Hej alla nya och gamla bekantskaper!
*inväntar eventuella glada tillrop från de gamla bekantskaperna*
...
...
...
Nähä, inte det. Okej, vi fortsätter väl då:
Jag har ett minimalt regelsystem (regler är för det mesta i vägen) som jag nu vill utöka för att få en mer "realistiskt" känsla i systemet.
Vanligtvis när man sitter man ska skapa en rollperson i valfritt spel anser jag att man som spelare har alldeles för mycket makt. Eller för lite.
I vissa spel slumpas rollpersonen fram till 100%. Inte så kul att få en rollperson med Styrka 3 (tänkt Drakar och Demoner nu) när man helst vill spela en krigare. Typexempel på för lite makt. Alternativet där är att låta spelaren slå fram de värden som krävs men fördela dem valfritt i efterhand. Typexempel på för mycket makt.
Sen finns det diverse mellanvägar att gå, t.ex. att spelaren talar om vilken typ av rollperson han vill spela och spelledaren går spelaren till mötes (helt eller till viss del) och använder någon egenhändigt komponerad framslagningsmetod. Återigen för mycket makt åt spelaren (kanske).
Och sen har vi de klassiska poängsystemen där man får bygga sin rollperson helt efter eget huvud, direkt från grunden. Också där för mycket makt.
Så jag funderar nu på ett system där faktorer som normalt inte kan påverkas kommer att slumpas fram, men spelaren kommer att rollspela vissa bitar av sin uppväxt och därmed ha aktiva val, som kommer att ge spelaren en viss makt över hur hans rollperson ska bli. Nåt i stil med detta:
(Jag skriver nu utifrån ett klassiskt fantasy-perspektiv)
Rollpersonens födelsemiljö slumpas fram (vildmark, liten by, stor by, liten stad, stor stad, osv).
Rollpersonens sociala status slumpas fram (vilket till viss del baseras på uppväxtmiljön, till exempel är det nästintill omöjligt att vara adel om man föds i en liten by...men helt omöjligt är det inte).
Utseende slumpas naturligtvis fram, men utseendet kan förstås påverkas senare av diverse faktorer, det går ju till exempel att färga håret, men byta ögonfärg blir värre. Frisyren däremot är naturligtvis högst påverkningsbar.
Rollpersonen får ett slumpmässigt namn av sina "föräldrar" (vilket kan hittas på av spelledaren, någon av de andra spelarna *and there was much rejoicing*, eller kanske slumpas fram). Hur många av er där ute fick bestämma era egna namn? Hur många av er trivs med era namn? Nu kan man ju ändå byta namn och ännu enklare är det ju att byta namn i en påhittad rollspelsvärld. Vill spelaren sedan byta detta namn (högst troligt, men han kommer ju ändå att vara känd i sina hemtrakter som t.ex. "Torkel Borstbindare") så står det honom fritt att göra det.
Rollpersonens "grundegenskaper" (kalla det vad ni vill, men vi är väl alla mer eller mindre bekanta med Drakar och Demoner, härefter kallat DoD, in case of future refereringar) slumpas fram. Nej, inte de färdiga egenskaperna, men de man utvecklar under barndomstiden. Man har ju vissa förutsättningar för att bli t.ex. stark eller smidig, och dessa går i viss mån att påverka i ett senare skede, men under uppväxten är det mest lek och kanske visst arbete som formar en. Det är också troligt att rollpersonen får vissa färdigheter automatiskt, baserat på sin uppväxtmiljö (och uppväxtmiljön kan ju vara annorlunda än födelsemiljön, vilket också kan slumpas fram).
DÄREFTER kommer spelaren att få möjlighet att påverka den fortsatta utvecklingen av rollpersonens grundegenskaper och färdigheter.
På detta sätt får spelaren automatiskt en viss bakgrundshistoria "gratis" och det blir säkert lättare att bygga en trovärdig rollperson. Jag tror också att det blir lite mer intressant och roligt att skapa en rollperson på det här sättet.
Era tankar och åsikter kring denna idé? Jag har förstås full förståelse för att alla har olika tycke och smak kring hur karaktärsgenereringen bör vara men här finns alltså både slumpelement och självbestämmandeelement, vilket borde kunna tillfredsställa alla. Eller så blir alla totalt missnöjda, vad vet jag?
Jag vet i alla fall att i ett rollspel jag själv testade, där det fanns ett system som liknade detta, tyckte jag det var en väldigt annorlunda och rolig upplevelse.
