Simon
Swashbuckler
Nu har jag förhandsbeställt Vincent Bakers (han som gjorde Dogs in the Vineyard, mm) nya efterkatastrofenspel Apocalypse World . Det verkar extremt fett, utifrån förhandstittarna. Mums!
Word (and no singer-songwriter tunes)!Arvidos said:VIIIIIIINST!
Trevligt att höra. Jag köpte alldeles nyss, och di däringa amrikanskerna har väl inte stigit upp och slagit på datorn än.Poppe said:Kan bara meddela att texten är lika fet som resten. Fick min pdf igåreftermiddag, mums!
Ja, som du säger så tycks det vara något ditåt som han ser det. Och som det låter på honom själv på forumet.Arvidos said:En sak som är spännande är att Vincent verkar tro så mycket på spelet själv. Han har ju haft alla sina tidigare grejer på lumpley.com, men nu har han ju reggat apocalypse-world.com och lagt upp ett forum där för apocalypse world och ett för alla andra spel. Är det här spelet där han till slut hittat sin form som designer?
Säger du detta utifrån din föreställning om hur spelet skulle vara? Eller utifrån en allmän åsikt om förberedelser och sådant för rollspel? Personligen känns det som de flesta av Vincents spel, förberedelser krävs, men de är inte många, inte speciellt omfattande och man har en tydlig guide för vad, varför och hur man skall göra.Verkar kräva mycket förberedelser och engagemang av både spelare och spelledare.
Får jag bara fråga, på vilket sätt skiljer sig det från Solar System egentligen (eller hur er grupp spelar SS)? Det är så jag spelar Burning Wheel. Så jag spelar Sorcerer. Så jag spelar In a Wicked Age. Visst, det finns skillnader beroende på hur regelsystemen är uppbyggda (som att förhandla stakes tex). Men att spelaren säger vad sin karaktär gör, säger och tänker och spelledaren säger resten, så spelar jag alla dessa spel och så skulle jag också spela Solar System om jag spelade det.Sorten är liksom varken indie eller trad, på nåt sätt, i alla fall är det inte ett sånt där förhandla-stakes-före-slaget-spel som the forge brukar spotta fram. Det ska spelas och spelledas på ett sätt som i alla fall jag associerar till old school eller trad-spel: spelarna säger vad deras rollpersoner säger, tänker och gör, spelledaren säger vad allt och alla runtomkring gör och hur det är.
Jag säger det utifrån någon form av genomsnitt från alla typer av rollspel jag har spelat eller läst. Intrycket är då att AW är mer förberedelsekrävande än genomsnittet. 1st Session worksheet exempelvis.Poppe said:Säger du detta utifrån din föreställning om hur spelet skulle vara? Eller utifrån en allmän åsikt om förberedelser och sådant för rollspel? Personligen känns det som de flesta av Vincents spel, förberedelser krävs, men de är inte många, inte speciellt omfattande och man har en tydlig guide för vad, varför och hur man skall göra.Verkar kräva mycket förberedelser och engagemang av både spelare och spelledare.
Intressant. Men då är väl det enda alternativet fullständig improvisation (av värld, plot etc)? Som SL av traditionella spel brukar jag alltid lägga ner mkt tid på förberedelser. Om dessa förberedelser kan formaliseras så vore jag tacksam. Formalisering är ju effektivisering, så till vida formlerna är bra. Eller?Den Upplyste Despoten said:Och numera har jag, om nu min personliga preferens är relevant, låg tolerans mot spel som kräver mycket formaliserade förberedelser - speciellt om jag är spelare. Jag har helt enkelt inte det livet längre som gör att detta känns kul. Jag vill hellre spela. =)
Eller att man använder ett regelsystem och en värld man är väldigt bekant med; dvs redan har gjort "förberedelsearbetet" till... "Fullständig" impro blir det ju inte riktigt om man redan har en massa av världen internaliserad.Svenne said:Intressant. Men då är väl det enda alternativet fullständig improvisation (av värld, plot etc)?
Jag brukar också förbereda massor, och skulle vara tacksam för spel som gav mig lämpliga verktyg just för det. Tyvärr hittar jag inga spel som hjälper mig förbereda den sortens grejer jag vill ha hjälp med att förbereda, så jag får skriva såna grejer själv =)Svenne said:Som SL av traditionella spel brukar jag alltid lägga ner mkt tid på förberedelser. Om dessa förberedelser kan formaliseras så vore jag tacksam. Formalisering är ju effektivisering, så till vida formlerna är bra. Eller?