Nekromanti Viktigast med ett nytt rollspel

Hero84

Veteran
Rangordna de 5 viktigaste punkterna med ett nytt rollspel som skulle få just dig att bli intresserad och vara villig att lägga pengar på.

Motivera gärna dina svar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1. En spelvärld/genre jag är intresserad av. All standardfantasy faller t.ex nästan automatiskt bort, medan skräck- och superhjältespel köps nästan oavsett hur bra de är.

2. Ett snyggt utseende. Snygga bilder, bra typografi, snygg och ändamålsenlig design. Proffsig grafisk känsla. Mycket, för mig, av ett rollspel ligger i känslan jag får av världen, och där är bilder ett mycket viktigt verktyg.

3. En välskriven värld, med gott om fästytor (element som kan kombineras på olika sätt för att skapa äventyr). En spelvärld som inte direkt skapar en massa äventyrsidéer hos mig (inte samma sak som att ha ett begränsat gäng äventyr eller äventyrsfrön, märk väl) kommer antagligen inte att spelas. Här är det en fördel om spelet är betydligt mer spelvärld än regelsystem. Regelsystem kan man lika gärna strunta i att skicka med, vad mig anbelangar, för jag kommer antagligen ändå att byta ut det.

4. Ett introduktionsäventyr. Det spelar ingen roll om det är rälsat; ett introäventyr visar hur spelet är tänkt att spelas, på ett ungefär.
<br style="font-weight: bold;">5. Att spelet vet vad det vill; dvs, att regelsystemets filosofi ligger i linje med hur spelet är tänkt att spelas, att spelledartipsen är relevanta för genren, etc. Föredöme: Mutant City Blues. Man spelar CSI-snutar med superkrafter. Systemet stödjer det, spelvärlden stödjer det, spelledartipsen och spelartipsen stödjer det. Kan också beskrivas som att spelet tydligt svarar på frågan Vad gör man? på ett konsekvent och bra sätt.

Sedan finns det såklart specialfall; spel jag t.ex skulle köpa för att de är en remake av något (en Mutant Chroniclesremake t.ex) eller för att jag gillar licensen (Supernatural, Smallville, Doctor Who). Men jag tror att ovanstående fem täcker in det mesta.

Arfert

Facit
Mina preferenser är snarlika Kranks:

1. En spelvärld/genre jag är intresserad av. Som tur är gillar jag både Fantasy, SF, superhjältar och skräck, till exempel. Och mycket mer. Föredrar dock att spela människa i skräckspel. Och ogillar spelvärldar som känns för krystade; jag tycker det finns en poäng i mer generiska världar (Det finns en anledning att "vanlig fantasy" är stort).

2. Att spelet har ett system som verkar okej. För regeltunga spel går ofta bort (vilket inte är synonymt med många sidor regler, bara det hänger ihop). Mycket bokföring och krångliga initiativ- och skadesystem är exempel på sånt som ofta är avtändande.

3. Att spelet har snygg form och bra typografi. Att det är en massa fyrfärg är dock inte så viktigt.

4. Ett introduktionsäventyr. Eller en bra kampanj att köpa till.

solvebring

Superhero
Får lov att hålla med föregående talare, fast möjligen i en annan rangordning.

1. Tema, setting, speltyp och genre som tilltalar mig. Jag spelar dock det mesta. Det jag har svårt för är trikåhjältar och dylika. Ska det vara comics och superaktigt så tycker jag mer om saker åt "noir comics"-hållet. Om det sedan är trad, indie, samberättande eller ej, det spelar inte så stor roll. Jag finner olika slags nöjen i allt det där och kan spela det mesta, som sagt. Sällan jag säger nej till något redan på den här punkten.

2. Välskrivet: Om det är trad vill jag ha en välskriven setting som har mycket att ge. Det ska dock inte ge allt. Man vill ju leka lite med den egna fantasin också. Är det indie vill jag att riktlinjerna för vad som är tänkt ska vara välskrivna. Att spelet är stabilt i en större helhet är viktigt.