*inväntar eventuella glada tillrop från de gamla bekantskaperna*
...
...
...
Nähä, inte det. Okej, vi fortsätter väl då:
Jag har ett minimalt regelsystem (regler är för det mesta i vägen) som jag nu vill utöka för att få en mer "realistiskt" känsla i systemet.
Vanligtvis när man sitter man ska skapa en rollperson i valfritt spel anser jag att man som spelare har alldeles för mycket makt. Eller för lite.
I vissa spel slumpas rollpersonen fram till 100%. Inte så kul att få en rollperson med Styrka 3 (tänkt Drakar och Demoner nu) när man helst vill spela en krigare. Typexempel på för lite makt. Alternativet där är att låta spelaren slå fram de värden som krävs men fördela dem valfritt i efterhand. Typexempel på för mycket makt.
Sen finns det diverse mellanvägar att gå, t.ex. att spelaren talar om vilken typ av rollperson han vill spela och spelledaren går spelaren till mötes (helt eller till viss del) och använder någon egenhändigt komponerad framslagningsmetod. Återigen för mycket makt åt spelaren (kanske).
Och sen har vi de klassiska poängsystemen där man får bygga sin rollperson helt efter eget huvud, direkt från grunden. Också där för mycket makt.
Så jag funderar nu på ett system där faktorer som normalt inte kan påverkas kommer att slumpas fram, men spelaren kommer att rollspela vissa bitar av sin uppväxt och därmed ha aktiva val, som kommer att ge spelaren en viss makt över hur hans rollperson ska bli. Nåt i stil med detta:
(Jag skriver nu utifrån ett klassiskt fantasy-perspektiv)
Rollpersonens födelsemiljö slumpas fram (vildmark, liten by, stor by, liten stad, stor stad, osv).
Rollpersonens sociala status slumpas fram (vilket till viss del baseras på uppväxtmiljön, till exempel är det nästintill omöjligt att vara adel om man föds i en liten by...men helt omöjligt är det inte).
Utseende slumpas naturligtvis fram, men utseendet kan förstås påverkas senare av diverse faktorer, det går ju till exempel att färga håret, men byta ögonfärg blir värre. Frisyren däremot är naturligtvis högst påverkningsbar.
Rollpersonen får ett slumpmässigt namn av sina "föräldrar" (vilket kan hittas på av spelledaren, någon av de andra spelarna *and there was much rejoicing*, eller kanske slumpas fram). Hur många av er där ute fick bestämma era egna namn? Hur många av er trivs med era namn? Nu kan man ju ändå byta namn och ännu enklare är det ju att byta namn i en påhittad rollspelsvärld. Vill spelaren sedan byta detta namn (högst troligt, men han kommer ju ändå att vara känd i sina hemtrakter som t.ex. "Torkel Borstbindare") så står det honom fritt att göra det.
Rollpersonens "grundegenskaper" (kalla det vad ni vill, men vi är väl alla mer eller mindre bekanta med Drakar och Demoner, härefter kallat DoD, in case of future refereringar) slumpas fram. Nej, inte de färdiga egenskaperna, men de man utvecklar under barndomstiden. Man har ju vissa förutsättningar för att bli t.ex. stark eller smidig, och dessa går i viss mån att påverka i ett senare skede, men under uppväxten är det mest lek och kanske visst arbete som formar en. Det är också troligt att rollpersonen får vissa färdigheter automatiskt, baserat på sin uppväxtmiljö (och uppväxtmiljön kan ju vara annorlunda än födelsemiljön, vilket också kan slumpas fram).
DÄREFTER kommer spelaren att få möjlighet att påverka den fortsatta utvecklingen av rollpersonens grundegenskaper och färdigheter.
På detta sätt får spelaren automatiskt en viss bakgrundshistoria "gratis" och det blir säkert lättare att bygga en trovärdig rollperson. Jag tror också att det blir lite mer intressant och roligt att skapa en rollperson på det här sättet.
Era tankar och åsikter kring denna idé? Jag har förstås full förståelse för att alla har olika tycke och smak kring hur karaktärsgenereringen bör vara men här finns alltså både slumpelement och självbestämmandeelement, vilket borde kunna tillfredsställa alla. Eller så blir alla totalt missnöjda, vad vet jag?
Jag vet i alla fall att i ett rollspel jag själv testade, där det fanns ett system som liknade detta, tyckte jag det var en väldigt annorlunda och rolig upplevelse.