Rising
Vila i frid
Laddad energi är en resurs som behålls och som kan användas till olika saker. En ready action kan bara användas till det den deklarerats, och om den sedan inte används så är den bortslösad. De tu är inte samma sak.Jag tycker att det där med att ladda upp energi är precis samma sak som en ready action. Man väntar med att göra något för att timea det bättre.
---
Sedan pratade vi om förflyttning och position i vrållådan, här kommer mitt svar:
Nyttan av att positionera sig rätt bestäms av vad du kan dra för nytta av positionen, vad du kan göra för dina allierade från positionen, vad du kan göra åt fienderna från positionen, och förstås dina möjligheter att påverka positionen.
För varje förmåga som påverkar positionen så ökar alltså vikten av position - medan andra typer av förmågor minskar vikten. Om det går att klara sig utmärkt utan att tänka så mycket på var man står så sänks ju vikten av förflyttning både för en själv, ens allierade och för fienderna.
Ingen påstår att positionering är oviktigt i varken WoW eller 3.X, men vi kan ju kolla hur spelen viktar den här typen av förmågor:
3.X Även om det finns buffare som kan hjälpa allierade sin omnejd, så är det mer sällsynt att de allierade kan hjälpa tillbaka på något sätt. Det finns dessutom gott om framgångsrika builds som skiter i förflyttningsspecifikationer, och även gott om vanliga monster som gör detsamma. Så även om det i enskilda fall kan vara jätteviktigt att man befinner sig inom precis rätt avstånd från en särskild allierad, eller att man står på precis rätt ställe för att kunna täcka alla fiender med ens cone of cold, så är det sällan så att förhållandet fungerar åt båda hållen, och dessutom finns det gott om tänkbara encounters där förflyttning och position kan vara helt oviktiga. Dessutom är förmågorna av sådant slag att det bara är ett fåtal avstånd och areor som är relevanta för var och en av de agerande. Typ Line of Sight för bågskytten, si och så många rutors radie för den som har en buffande utstrålning, Närstående för de som är phalanx fighters, Cones för drakar. Alltså är flexibiliteten ganska låg, och man behöver inte hålla så mycket i huvudet. Bara att man inte skall stå utanför 30 feet från barden, osv.
4E Det är en helt annan resa, baby. Andelen powers som påverkar förflyttning eller positioner är helt enkelt så oerhört mycket större än tidigare (och powers är var det mesta av en juice ligger, numera). Jag tog Roguen som exempel (eftersom den klassen ju av tradition inte har haft några särskilda rörelseförmågor alls, förutom Tumble). Av 80 powers fann jag att 32 var direkt kopplade till position eller förflyttning, såsom med slides, shifts, "adjacent allies" eller direkta förflyttningspåverkare såsom "movement stops" och "slow". Då räknade jag alltså inte "prone" och liknande, då förflyttningspåverkan från dessa snarast är en sekundär effekt. Jag räknade heller inte några vanliga attackpowers, trots att Roguens har sätt att attackera i exempelvis blasts, vilket ju tidigare varit en sällsynt rangeform. Så till och med för fucking Roguen så är board control numera något som knappt går att undvika, eftersom en så stor del av dennes powers är fokuserade på det.
Är hälften av alla förmågor i WoW fokuserade på positionering, och uppvisar en lika stor bredd och mångfald på detsamma som 4E? Jämför de båda styckena ovanför, och kolla vilket som påminner dig mest om hur det funkar i WoW. Om du säger att det är det undre, då backar jag och ursäktar att jag tagit upp er dyrbara tid, men något säger mig att det är det övre stycket som passar bäst.