Efter den långa världsbyggar- och presentationstråden tänkte jag nu starta en ny tråd, som jag hoppas kunna få ett lite annat fokus än den förra.
Mitt mål är ambitiöst: Jag vill skapa motsvarande The Big Model, fast där den modellen mest fokuserar på det regelmekaniska och liksom sopar undan världsbeskrivningar i ett hörn av teorin ingen bryr sig om, så vill jag här sätta just världen i fokus.
Min skiss innehåller i stort två huvudgrupperingar av agendor - dels en som ser världen som något primärt och dels de som ser världen som något sekundärt.
Exempel på primära:
1) "Det huvudsakliga för mig är att få utforska en sammanhållen, intressant, unik och spännande värld som är lika konsekvent som vår värld"
2) "Jag tycker om att läsa världsbeskrivningar som skönlitteratur och alldeles själv drömma mig bort till världarna mellan spelmötena, utan att nödvändigtvis tänka kring min rollperson och dess specifika omständigheter"
3) "Det är viktigt för mig att även om min rollperson aldrig kommer att röra sig utanför byn, så vet jag ändå att bortom byn finns en hel värld, som är konsekvent och vettig."
4) "Jag gillar när världen har en massa coola element, som apor eller zeppelinare. Jag vill att själva världen ska vara inspirerande och häftig i sig själv, för då får jag inspiration till rollpersoner, SLP:er och äventyr"
Exempel på sekundära:
5) "Världen är bara bakgrund, som kulisser. Det spelar egentligen ingen roll om min berättelse utspelar sig i rymden, i vilda western eller bland ninjas, det är ju ändå samma berättelse"
6) "Jag vill inte behöva sätta mig in i hur en värld fungerar, det är bättre att kunna komma igång snabbt"
Samtidigt så har vi en annan aspekt - komplettism där man helst vill ha en "kompett" värld, även med grejer rollpersonerna kanske aldrig kommer att komma i kontakt med (exempel 2, 3) och sedan minimalism där man helst ser att världen är så liten/begränsad som möjligt (exempel 5, 6).
1 och 4 säger egentligen inte så jättemycket om komplettism/minimalism, men 1 kanske har en dragning åt komplettismen, medan 2 kanske mer har en dragning åt minimalism. Tror jag.
Vad jag vill ha från er
Först och främst vill jag veta om ovanstående uppställning säger er något - är det begripligt, för begränsat, behövs fler exempel (vilka?), hur skulle ni själva placera/definiera er? Kan ni förklara er egen inställning till spelvärldar (inte samma sak som den nedskrivna spelvärldsbeskrivningen) i liknande korta termer?
Jag kommer att gå vidare senare med teorier kring världsbeskrivningar.
Tanken här är att kunna börja med att skapa lite "dimensioner" man kan använda för att klassificera och beskriva tänkande kring världar, för att senare kunna se samband mellan världsbeskrivning och tillfredsställelse av olika sorters behov i frågan.
Nå, nu hoppas jag att jag varit tillräckligt tydlig i min intention och i vad jag vill ha för slags svar... Allmänna kommenterar funkar givetvis också.
Mitt mål är ambitiöst: Jag vill skapa motsvarande The Big Model, fast där den modellen mest fokuserar på det regelmekaniska och liksom sopar undan världsbeskrivningar i ett hörn av teorin ingen bryr sig om, så vill jag här sätta just världen i fokus.
Min skiss innehåller i stort två huvudgrupperingar av agendor - dels en som ser världen som något primärt och dels de som ser världen som något sekundärt.
Exempel på primära:
1) "Det huvudsakliga för mig är att få utforska en sammanhållen, intressant, unik och spännande värld som är lika konsekvent som vår värld"
2) "Jag tycker om att läsa världsbeskrivningar som skönlitteratur och alldeles själv drömma mig bort till världarna mellan spelmötena, utan att nödvändigtvis tänka kring min rollperson och dess specifika omständigheter"
3) "Det är viktigt för mig att även om min rollperson aldrig kommer att röra sig utanför byn, så vet jag ändå att bortom byn finns en hel värld, som är konsekvent och vettig."
4) "Jag gillar när världen har en massa coola element, som apor eller zeppelinare. Jag vill att själva världen ska vara inspirerande och häftig i sig själv, för då får jag inspiration till rollpersoner, SLP:er och äventyr"
Exempel på sekundära:
5) "Världen är bara bakgrund, som kulisser. Det spelar egentligen ingen roll om min berättelse utspelar sig i rymden, i vilda western eller bland ninjas, det är ju ändå samma berättelse"
6) "Jag vill inte behöva sätta mig in i hur en värld fungerar, det är bättre att kunna komma igång snabbt"
Samtidigt så har vi en annan aspekt - komplettism där man helst vill ha en "kompett" värld, även med grejer rollpersonerna kanske aldrig kommer att komma i kontakt med (exempel 2, 3) och sedan minimalism där man helst ser att världen är så liten/begränsad som möjligt (exempel 5, 6).
1 och 4 säger egentligen inte så jättemycket om komplettism/minimalism, men 1 kanske har en dragning åt komplettismen, medan 2 kanske mer har en dragning åt minimalism. Tror jag.
Vad jag vill ha från er
Först och främst vill jag veta om ovanstående uppställning säger er något - är det begripligt, för begränsat, behövs fler exempel (vilka?), hur skulle ni själva placera/definiera er? Kan ni förklara er egen inställning till spelvärldar (inte samma sak som den nedskrivna spelvärldsbeskrivningen) i liknande korta termer?
Jag kommer att gå vidare senare med teorier kring världsbeskrivningar.
Tanken här är att kunna börja med att skapa lite "dimensioner" man kan använda för att klassificera och beskriva tänkande kring världar, för att senare kunna se samband mellan världsbeskrivning och tillfredsställelse av olika sorters behov i frågan.
Nå, nu hoppas jag att jag varit tillräckligt tydlig i min intention och i vad jag vill ha för slags svar... Allmänna kommenterar funkar givetvis också.