3. Att den genomgående stämningen har flow. Att det finns en skön ton och att den tonen är tydlig. Sådant ger ofta väldigt mycket inspiration. Det är t.ex. den satta tonen som tilltalar mig mycket vad det gäller World Of Darkness. Jag vill få en ordentlig känsla (känslor )helt enkelt. Jag vill känna mig lockad. Egentligen svävar väl den här punkten över alla andra på något sätt. Saker som t.ex. stämningstexter och setting-lull-lull fungerar bra med sådant. Finns det dessutom illustrationer att väga upp med så tummen upp för det.

4. Att spelets utseende är någorlunda "snyggt", eller rättare sagt dugligt trevligt att titta på, gentemot sitt tänkta innehåll. Jag är inte så kräsen på den här fronten egentligen. Fast ju mer rollspelet kan leva upp här liksom det lever upp till allt annat, desto bättre. Jag är mycket svag för traditionellt tecknade och målade bilder. Så finns det sådant att låta munnen vattnas över så blir man ju mycket glad. Snygga rollspel är alltid trevligt. Ett snyggt rollspel är däremot inte automatiskt ett bra rollspel, så hellre att det är välskrivet än snyggt. Dock vill jag anmärka på att layouten bör bara duglig. Man ska ju orka läsa spelet. Så textstrukturen är nog viktigast på den här punkten.

5. Att det satta regelsystemet är stabilt och vet vad det vill. Vill det vara varierande och formbart så ska det vara det på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Jag ogillar regelsystem som uppträder som kaos, än mindre sådana som verkligen inte fungerar. Är det dessutom lättsamma och effektiva regler som känns snabba och bekväma att hantera så är det än bättre.

Men...
Som krank påpekar finns det dock specialfall. Eller rättare sagt skulle jag vilja säga att varje rollspel är ett specialfall. Det är egentligen väldigt komplext att bedöma rollspel på rätt sätt och att kunna sätta samma bedömningsmall på dem alla. Tror faktiskt att den här fallen skiftar lite mellan punkterna beroende på spelet i sig och när och hur man först presenteras med det.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag är ganska bred i mina preferenser och spelar det mesta. Är dock skeptisk till de för hårt nichade indiespelen.

1: Måste vara något med settingen som tilltalar mig. Så obskyra D20-derivat av 3dje-part går liksom ofta bort. Spelet skall vara tydlig med vad som är tänkt att man skall spela, men skall även lämna öppet för variationer.

2: Visuellt tilltalande. Innebär inte nödvändigtvis 4färgs -illustrationer, men det skall vara ilustrationer som känns att de förmedlar den tänkta känslan i spelet. DÅ krävs även att layouten som sådan är fungerande, då det skall gå att läsa det.

3: Fungerande system. Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase), så krävs det liksom mycket mer av de övriga punkterna för att jag skall köpa det. Här är även att man skall undvika system som känns för krångliga och som kommer ivägen för spelandet.

4: Reglerna får inte motarbeta settingen. Så är det exempelvis ett 4-färgs superhjältespel, så vill jag inte ha regler där det bara blir grisodling av det.

5: Det skall vara prisvärt, med beaktande av övriga punkter. Är de övriga sakerna tillräckligt intressanta så kan priset få gå upp.

/Ulfgeir

Hero84

Veteran
Tack så hemskt mycket för alla svar :gremsmile:
Ser gärna fler som postar sina åsikter. Än så länge ser det ju ganska likvärdigt ut mellan er.

Möller

Hubert Hortlax
En grej jag vill ha som inte nämnts tidigare är...

... att spelskaparen har en (känd) plan med spelet. Jag vill veta hur stort spelet ska bli, när det är klart. Ungefär hur många produkter som ska släppas. Många indiespel är klara efter första boken. Vissa tradspel går runt och runt och slutar aldrig. Gör man ett tradspel, så vill jag att spelskaparen säger "Jag ska släppa en grundbok, två världsmoduler och en kampanj i tre delar." Man kan släppa mer efter det, men de produkterna är då mer av expansioner än grundgrejer.

