har ett poängsbaserat karaktärsskapande? WoD? M:UA?

Men tycker du att det blir för likt andra spel om man skulle ha poängbaserat?
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Njae. DnD har väl inte slumpmässig karaktärsgenerering? Man kan välja att slumpa fram, eller sätta ut attributen, och feats och förmågor väljer man själv...

Eller menade du att DnD var lika likt Eon som GURPS var? :gremtongue:
 

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Krille said:
Slumpbaserad karaktärsgenerering? Är inte det Dungeons&Dragons spelsystem? PÅ PRICKEN i stort sett?
-_-

Visst, jag kanske lät lite spydig när jag sade det, men det är väll inte vad jag sade som är det viktiga utan vad jag menade. Jag vet inte hur det är i WoD och M:UA, men i GURPS är det i alla fall nästan exakt så som han beskrev det. Man får ett antal poäng, och sedan används dessa till att modifiera ens Attribut, Färdigheter, Egenskaper, Ras, osv med dessa poäng. Sen finns det val som ger en Minuspoäng, dvs att man får poäng tillbaka. Vore det då inte bara enklare att införa EONs spelsystem i GURPS snarare än göra om systemet i EON?

Och måhända har slumpbaserad karaktärsgenerering använts förut i diverse spel, bl.a. Dungeons & Dragons som du påpekade, men det är fortfarande stora skillnader i de båda sätten att slumpa fram karaktärerna.
 

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Fryksdal said:
Det är väl inte bara GURPS som har ett poängsbaserat karaktärsskapande? WoD? M:UA?

Men tycker du att det blir för likt andra spel om man skulle ha poängbaserat?
WoD och M:UA har jag aldrig spelat något av dem, så det hade jag ingen aning om.

Och nej, jag ogillar inte idén för att det blir för likt andra rollspel, utan för att det inte passar det system som EON är uppbyggt kring. Visst, man hade kunnat göra så, men kan man inte då istället införa EONs setting i ett system som redan använder sig av Poängbaserad karaktärsskapande istället för att omvandla EONs? Det låter mycket lättare enligt mig...
 

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Fryksdal said:
Det första jag tänker på är all slump. Men jag vet inte om jag vågar ta upp det då Eon har en väldigt slumpad karaktärsskapning. Men det vore kanske möjligt med ett alternativ?
Finns det inte redan användbara alternativ? Mycket av det som slumpas fram kan man väll bara välja istället? Enklare än så kan det väll inte bli! ^_^

Fryksdal said:
Förmögenhetstabellen. Usch. Alla slag under 60 tycker jag inte är värda att kallas en förmögenhet. När man väl får en förmögenhet tycker jag att den bör vara större än yrkespengarna man får.
Njae... tycker snarare att Förmögenheter antingen bör läggas in på Föremålstabellen eller åtminstonde byta namn. "Förmögenhet" låter som någonting som är, som du säger, över startkapitalet, men det är ändå en grej som funkar tycker jag.

Fryksdal said:
Yrken. Hela konceptet med yrke gillar jag inte så värst. Det hela blir också mycket värre när magnituder, stridskonster och annat bestäms med hjälp utav yrket. Helt enkelt, om jag är en hantverkare så är det mycket svårt för mig att få ha en liten magi (om jag inte ber snällt inför SL), likaså om jag kör en nekromantiker, så är det mycket svårt för mig att få en stridskonst, även om jag bara vill ha en liten enkel.

Å andra sidan om jag spelar krigarmagiker så får man det bästa av två världar. Mitt förslag är helt enkelt att man får betala något för att få köpa stridskonster eller magier, tex. ett huvudtabellsslag. Sedan får man köpa dem för enheter (man får göra om magnituder till enheter på något vis).
Jag skulle vilja säga att det inte bestäms bara utav yrket, utan även genom vad man har för kontakter. Visst, Magi är svåråtkomligt, men så är det magiska systemet uppbyggt. Alla kan inte bli magiker om de inte känner eller känner till någon som är Magiker och som de lyckats övertala att undervisa dem. Likaså kan inte alla bli bra på att strida om de inte har rätt kontakter, som t.ex en Vapenmästare, eller att de gått i rätt stridsskola. Och visst kan man tillverka sina egna stridskonster utifrån scratch, men även det kräver enheter.

Men en punkt kan jag dock hålla med om. Man borde lägga till något som, genom att man t.ex får en magiker som kontakt eller mentor får kanske 1ObT6 magnituder att lägga på besvärjelser.

