Hero84
Veteran
Rangordna de 5 viktigaste punkterna med ett nytt rollspel som skulle få just dig att bli intresserad och vara villig att lägga pengar på.
Motivera gärna dina svar.
Jag tror att det är likvärdigt för att de förespråkar ganska allmänt omfattade värden: spelvärld, kvalitet, regelsystem, enhetlighet.Ser gärna fler som postar sina åsikter. Än så länge ser det ju ganska likvärdigt ut mellan er.
Har vi läst/spelat olika system? Det enda jag hade att anmärka på var typ att de hade ganska många färdigheter, annars var det väl ganska straightforward?Ulfgeir said:Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase)
Fiktiva sådana med tydlig ton. Gärna med en historisk touch av något slag. Annars tycker jag också att nutid med en hel del skruv på kan vara najs.Vilken typ av spelvärld är mest intressant?
"Grytor" med massor av olika ingredienser där man får en blandad smak av flera olika prylar. Kort och gott, enformiga scenarion eller äventyr med kraftig övervikt åt ett håll är aldrig roligt. Jag tycker dock att äventyr med klur, mystik och problemlösning av varierande typ är roligt. Kort och gott är jag inte killen som diggar strid och tumult. Hellre mer problemlösning och prövande hinder än fysisk kamp och sådant. Nå, ett riktigt bra scenario ska vara anpassningsbart och ha flera olika lösningar och variationer och olika typer av utmaningar, kort sagt.Vilken typ av äventyr är roligast/mest givande?
Svårt att säga. Förr hade jag säkerligen nämnt något specifikt system. Idag är inte det fallet. Antar att man ändrar den här uppfattningen ju mer spel man spelar, ju äldre man blir och desto mer man inser att det mesta är relativt. Jag tycker att det beror vilket spel man pratar om, och vad man försöker uppnå när man spelar.Vilken "typ" av regelsystem är bäst?
För mig är det mest nutid med någon form av twist (urban fantasy, skräck, superhjältande). Jag gillar när man kan känna igen mycket, när det inte blir så långt avstånd mellan RP och spelare.Hero84 said:Vilken typ av spelvärld är mest intressant?
Jag gillar problemlösning rätt mycket. Strid tycker jag är astrist. Intriger är svårt men kul. Är helt ointresserad av huruvida jag får vara med och bestämma "hur storyn blir"; fokuserar mer på att få utrymme att gestalta min rollperson och reagera på saker som händer. Livet är ganska rälsat ganska ofta, det gör det inte mindre intressant =)Hero84 said:Vilken typ av äventyr är roligast/mest givande?
Tråkigt svar: Den typ som bäst passar med det aktuella spelet. Det finns ingen typ av system som passar till alla spel.Hero84 said:Vilken "typ" av regelsystem är bäst?
Du behöver excelarket för att ha koll på max-gränsen på bonusar som du får från din aktuella kropp. Och nej det karaktärsblad som finns i spelet duger inte för detta om jag minns rätt.krank said:Har vi läst/spelat olika system? Det enda jag hade att anmärka på var typ att de hade ganska många färdigheter, annars var det väl ganska straightforward?Ulfgeir said:Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase)
EDIT: Efter kontroll ser det ut såhär:
1. välj en bakgrund.
2. välj en gruppering
3. Spendera 105 poäng på aptitudes (1 poäng per nivå)
4. Dela upp dina 50 Rep(utation points mellan olika nätverk)
5. Spendera 1000 customization points. Här följer en mindre tabell över hur många CP olika saker kostar, men det är inga avancerade formler, utan ganska raka kostnader (15 CP = 1 Moxie, 30 CP = 2 moxie t.ex). Du måste spendera 400p på färdigheter och 300p på kunskapsfärdigheter. Välj också en startmorph och vilka traits du vill ha.
6. Köp prylar.
7. välj Motivation.
8. Här kommer ett fåtal uträkningar för "sekundära värden". Lucidity = vilja * 2 och så. Den mest avancerade formeln är (X+Y)/2, dvs medlet av två egenskaper. Eller ja, om du har en biomorph måste du räkna x1.5 en gång.
Excelarket med formler, vart hittar du det?
En där det finns många olika saker att göra, och där man kan spela på olika nivåer. Världen bör vara fungerande och hänga ihop logiskt. Så blandar man exempelvis olika teknologinivåer så bör det finnas en anledning till det i spelet.Hero84 said:Tack för fortsatta svar, försök att hålla er till ämnet än att diskutera olika spel här.
Om jag får tillägga ett par frågor:
Vilken typ av spelvärld är mest intressant?
Varierar. Men ofta ett där man mankänner att rollpersonerna gör nytta.Vilken typ av äventyr är roligast/mest givande?
Ett som passar spelvärlden. Helst skall det vara ganska enkelt så det inte kommer ivägen för spelandet. Finns inget one-system-fits-all.Vilken "typ" av regelsystem är bäst?
1. Det är ett ”Story Now”-inspirerat spelHero84 said:Rangordna de 5 viktigaste punkterna med ett nytt rollspel som skulle få just dig att bli intresserad och vara villig att lägga pengar på.