Ögat

Hero
Ser gärna fler som postar sina åsikter. Än så länge ser det ju ganska likvärdigt ut mellan er.
Jag tror att det är likvärdigt för att de förespråkar ganska allmänt omfattade värden: spelvärld, kvalitet, regelsystem, enhetlighet.

Jag skulle vilja tillägga "IT-factor". Eller gimmick, om man vill vara elak. Med det menar jag någon del av spelet som sticker ut och väcker intresse och som gör att spelet får företräde framför andra liknande spel.
Välbeprövade gimmicks är kampen mellan två drifter, eller mellan mänsklighet och en destruktiv kraft (jfr. WoD, CoC Corruption i Conan), ett "udda" regelsystem (jfr. Neogames, Polaris, Hell for Leather) eller en twist på en standardvärld. Även om jag skäms lite för att erkänna det fungerar också boxar, olikfärgade tärningar, plastpluppar och liknande som gimmickar - alltså något som väcker intresse och ökar köplusten.

krank

Ulfgeir said:
Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase)
Har vi läst/spelat olika system? Det enda jag hade att anmärka på var typ att de hade ganska många färdigheter, annars var det väl ganska straightforward?

EDIT: Efter kontroll ser det ut såhär:

1. välj en bakgrund.
2. välj en gruppering
3. Spendera 105 poäng på aptitudes (1 poäng per nivå)
4. Dela upp dina 50 Rep(utation points mellan olika nätverk)
5. Spendera 1000 customization points. Här följer en mindre tabell över hur många CP olika saker kostar, men det är inga avancerade formler, utan ganska raka kostnader (15 CP = 1 Moxie, 30 CP = 2 moxie t.ex). Du måste spendera 400p på färdigheter och 300p på kunskapsfärdigheter. Välj också en startmorph och vilka traits du vill ha.
6. Köp prylar.
7. välj Motivation.
8. Här kommer ett fåtal uträkningar för "sekundära värden". Lucidity = vilja * 2 och så. Den mest avancerade formeln är (X+Y)/2, dvs medlet av två egenskaper. Eller ja, om du har en biomorph måste du räkna x1.5 en gång.

Excelarket med formler, vart hittar du det?

Hero84

Veteran
Tack för fortsatta svar, försök att hålla er till ämnet än att diskutera olika spel här.

Om jag får tillägga ett par frågor:

Vilken typ av spelvärld är mest intressant?
Vilken typ av äventyr är roligast/mest givande?
Vilken "typ" av regelsystem är bäst?

Arfert

Facit

...är individuellt... jag gillar fantasy, viss skräck, SF, spionage, historiska miljöer...

...mysterier med actioninslag.

...det som passar till settingen.

solvebring

Superhero
Fiktiva sådana med tydlig ton. Gärna med en historisk touch av något slag. Annars tycker jag också att nutid med en hel del skruv på kan vara najs.
Annars gillar jag generellt sett mörka och "skadade" världar. Mörker och mystik är alltid trevligt.

"Grytor" med massor av olika ingredienser där man får en blandad smak av flera olika prylar. Kort och gott, enformiga scenarion eller äventyr med kraftig övervikt åt ett håll är aldrig roligt. Jag tycker dock att äventyr med klur, mystik och problemlösning av varierande typ är roligt. Kort och gott är jag inte killen som diggar strid och tumult. Hellre mer problemlösning och prövande hinder än fysisk kamp och sådant. Nå, ett riktigt bra scenario ska vara anpassningsbart och ha flera olika lösningar och variationer och olika typer av utmaningar, kort sagt.

