Legion skrev i någon tråd häromdagen att de börjat på Eon 4. Själv blev jag både glad och trött. Det var inte länge sedan Eon 3 kom, och om man ska ge ut lika mycket regelböcker som andra böcker så vete 17 vad jag tycker. Å andra sidan så är jag inte så nöjd med Eon som det är nu.
Så jag tänkte kolla vad ni vill ha för ändringar i regelsystemet? Världen har man ju diskuterat rätt mycket på sistone.
Det första jag tänker på är all slump. Men jag vet inte om jag vågar ta upp det då Eon har en väldigt slumpad karaktärsskapning. Men det vore kanske möjligt med ett alternativ?
Det finns många Huvudtabellsslag som jag ogillar starkt. De kan hända att jag är inlåst i min grupps aningen "speliga" stil, och att ni andra inte blir trötta när ni får egenskaper såsom "Barnasinne". Dessutom tycker jag att alla egenskaper som "Intelligent: +2 i Psy" och "Uppmärksam: +2 i Syn och Hör" suger. Det är väl för att när jag är på attributframslagningen så vill jag ordna mina attribut, och när jag slår fram egenskaper vill jag ha roliga egenskaper eller händelser, inte + i attribut.
Förmögenhetstabellen. Usch. Alla slag under 60 tycker jag inte är värda att kallas en förmögenhet. När man väl får en förmögenhet tycker jag att den bör vara större än yrkespengarna man får.
Yrken. Hela konceptet med yrke gillar jag inte så värst. Det hela blir också mycket värre när magnituder, stridskonster och annat bestäms med hjälp utav yrket. Helt enkelt, om jag är en hantverkare så är det mycket svårt för mig att få ha en liten magi (om jag inte ber snällt inför SL), likaså om jag kör en nekromantiker, så är det mycket svårt för mig att få en stridskonst, även om jag bara vill ha en liten enkel.
Å andra sidan om jag spelar krigarmagiker så får man det bästa av två världar. Mitt förslag är helt enkelt att man får betala något för att få köpa stridskonster eller magier, tex. ett huvudtabellsslag. Sedan får man köpa dem för enheter (man får göra om magnituder till enheter på något vis).
Något som jag tycker funkar smidigt i Eon är tärningsrullandet för färdigheter. Det är tydliga nivåer, Mycket Lätt, Lätt, Normal, Svår osv... Och för SL är det då inte allt för svårt att säga hur många tärningar det är för spelaren att rulla. Dessvärre så gör detta att det blir stora skillnader mellan nivåerna. Är det någon som kört med Ob3T6+2 emot en färdighet tex. Funkar det?
Magi. Det finns på tok för många aspekter som är oanvändbara och tråkiga. Jag tycker man tex ska slå ihop Seleno, Helio och Astrotropi. Eller Termo och Pyro. Att effekter byter aspekt också, för att ta ett dåligt exempel Lindra Smärta tycker jag borde tillhöra Psykotropi, då man orsakar smärta med Psyko.
All skada +Ob1T6.
Tja. det blev en del. Men skriv gärna vad du vill ändra. Eller absolut ha kvar
Så jag tänkte kolla vad ni vill ha för ändringar i regelsystemet? Världen har man ju diskuterat rätt mycket på sistone.
Det första jag tänker på är all slump. Men jag vet inte om jag vågar ta upp det då Eon har en väldigt slumpad karaktärsskapning. Men det vore kanske möjligt med ett alternativ?
Det finns många Huvudtabellsslag som jag ogillar starkt. De kan hända att jag är inlåst i min grupps aningen "speliga" stil, och att ni andra inte blir trötta när ni får egenskaper såsom "Barnasinne". Dessutom tycker jag att alla egenskaper som "Intelligent: +2 i Psy" och "Uppmärksam: +2 i Syn och Hör" suger. Det är väl för att när jag är på attributframslagningen så vill jag ordna mina attribut, och när jag slår fram egenskaper vill jag ha roliga egenskaper eller händelser, inte + i attribut.
Förmögenhetstabellen. Usch. Alla slag under 60 tycker jag inte är värda att kallas en förmögenhet. När man väl får en förmögenhet tycker jag att den bör vara större än yrkespengarna man får.
Yrken. Hela konceptet med yrke gillar jag inte så värst. Det hela blir också mycket värre när magnituder, stridskonster och annat bestäms med hjälp utav yrket. Helt enkelt, om jag är en hantverkare så är det mycket svårt för mig att få ha en liten magi (om jag inte ber snällt inför SL), likaså om jag kör en nekromantiker, så är det mycket svårt för mig att få en stridskonst, även om jag bara vill ha en liten enkel.
Å andra sidan om jag spelar krigarmagiker så får man det bästa av två världar. Mitt förslag är helt enkelt att man får betala något för att få köpa stridskonster eller magier, tex. ett huvudtabellsslag. Sedan får man köpa dem för enheter (man får göra om magnituder till enheter på något vis).
Något som jag tycker funkar smidigt i Eon är tärningsrullandet för färdigheter. Det är tydliga nivåer, Mycket Lätt, Lätt, Normal, Svår osv... Och för SL är det då inte allt för svårt att säga hur många tärningar det är för spelaren att rulla. Dessvärre så gör detta att det blir stora skillnader mellan nivåerna. Är det någon som kört med Ob3T6+2 emot en färdighet tex. Funkar det?
Magi. Det finns på tok för många aspekter som är oanvändbara och tråkiga. Jag tycker man tex ska slå ihop Seleno, Helio och Astrotropi. Eller Termo och Pyro. Att effekter byter aspekt också, för att ta ett dåligt exempel Lindra Smärta tycker jag borde tillhöra Psykotropi, då man orsakar smärta med Psyko.
All skada +Ob1T6.
Tja. det blev en del. Men skriv gärna vad du vill ändra. Eller absolut ha kvar