Rickard
Urverk speldesign
jag vill specifikt diskutera följande klipp där John Wick börjar sin videoblogg med att läsa upp en kommentar om att han är en rälsande spelledare. Som svar på detta så skapar han detta system där han tar en dungeon, som han tycker i sig är rälsad, och hittar på en mekanik där spelarna skapar en dungeon åt spelledaren.
På det sättet ... jag vet inte om han kom ur kurs, men på det sättet tyckte han att han motverkade rälsandet.
Men vänta nu. När han sätter sig och spelleder spelarna kreation så blir det ju ändå rälsande. Min definition av rälsande kan sägas vara följande: När spelledaren "tvingar" spelarna att gå från punkt A till punkt C via punkt B. Alltså när rollpersonerna måste gå A --> B --> C. (hur många punkter det finns är naturligtvis oviktigt)
Har ni någon annan definition? För enligt min definition så spelar det ingen roll vem som har skapat punkt A, B eller C, bara att spelledaren väljer vägen. Det blir inte mindre rälsat om spelarna skapar punkterna, om spelledaren skapar punkterna eller om någon annan spelskapare, via ett köpäventyr, skapar punkterna.
Rälsning är ingen scenariostruktur. Scenariostrukturer - hur man lägger upp scenariot - kan främja rälsning (som exempelvis en dungeon) - men rälsning i sig är en spelledarstil.
Det hade inte varit rälsning om spelarna valt att de ville gå till punkt C först, sedan A och slutligen B. Det hade varit rälsning om spelledaren valt att de skulle gå först till punkt C, sedan A och slutligen B. Enligt min definition, givetvis.
/Han gillar rälsning, om spelledaren kan hantera den tekniken, eftersom rälsning kan göras på många olika sätt
På det sättet ... jag vet inte om han kom ur kurs, men på det sättet tyckte han att han motverkade rälsandet.
Men vänta nu. När han sätter sig och spelleder spelarna kreation så blir det ju ändå rälsande. Min definition av rälsande kan sägas vara följande: När spelledaren "tvingar" spelarna att gå från punkt A till punkt C via punkt B. Alltså när rollpersonerna måste gå A --> B --> C. (hur många punkter det finns är naturligtvis oviktigt)
Har ni någon annan definition? För enligt min definition så spelar det ingen roll vem som har skapat punkt A, B eller C, bara att spelledaren väljer vägen. Det blir inte mindre rälsat om spelarna skapar punkterna, om spelledaren skapar punkterna eller om någon annan spelskapare, via ett köpäventyr, skapar punkterna.
Rälsning är ingen scenariostruktur. Scenariostrukturer - hur man lägger upp scenariot - kan främja rälsning (som exempelvis en dungeon) - men rälsning i sig är en spelledarstil.
Det hade inte varit rälsning om spelarna valt att de ville gå till punkt C först, sedan A och slutligen B. Det hade varit rälsning om spelledaren valt att de skulle gå först till punkt C, sedan A och slutligen B. Enligt min definition, givetvis.
/Han gillar rälsning, om spelledaren kan hantera den tekniken, eftersom rälsning kan göras på många olika sätt