Svårt att säga. Förr hade jag säkerligen nämnt något specifikt system. Idag är inte det fallet. Antar att man ändrar den här uppfattningen ju mer spel man spelar, ju äldre man blir och desto mer man inser att det mesta är relativt. Jag tycker att det beror vilket spel man pratar om, och vad man försöker uppnå när man spelar.

Edit: Föredrar enkla, avskalade system som inte tar för mycket plats.

krank

Hero84 said:
För mig är det mest nutid med någon form av twist (urban fantasy, skräck, superhjältande). Jag gillar när man kan känna igen mycket, när det inte blir så långt avstånd mellan RP och spelare.

Hero84 said:
Jag gillar problemlösning rätt mycket. Strid tycker jag är astrist. Intriger är svårt men kul. Är helt ointresserad av huruvida jag får vara med och bestämma "hur storyn blir"; fokuserar mer på att få utrymme att gestalta min rollperson och reagera på saker som händer. Livet är ganska rälsat ganska ofta, det gör det inte mindre intressant =)

Hero84 said:
Tråkigt svar: Den typ som bäst passar med det aktuella spelet. Det finns ingen typ av system som passar till alla spel.

Ofta föredrar jag system som är simulerande snarare än berättelsefokuserade, med traditionell SL/spelare-uppdelning, och som håller käft och sitter still, dvs är minimalistiska och håller sig ur vägen. Jag gillar principen att man ska ha regelsystem för sånt som är tråkigt (strid) och inte för sånt som är roligt (social interaktion, problemlösning). System är generellt mest ivägen när de försöker vara med och peta i saker som är roliga utan dem.

Ulfgeir

Swashbuckler
krank said:
Ulfgeir said:
Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase)
Har vi läst/spelat olika system? Det enda jag hade att anmärka på var typ att de hade ganska många färdigheter, annars var det väl ganska straightforward?

EDIT: Efter kontroll ser det ut såhär:

1. välj en bakgrund.
2. välj en gruppering
3. Spendera 105 poäng på aptitudes (1 poäng per nivå)
4. Dela upp dina 50 Rep(utation points mellan olika nätverk)
5. Spendera 1000 customization points. Här följer en mindre tabell över hur många CP olika saker kostar, men det är inga avancerade formler, utan ganska raka kostnader (15 CP = 1 Moxie, 30 CP = 2 moxie t.ex). Du måste spendera 400p på färdigheter och 300p på kunskapsfärdigheter. Välj också en startmorph och vilka traits du vill ha.
6. Köp prylar.
7. välj Motivation.
8. Här kommer ett fåtal uträkningar för "sekundära värden". Lucidity = vilja * 2 och så. Den mest avancerade formeln är (X+Y)/2, dvs medlet av två egenskaper. Eller ja, om du har en biomorph måste du räkna x1.5 en gång.

Excelarket med formler, vart hittar du det?
Du behöver excelarket för att ha koll på max-gränsen på bonusar som du får från din aktuella kropp. Och nej det karaktärsblad som finns i spelet duger inte för detta om jag minns rätt.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Hero84 said:
Tack för fortsatta svar, försök att hålla er till ämnet än att diskutera olika spel här.

Om jag får tillägga ett par frågor:

En där det finns många olika saker att göra, och där man kan spela på olika nivåer. Världen bör vara fungerande och hänga ihop logiskt. Så blandar man exempelvis olika teknologinivåer så bör det finnas en anledning till det i spelet.

Varierar. Men ofta ett där man mankänner att rollpersonerna gör nytta.

Ett som passar spelvärlden. Helst skall det vara ganska enkelt så det inte kommer ivägen för spelandet. Finns inget one-system-fits-all.

/Ulfgeir

hakanlo

Hero
Många givna och bra svar, redan. Jag ska tillägga ett par saker.

1. Uppbackning. Alltså, att man kan förvänta att spelet "lever", i form av fortsatt utgivning och/eller en livaktig community. Jag ogillar spel där det ges ut en grundbok, och sedan händer inget mer på ett år.