Själv brukar jag alltid slå fram mina kontakter innan jag väljer Valfria färdigheter, då jag utifrån dem kan bestämma vad som är rimligt/vettigt eller ej. Då borde man med SLs tillåtelse kunna ge sin karaktär magi eller stridskonster om man känner rätt kontakter.

Fryksdal said:
Magi. Det finns på tok för många aspekter som är oanvändbara och tråkiga. Jag tycker man tex ska slå ihop Seleno, Helio och Astrotropi. Eller Termo och Pyro. Att effekter byter aspekt också, för att ta ett dåligt exempel Lindra Smärta tycker jag borde tillhöra Psykotropi, då man orsakar smärta med Psyko.
Njae, där håller jag inte med. Seleno, Helio och Astrotropi bygger alla på olika sätt att Alstra, och kan användas till olika ting beroende på hur man använder dem. Det är bara att vara imaginativ och påhittig i hur man kommer på olika besvärjelser.

Och varför borde Lindra Smärta tillhöra Psykotropi? Smärta tillhör psykotropi då smärta är en framförallt psykisk effekt. Att sedan Lindra Smärta tillhör Biotropi är för att den helar kroppen, vilket kort och gott är en Biotropisk effekt.

Och nu, saker jag själv vill ändra... hmm... Som HJK sade: Samhällsklass restriktioner enligt rimlighetsprincip. T.ex: En karaktär är Luffare/Tiggare. Hur rimligt är det att han har ett högt värde i färdigheterna Etikett eller Heraldik? Eller att hans bästa vän är t.ex Markis eller liknande?

Också som HJK sade så kan man införa Karriärsprincipen från Neotech. Detta kan man ju isåfall även använda för att bygga ut Huvudnäringen med karriären Uppväxt, t.ex om ens föräldrar var Hantverkare så får man förrutom de färdigheter som finns i Uppväxt de färdigheter man får utav Hantverkare Huvudnäringen. Och sedan att man arbetar vidare inom ett eller annat yrke beroende på vad man känner för.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Inte för att jag saknar det. Tycker sådana system är tråkiga!
Men det borde inte var så svår att skapa ett alternativ system vid sidan om.
Lägg till en kolumn till på alla fördelar/nackdelar med en kostnad. Sedan är det bara att bestämma hur många poäng man får från början.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Ojoj vad lite jag håller med dig.
Låter som du vill göra om Eon med mer powergaming.
Jag vill raka mot satsen, mer jordnära och färre konstiga monster.

Tycker Eon lider lite av att de försöker ha med allt och passa in över allt.
Tycker det är bra med de mindre kraftiga fördelarna i tabellerna och restriktioner på magi och stridskonst. Men det behöv många för bättringar och ballanseringar.

Men däremot vill jag se en ny uppdatering av magibok som lyfter fram mystiken men fortfarande har nuvarande komplexitet med större flexibilitet. Jag skulle vilja blanda in attributen Vilja mer i magi reglerna för att se hur mycket magisk energi RP kan hålla i vissa situationer i stället för slag mot besvärjelse.
Vilka effekter/besvärjelser en RP kan välja från start tycker jag också borde styras av vilken magisk gruppering/skola RP kommer ifrån då de kan ha olika kunskaps nivåer inom olika aspekter.
Alkemi system borde göras om och innefatta mer icke magisk alkemi.
Min syn på hur Eon magi system borde se hut hämtar jag mycket från bökerna i serien ”Sagan om Drakens återkomst” (Wheel of Time) och ”Sagan om det magiska landet Deverry”,

Stridskonster tycker jag borde göras om till vanlig färdigeter med tekniker som specialiseringar med olka kostnader och kunskaps krav.
Dolkar och andra lätta vapen borde göras bättre. Deras snabbhet ska ha fler fördelar. Ett alternativ är att ge stora vapen mer minus i exempelvis trånga utrymmen.
Ett annat är att ge korta vapen mindre minus vid snabba attacker jämför med längre och tyngre vapen. Eon borde ha både vapenlängd och vapensnabbhet för alla vapen.



