solvebring
Superhero
Hur tusan funkar det här med konfliktbaserade rollspel? Mig veterligen har jag aldrig haft turen att lira något, och om jag läst något kan jag inte minnas mig.
Jag har lagt märke till hur många här på forumet är riktigt inne i den där med rollspel baserade på konflikter. Jag blir nyfiken på hur detta egentligen fungerar.
Vad krävs av ett rollspel för att klassas som detta?
Bygger inte de flesta scenarion i sin grund på någon typ av konflikt eller intrig?
Hur fungerar då ett sådant system?
Finns säkert åtskilliga, men nåt exempel är aldrig fel.
Är konflikt- och intrigrollspel samma sak?
Är det bara det att folk slänger onödigt mycket termer omkring sig kanske.
Har fått för mig att t.ex. spel som Vampire ska bygga på konfliktspelande, fast det går ju under storyteller?
Ja, ni förstår nog hur bortkommen jag är vad det gäller detta, och vad jag vill veta. Jag är relativt omöjlig när det gäller sådant i allmänhet. Tycker i ärlighetens namn att det finns så många begrepp och termer för olika rollspelsgenrer att man kan bli galen. Jag är dessutom riktigt dålig på att känna till dem och deras innebörd.
Jag har lagt märke till hur många här på forumet är riktigt inne i den där med rollspel baserade på konflikter. Jag blir nyfiken på hur detta egentligen fungerar.
Vad krävs av ett rollspel för att klassas som detta?
Bygger inte de flesta scenarion i sin grund på någon typ av konflikt eller intrig?
Hur fungerar då ett sådant system?
Finns säkert åtskilliga, men nåt exempel är aldrig fel.
Är konflikt- och intrigrollspel samma sak?
Är det bara det att folk slänger onödigt mycket termer omkring sig kanske.
Har fått för mig att t.ex. spel som Vampire ska bygga på konfliktspelande, fast det går ju under storyteller?
Ja, ni förstår nog hur bortkommen jag är vad det gäller detta, och vad jag vill veta. Jag är relativt omöjlig när det gäller sådant i allmänhet. Tycker i ärlighetens namn att det finns så många begrepp och termer för olika rollspelsgenrer att man kan bli galen. Jag är dessutom riktigt dålig på att känna till dem och deras innebörd.