2. Enhetlighet. Koncept, form, regler, värld, allt måste hänga ihop. Det måste kännas att spelet har en form. Jag kan till och med skippa "värld" i detta, om resten är bra. (t ex Burning wheel).

3. Tydligt. Jag måste förstå HUR man spelar och vad man gör. Gärna utan att läsa mycket mer än omslaget. Allmänfantasy är så bekant, så där fattar jag, trots att det i sig är ganska otydligt. Mouse Guard är supertydligt, när man väl läst en del, åtminstone.

4. Proffsig form. Det måste vara bra språk, layout, uttryck. Det är inte lika nödvändigt med 100 fantastiska fyrfärgsillustrationer (men det hjälper).

5. En USP. Unique Selling Point, tror jag det betyder. Någon rättar mig sägker strax... men det är iaf vad jag menar... något som är speciellt med spelet, som gör att det är intressant bland alla hundratals andra. Och som tillför något jämfört med de jag redan har i hyllan. Det kan, men behöver inte alls vara, ett nytt sätt att använda kort och pryttlar (WHFRP), ett nytt sätt att lägga upp kampanjer (MG), eller ett riktigt bra regelssytem (Burning Wheel).

kefka

Hero
1. Värld/setting: Detta är nog det allra viktigaste. Spelets grundpremiss màste intressera mig.

2.Utseende: Jag köper spel nästan enbart i butik. Sà jag gillar ett snyggt spel med hàrda pärmar, attraktiv layout och en schysst framsida.

3.Välskrivet Detta tycker jag egentligen är viktigare än utseendet. Men innan köp hinner man som bäst skumläsa lite.

4. Spelbarhet i "grundutförande": Jag gillar spel som är spelbara utan att jag behöver köpa en massa tilläggsböcker och prylar.

5. Regler: Egentligen inte sà jätteviktigt för mig. Funktionellt och lättbegripligt sà är jag nöjd.

Ram

Skev
1. Värld och setting. Var är man och vad gör man.
2-5. Ehm, inga andra saker egentligen. Jag köper (eller köpte) spel med coola regler för att testa dem och köpte svenska spel för att stödja dem. Jag kan ibland spontanköpa ett spel för att det är snyggt. Men över lag köper jag spel bara för att inspireras av dess värld och de storymässiga möjligheterna.

Nässe

Myrmidon
Hero84 said:
Rangordna de 5 viktigaste punkterna med ett nytt rollspel som skulle få just dig att bli intresserad och vara villig att lägga pengar på.

Motivera gärna dina svar.
1. Det är ett ”Story Now”-inspirerat spel
2. Ngn på forumet vars smak jag litar på spelar spelet eller pratar om det (köpte tex nyligen Trollbabe eftersom Poppe pratar om det)
3. Det är en svensk spelskapare som jag gillar (köpte Coriolis-äventyr trots att jag aldrig kommer spela det. jag tycker författaren gör bra grejer och vill läsa)
4. Simon tjatar på att vi ska spela det (ecilpse phase)
5. Om det är ett trad-spel så ska det vara enkla regler och antingen vara ett kort äventyr som är spelbart direkt ur lådan eller innehålla 4-5 spelbara äventyr. Typ Elric när det kom för 11 miljoner år sedan.

(Bubblare: jag har lurat på att köpa Trudvang och spela med Solar-regler eftersom världen verkar så jävla kool och bilder och allt är tilltalande- så setting är tydligen viktigt också- i och för sig har jag ju inte köpt det så…)

Rickard

Urverk speldesign
  1. Snygga bilder.
  2. Folk har talat sig varma om spelet.
  3. Regler eller värld ska vara tilltalande för mig.
  4. Spelet ska ge mig någonting nytt, antingen i hur man spelar rollspel eller i rena designidéer i systemutformande.
  5. Billigt.
/Han som mest klämde fram den sista punkten, men köpte faktiskt MouseGuard då den klickade in på punkt 2, 3, 4 och 5