Hero84
Veteran
Rangordna de 5 viktigaste punkterna med ett nytt rollspel som skulle få just dig att bli intresserad och vara villig att lägga pengar på.
Motivera gärna dina svar.
Motivera gärna dina svar.
Jag tror att det är likvärdigt för att de förespråkar ganska allmänt omfattade värden: spelvärld, kvalitet, regelsystem, enhetlighet.Ser gärna fler som postar sina åsikter. Än så länge ser det ju ganska likvärdigt ut mellan er.
Ulfgeir said:Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase)
Fiktiva sådana med tydlig ton. Gärna med en historisk touch av något slag. Annars tycker jag också att nutid med en hel del skruv på kan vara najs.Vilken typ av spelvärld är mest intressant?
"Grytor" med massor av olika ingredienser där man får en blandad smak av flera olika prylar. Kort och gott, enformiga scenarion eller äventyr med kraftig övervikt åt ett håll är aldrig roligt. Jag tycker dock att äventyr med klur, mystik och problemlösning av varierande typ är roligt. Kort och gott är jag inte killen som diggar strid och tumult. Hellre mer problemlösning och prövande hinder än fysisk kamp och sådant. Nå, ett riktigt bra scenario ska vara anpassningsbart och ha flera olika lösningar och variationer och olika typer av utmaningar, kort sagt.Vilken typ av äventyr är roligast/mest givande?
Svårt att säga. Förr hade jag säkerligen nämnt något specifikt system. Idag är inte det fallet. Antar att man ändrar den här uppfattningen ju mer spel man spelar, ju äldre man blir och desto mer man inser att det mesta är relativt. Jag tycker att det beror vilket spel man pratar om, och vad man försöker uppnå när man spelar.Vilken "typ" av regelsystem är bäst?
Hero84 said:Vilken typ av spelvärld är mest intressant?
Hero84 said:Vilken typ av äventyr är roligast/mest givande?
Hero84 said:Vilken "typ" av regelsystem är bäst?
krank said:Ulfgeir said:Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase)
Har vi läst/spelat olika system? Det enda jag hade att anmärka på var typ att de hade ganska många färdigheter, annars var det väl ganska straightforward?
EDIT: Efter kontroll ser det ut såhär:
1. välj en bakgrund.
2. välj en gruppering
3. Spendera 105 poäng på aptitudes (1 poäng per nivå)
4. Dela upp dina 50 Rep(utation points mellan olika nätverk)
5. Spendera 1000 customization points. Här följer en mindre tabell över hur många CP olika saker kostar, men det är inga avancerade formler, utan ganska raka kostnader (15 CP = 1 Moxie, 30 CP = 2 moxie t.ex). Du måste spendera 400p på färdigheter och 300p på kunskapsfärdigheter. Välj också en startmorph och vilka traits du vill ha.
6. Köp prylar.
7. välj Motivation.
8. Här kommer ett fåtal uträkningar för "sekundära värden". Lucidity = vilja * 2 och så. Den mest avancerade formeln är (X+Y)/2, dvs medlet av två egenskaper. Eller ja, om du har en biomorph måste du räkna x1.5 en gång.
Excelarket med formler, vart hittar du det?
Hero84 said:Tack för fortsatta svar, försök att hålla er till ämnet än att diskutera olika spel här.
Om jag får tillägga ett par frågor:
Vilken typ av spelvärld är mest intressant?
Vilken typ av äventyr är roligast/mest givande?
Vilken "typ" av regelsystem är bäst?
Hero84 said:Rangordna de 5 viktigaste punkterna med ett nytt rollspel som skulle få just dig att bli intresserad och vara villig att lägga pengar på.
Motivera gärna dina svar.