Jag tycker börd, egendom och rikedom ska bort från huvudtabellen.
Börd borde ersättas mot något slag för socialstatus-tabell så att alla RP får en plats i samhället från slav till adel. Vilket sedan ger plus/minus på Egendomtabellen och annat. Egendom funkar inte alls i Eon så som den är nu efter som inte alla inte får någonstans bo från början. Alla borde ha ett slag i för familjens egendom, om sedan RP är äldst i familjen så är den antagligen egendomen hans.
Låt sedan RP få extra slag på egendom eller rikedom tabellerna när de är veteraner, har framgångsrik karriär eller som i en effekt från ett slag på händelse tabellen.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Nja. Jag vill inte göra det till DnD alls. Men å andra sidan så vill jag kunna bestämma över min karaktär, hur den är och vad den kan och inte kan. Sedan så visst, en del (däribland jag ibland) kommer att använda det till att göra sina karaktärer bra. Å andra sidan så tycker jag att det blir för många orelevanta och rent av dåliga slag på Huvudtabellen. Säg att jag vill spela en nekromantiker som vill utforska dödens mysterier, öka sin livslängd och exprimentera. Om jag då får typ egenskapen Barnasinne, föremålet Tung Sköld, "Del i flerfamiljshus", "Bildad", "Armstyrka" "Kännare: Boskap, husdjur och riddjur" och "Bröllop" så kommer jag bli purken. Måhända att jag skulle kunna förklara dessa resultat, det är ju inte allt för otroligt att en nekromantiker är stark i armarna, är påläst, nygift och har skaffat sig en liten lägenhet i en stad där han kan övernatta. Men jag vill inte! Min karaktär ska inte gilla kvinnor, han ska inte äga en Tung Sköld och han ska inte funka bra ihop med barn och Misslor.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Det mesta av det ni egentligen efterfrågar går ju att ha i eon, bara man frågar SL... det finns i eon 3 en liten ruta som beskriver hur man kan göra för att välja sin karaktär och hur denne ska se ut..

Det som är, imo, eons styrka, är just att man får slumpmässiga karaktärsbakgrunder. Det finns visserligen en del saker som totalsabbar karaktären (t.ex. då min svårt nersupne pirat som är känd för att vara omöjlig att dricka under bordet får "tål ej alkohol"), men då är det ju bara att slå om!

Det som borde göras om ifrån scratch är:
Förmögenhetstabellen: Minimum borde vara Ob3T6 x 50 silver på 1-10 och sedan uppåt till det max som finns i Eon 3.

Föremålstabellen: Fler möjligheter och mod. beroende på börd, så du kan få något riktigt intressant om du är högadlig t.ex.. Jag har fortfarande planer för en karaktär som har "talande loppor" på kroppen.

Fler förmågor på de olika sakerna... men ta inte bort attribut modifikationerna, för de kan verkligen göra en karaktär riktigt intressant...

Vapen kontra rustningar: i nuläget är det rätt mobbat (imo) hur det är mellan skada och rustningar... Ett kraggsvärd må vara ett stort tvåhandssvärd, men det är fortfarande ett tvåhandssvärd! är det befogat att man gör då ytterligare +Ob1T6 i skada? Speciellt med rustningar som de är...?

Något mer de borde ändra är att göra så att lättlärda färdigheter bara kostar 1 enhet per steg över 10 och att svårlärda kostar 4 per enhet över 10.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Jag tycker det är kul när allt inte blir helt perfekt och genmanipulerat även om det kan gå lite väl knas ibland i Eon. Man tappar lätt kontrollen helt över sin RP under skapandet och man får saker som inte alls passar ihop med vad man försöker tänkt, (Ännu värre är det i Neotech2). Men det gäller att ha en flexibel spelledare där man kan slå om lite lagom mycket om det är helt uppåt väggarna. Jag låter alla mina spelare slå ett extra slag på varje tabell och sedan välja bort ett av alternativen. Ex: Har de två slag på fysiska egenskaper så får de slå tre och välja bort ett av dem.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,784
Location
Maastricht
Det finns många Huvudtabellsslag som jag ogillar starkt. De kan hända att jag är inlåst i min grupps aningen "speliga" stil, och att ni andra inte blir trötta när ni får egenskaper såsom "Barnasinne". Dessutom tycker jag att alla egenskaper som "Intelligent: +2 i Psy" och "Uppmärksam: +2 i Syn och Hör" suger. Det är väl för att när jag är på attributframslagningen så vill jag ordna mina attribut, och när jag slår fram egenskaper vill jag ha roliga egenskaper eller händelser, inte + i attribut.
Men om du inte gillar att slumpa, slumpa då inte. Man behöver inte följa ett regelsystem slaviskt.
Vill både du och din spelgrupp göra på ett annat sätt, vad hindrar er ?
 
Top